2010-09-05, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoReinfeldt
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg907#msg907

Mats Alm och Kjell-Eric Eliasson har onekligen ett och annat gemensamt!

Det där kan omöjligt vara ett citat. Så usel svenska skriver inte ens en dyslektisk tonåring.
Senast redigerad av fittis 2010-09-05 kl. 12:06.
Citera
2010-09-05, 12:05
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast jag bor på en liten ort i en liten kommun - kommunchefen här har ungefär samma ställning som rektorn på skolan.
Titeln ses inte som särskilt märkvärdig alls.

Samhällets toppskick - om vi skall sortera ut det - är de med stort kapital som äger eller styr över stora privata företag, eller stora delar av stadens näringsliv.
Kommunchefen och kommunalråden ses som tämligen betydelselösa i sammanhanget.

Beror också på hur mycket denna person figurerar i de lokala medierna.
Ju mer en person valsar runt på lokalblaskornas första sidor, ju större blir han/hon
i allmänhetens ögon.
Förutsatt att staden inte är för stor eller för liten, så blir personen en liten kändis.
Ofta är det ju äldre personer som pratar med distans om människor
som sitter som chef inom kommunen,medan yngre personer har en mer
ointresserad syn på vilka som arbetar inom kommunen.
Kan ju själv se på hur olika släktingar som bor ute i mindre städer reagerar.
För många äldre så är det a big issue,man har en annan moral och sätt och se på
folk inom kommunen än vad många yngre har.
Riktigt gamla personen skulle väl tom niga och bocka för såna som Eliasson.
Citera
2010-09-05, 12:05
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Därför skall alltså du och andra nu ta han och hans barns liv som pay-back?

Vad gör er moraliskt bättre? Mer hedervärda?

Ni slipper stå för det skit ni ställer till med.

Jag tar varken hans eller hans barns liv.
Det som gör mig moraliskt bättre jämfört med honom, som du uttrycker det "mer hedervärd" är att jag inte är en mördare. Jag är inte heller en våldtäktsman eller någon som torterar andra människor.

Jag står upp för mig själv och mina åsikter.
Dock går jag inte ut med mitt namn på just flashback då jag skriver mycket personliga inlägg här.
Citera
2010-09-05, 12:11
Medlem
wonderlands avatar
Ett år är ju för fasen inget straff, sen om en arbetsgivare inte vill ha en mördare på sin arbetsplats är det väl upp till dom, det är förståeligt att de vill ha en optimal arbetsplats där alla ska känna sig bekväma. GM får väl byta namn och starta om nånstans om det blir så jobbigt för honom.
Senast redigerad av wonderland 2010-09-05 kl. 12:17.
Citera
2010-09-05, 12:14
Medlem
Först och främst,

Han blir INTE straffad på nytt. Han har mördat en person, ljugit om det i början och sedan erkänt för polisen. Sedan fick han sluten vård, om det kan förklaras som straff, och sedan börjat om på nytt. Det är inget hemligt av det hela. Du och jag kan gå in på närmaste polisstation och fylla i en ansökan om brottsregister för DÖMDA brottslingar. Frågan är mer aktuell om han uppgav att han har blivit dömd för ett brott när han sökte jobben? Gjorde han inte det är det väl inte direkt synd om honom? Har han gjort det så är det faktikst inte rättvist även om straffet blev sluten vård vilket är löjligt om man är anhörig. Det finns faktiskt personer som har suttit inne för ännu grövre brott och har startat lagliga företag och lever vanliga liv. Har själv träffat personer som suttit inne för grova brott men har sakt det på jobbet och i ansökan. De var dumma, och insåg inte att de gjorde fel.

I detta fall är det egentligen fråga om han har angivit detta på jobbansökan inget annat....
Citera
2010-09-05, 12:14
Medlem
Citat:
Totalt sjukt vilken hämndlystnad som tycks driva människor som inte ens är personligt berörda av fallet.

En sån här rabiat klappjakt på en annan människa kunde man möjligen förvänta sig av en bitter anhörig - av övriga visar det ju bara på exakt samma egenskaper som man vill påstå att mannen måste präglas av, en total hänsynslöshet och avsaknad i respekt för andra människors liv och rättigheter.

Du förstår inte vad du snackar om. Man kan väl för fan inte ha mördare i chefsbefattningar i offentliga verksamheter. Att tycka det kan inte jämställas med att begå ett mord som du tycks anse. Självklart skall han ha chans att gå vidare och få ett jobb eller skaffa sig ett, på undanskymd plats i offentlig sektor eller så högt han kan komma i annat eller eget företag i privata sektorn.
Citera
2010-09-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Ett år är ju för fasen inget straff, sen om en arbetsgivare inte vill ha en mördare på sin arbetsplats är det väl upp till dom, det är förståeligt.

du måste börja lära dig skillnad på vård och straff, det blir lättare för dig då att följa trådarna om du vet exempelvis vad sluten psykvård i ett domstolsbeslut betyder i förhållande till ett utdömt fängelsestraff
Citera
2010-09-05, 12:19
Medlem
antimes avatar
Förstår inte varför vissa får det att låta som att det är synd om honom?

Det är synd om kvinnan han mördade, samt hennes vänner och familj. Och hennes son som blev utan mamma vid endast 4års ålder!

Eller vadå, är det så att han råkade mörda henne, han bara råkade våldta henne sen råkade han knuffa ner henne i badkaret, och självklart råkade han trycka ner hennes huvud så hon RÅKADE drunkna?

Ge er nu!

Säger inte detta er något -
"Jag tror ingenting - jag har mer än tillräcklig insyn och kännedom efter att ha känt denne man i 51 år för att VETA - han ändrar sig inte, men han är smart och lär sig sina läxor. Jag tror däremot inte att du kommer nån vart med att fortsätta detta grävande, det skulle förvåna mig om han åker fast för nånting igen. Visst kan han bli av med jobbet, kanske få böter för trakasserier, men han hittar alltid nya männskor som han duperar och får på sin sida, så kommer det att vara så länge han lever. Han har den talangen att visa 2 ansikten och han kan vara otroligt artig och belevad." - från http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51337;topicseen#new
Citera
2010-09-05, 12:21
Medlem
Fallet är inte unikt. Jag känner till ett fall där en trippelmördare fick tillbringa några år på rättpsyk. Därefter återgick han till sitt gamla jobb inom kommunen.
Citera
2010-09-05, 12:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antime
Förstår inte varför vissa får det att låta som att det är synd om honom?

Det är synd om kvinnan han mördade, samt hennes vänner och familj. Och hennes son som blev utan mamma vid endast 4års ålder!

Eller vadå, är det så att han råkade mörda henne, han bara råkade våldta henne sen råkade han knuffa ner henne i badkaret, och självklart råkade han trycka ner hennes huvud så hon RÅKADE drunkna?

Ge er nu!

Säger inte detta er något -
"Jag tror ingenting - jag har mer än tillräcklig insyn och kännedom efter att ha känt denne man i 51 år för att VETA - han ändrar sig inte, men han är smart och lär sig sina läxor. Jag tror däremot inte att du kommer nån vart med att fortsätta detta grävande, det skulle förvåna mig om han åker fast för nånting igen. Visst kan han bli av med jobbet, kanske få böter för trakasserier, men han hittar alltid nya männskor som han duperar och får på sin sida, så kommer det att vara så länge han lever. Han har den talangen att visa 2 ansikten och han kan vara otroligt artig och belevad." - från http://www.svenskamord.se/index.php?topic=280.msg51337;topicseen#new

Ta gärna med det som denna f.d. vän också skriver i sitt första inlägg i saken

Citat:
Men man kan undra vem som har ut nåt av att gräva i detta nu efter 25 år?
Sluta skriv nu snälla ni - låt Carina vila i fred, hon har fått upprättelse -och tänk på hennes 28 årige son - och hans halvsyskon som har Kjell till far.

Med andra ord - denna klappjakt är inte till glädje för någon, men Kjell har barn som drabbas.
Citera
2010-09-05, 12:44
Medlem
Afskums avatar
Om 15 år ser vi Anders Eklund som chef i barn och fritidsnämnden och Hagamannen som parkansvarig.

Vem pallar ta reda på bakgrundsfakta hos personen man anställer?
Citera
2010-09-05, 12:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag tar varken hans eller hans barns liv.
Det som gör mig moraliskt bättre jämfört med honom, som du uttrycker det "mer hedervärd" är att jag inte är en mördare. Jag är inte heller en våldtäktsman eller någon som torterar andra människor.
Inne på SM är det direkta uttalanden om att man inte ger sig förrän han tagit sitt liv. Att hetsa någon till att avsluta livet är att vara delaktig i mord lika säkert som om du är med och trycker på avtryckaren imo.

Citat:
Så vi ska bara ge upp och acceptera att han gör som han vill? Då är väl det enda rätta att trakassera honom och tar sitt ansvar och väljer samma nödutgång som sin mamma.

Mobbing om leder till självmord är indirekt mord, tyvärr finns det inte utrymme i lagen att döma för detta men den moraliska skulden kan du inte avhända dig.

Citat:
Jag står upp för mig själv och mina åsikter.
Dock går jag inte ut med mitt namn på just flashback då jag skriver mycket personliga inlägg här.
Jag trivs med den anonymitet som Flashback erbjuder - men jag kan inte med bästa vilja i världen säga att man kan hävda att man står för sig själv och sina åsikter i ett sammanhang där man inte ens står för vem man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in