• 1
  • 2
2010-09-02, 20:17
Medlem
Skulle det kunna vara ok att ett rikt par låter en fattig kvinna bära och föda deras barn för en miljon kronor?
Själv tycker jag att det är en mycket svår fråga men jag anser följande:
Om den fattiga kvinnan går med på detta och att det sköts under kontrollerade former och frivilligt så har hon ju stora möjligheter till att förändra hennes eget liv. Men givetvis vill jag inte själv hamna i sådan situation. Vissa saker är det svårt att sätta pris på.
Citera
2010-09-02, 20:19
Medlem
Varför skulle inte surrogatmammor vara okej?
Citera
2010-09-02, 20:22
Medlem
Om den fattiga kvinnan i fråga gör det frivilligt ser jag inga som helst problem med det.
Citera
2010-09-02, 20:29
Medlem
Sightnesss avatar
Sitta hemma och chilla och äta mycket och gott i 9 månader för en mille låter skönt! Klämma ut ungar ska de ju ändå göra så vad gör en extra?

Jag äger min egen kropp. Varför ska ni få förbjuda mig att använda den till vad jag vill?

Det sliter på kroppen, visst. Men att sitta på ett kontor och betala snickare, grävare och andra hantverkare för att göra kropps-slitande tjänster för mig är ok?
Citera
2010-09-02, 21:40
Medlem
Nej, tron på ett människovärde gör det för mig omöjligt att se på en människa som en vara. En fattig kvinna får gärna föda barn åt rika människor, dock anser jag det vara fel om det är pengar som är drivkraften.
Citera
2010-09-02, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus1978
Skulle det kunna vara ok att ett rikt par låter en fattig kvinna bära och föda deras barn för en miljon kronor?
Själv tycker jag att det är en mycket svår fråga men jag anser följande:
Om den fattiga kvinnan går med på detta och att det sköts under kontrollerade former och frivilligt så har hon ju stora möjligheter till att förändra hennes eget liv. Men givetvis vill jag inte själv hamna i sådan situation. Vissa saker är det svårt att sätta pris på.

Nej, låt evolutionen få väck rika människor om de nu är så usal ändå att de inte kan få barn. Något i deras levnadsstil har gjort att de inte kan få barn därför så skall man inte låta fattiga hjälpa dessa mer. Blir kontraproduktivt för arten.
Citera
2010-09-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Nej, tron på ett människovärde gör det för mig omöjligt att se på en människa som en vara. En fattig kvinna får gärna föda barn åt rika människor, dock anser jag det vara fel om det är pengar som är drivkraften.
Den fattiga kvinnan tycker nog det är kul att föda barn utan ersättning, om man är fattig måste man ju jobba hårt också, fast vad vet jag hon kanske har det som hobby
Citera
2010-09-02, 22:02
Medlem
TageMans avatar
Det är klart kvinnan ska få välja själv om hon vill bära familjens barn om det sker frivilligt, du har inte att göra med vad folk gör med sina egna kroppar.

Att jag sedan själv aldrig någonsin hade ingått i ett avtal som liknar detta och finner det ganska osmakligt är irrelevant, det är inte jag som bestämmer över den fattiga kvinnans kropp.
Citera
2010-09-02, 23:06
Medlem
adequates avatar
Så länge det baseras på en överenskommelse mellan inblandade parter*, så bör det väl inte vara något fel med det?

*i vilken mängd jag inte inkluderar barnet, av praktiska skäl.
Citera
2010-09-02, 23:14
Medlem
blobben!!!s avatar
Bara rika människor tycker att vissa sätt att sätta mat på bordet är fel.
Citera
2010-09-03, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EB

Varför?
Citera
2010-09-05, 18:24
Medlem
g00dstuffs avatar
Vad är detta för filosofisk fråga? Detta förekommer ju. Plantera ditt ägg i en annan kvinna och låt din man provrörsbefrukta det. Fattig eller rik hör väl knappast till den filosofiska frågan, fattiga kan ju isf låna pengar för ändamålet.

Dock tycker jag, som tidigare nämnts, att man inte ska ha barn om man själv är fysiskt förhindrad. Om det handlar om att kvinnan hellre vill betala för att slippa hängbröst osv. osv. så är det mer ok.

Men för att vända på det igen så tycker jag att man såklart ska bära sitt eget barn. Allt annat vore skamfullt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in