Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Om den fattiga kvinnan i fråga gör det frivilligt ser jag inga som helst problem med det.
Tror du att en fattig kvinna gör något "frivilligt"? Ja till en viss del, för sin och kanske hennes familjs överlevnad. Men inte frivilligt på så sätt att hon gör det enbart för andra människors skull.
Välbärgade men barnlösa par kan ”hyra en livmoder” mot en kostnad som är obetydlig för oss i väst, i öst och då främst Indien motsvarar det 15 årslöner. Marknaden blomstrar och det gör många glada, men inte alla. Indierna själva tycker överlag att det är hemskt att rika människor kommer och utnyttjar deras kvinnor. Det man inte tar i beaktning är att kvinnan räddar sin familj, sina barn som får möjlighet att gå i skola och lära sig engelska. En ond cirkel bryts och familjen får ett värdigt liv. Tyvärr går det inte riktigt hand i hand med deras rangsystem. Människor föds in i en kast och är hänvisade till att leva inom den hela sitt liv utan möjlighet att byta upp sig. Kvinnorna som går med på att hyra ut sin livmoder bryter alltså mot det.
Jag tycker att man kan ställa sig frågan - Skulle jag själv göra det för 15 årslöner?
Jag tror inte att det vimlar av godhjärtade kvinnor som vill vara surrogatmammor utan ersättning men skillnaden är att de flesta västerländska kvinnor inte behöver välja mellan svält och surrogatmödraskap, det är det som gör det här hemskt. Kvinnorna som behöver ta ställning till att genomgå en graviditet som inte ens är hennes eget barn. Under graviditeten måste kvinnan intala sig själv att inte fästa sig vid barnet eftersom hon inte kan ångra sig när hon väl tillåtit sig insemineras. Det är både fysiskt och känslomässigt jobbigt när barnet föds och överlämnas till biologiska föräldrarna. Kvinnan har burit på barnet, känt rörelser och utvecklat en beskyddarinstinkt i de flesta fallen. Hur avskärmar sig kvinnan från det?
Kvinnorna är i underläge då de inte har råd att starta en rättsprocess om de nu skulle ångra sig. Det gör Indien och andra fattiga länder populära, det och priserna.
Det är inte fel att man som människa vill ställa upp för andra människor, men när det handlar om pengar ställer jag mig väldigt skeptiskt till det. Ett viktigt val med konsekvenser och där pengar är den avgörande biten ska inte få förekomma. Jag tror med all säkerhet att dessa barn är otroligt efterlängtade eftersom man tagit ett sådant stort beslut, och lagt ner både tid och pengar. Men för mig känns det inte rätt av den anledningen att kvinnorna gör det för pengar och tar så pass stora risker som en graviditet faktiskt innebär. Kvinnan som hyr ut sin livmoder kan gå hem med noll i börsen om hon har otur, dvs. inte levererar barnet.