2010-09-06, 11:00
Medlem
UteOchCyklars avatar
Argumentet att kroppen skulle vara en vara håller inte. Kvinnan tillhandahåller en tjänst inte en vara.
Det som får folk att backa är att tjänsten utförs i kroppen i stället för utanför. Kanske för att den associeras med prostitution som oftast innebär att någon kommer in i kroppen.

Jag anser att både prostitution och barnafödande mot betalning skulle vara lagligt då vi människor och inte staten har äganderätten till våra egna kroppar. Allt annat vore direkt omoraliskt.
Citera
2010-09-06, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UteOchCyklar
Argumentet att kroppen skulle vara en vara håller inte. Kvinnan tillhandahåller en tjänst inte en vara.
Det som får folk att backa är att tjänsten utförs i kroppen i stället för utanför. Kanske för att den associeras med prostitution som oftast innebär att någon kommer in i kroppen.

Jag anser att både prostitution och barnafödande mot betalning skulle vara lagligt då vi människor och inte staten har äganderätten till våra egna kroppar. Allt annat vore direkt omoraliskt.

Härligt...vilket bra inlägg....
Jag kanske kommer off topic nu men jag drar en parallell till bestämmanderätten då...
Har vi rätt att bestämma över våra egna liv? Har staten rätt att bestämma att vi tex inte får bruka knark (kokain, heroin o dyl). Det är ju ok att dricka sprit...Svårt vart gränserna ska dras, eller vad tycker du?
Citera
2010-09-06, 15:27
Medlem
UteOchCyklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus1978
Härligt...vilket bra inlägg....
Jag kanske kommer off topic nu men jag drar en parallell till bestämmanderätten då...
Har vi rätt att bestämma över våra egna liv? Har staten rätt att bestämma att vi tex inte får bruka knark (kokain, heroin o dyl). Det är ju ok att dricka sprit...Svårt vart gränserna ska dras, eller vad tycker du?

Visst skulle jag kunna svara ryggmärgsmässigt liberalt och säga att här gäller samma princip som i mitt förra svar. Men det är inte lika enkelt. Många av dessa droger är extremt beroendeframkallande och kan slå ut den fria viljan. Här får man välja skadan av drogen mot den begränsning av vår frihet som ett förbud skulle innebära:

Ska man titta på vad förbudspolitiken hittills gett så har den gett lika mycket skada som drogerna själva:

* Orena droger.
* Dömda drivs in i grövre kriminalitet.
* Spridande av sjukdomar pga brist på rena sprutor.
* Skapande av svarta marknader styrda av kriminella organisationer.
* Svårtolkad information jämställer tämligen ofarliga droger såsom marijuana med livsfarliga droger såsom heroin.
Citera
2010-09-06, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g00dstuff
Vad är detta för filosofisk fråga? Detta förekommer ju. Plantera ditt ägg i en annan kvinna och låt din man provrörsbefrukta det. Fattig eller rik hör väl knappast till den filosofiska frågan, fattiga kan ju isf låna pengar för ändamålet.

Dock tycker jag, som tidigare nämnts, att man inte ska ha barn om man själv är fysiskt förhindrad. Om det handlar om att kvinnan hellre vill betala för att slippa hängbröst osv. osv. så är det mer ok.

Men för att vända på det igen så tycker jag att man såklart ska bära sitt eget barn. Allt annat vore skamfullt!

Ok så du menar att saker som förekommit inte kan vara en filosofisk fråga? Fattig eller rik kan inte höra till en filosofisk fråga? Ja, förklara gärna för mig...hur du tänker???
Senast redigerad av Marcus1978 2010-09-06 kl. 15:34.
Citera
2010-09-06, 15:44
Medlem
Citat:
Visst skulle jag kunna svara ryggmärgsmässigt liberalt och säga att här gäller samma princip som i mitt förra svar. Men det är inte lika enkelt. Många av dessa droger är extremt beroendeframkallande och kan slå ut den fria viljan. Här får man välja skadan av drogen mot den begränsning av vår frihet som ett förbud skulle innebära:

Ska man titta på vad förbudspolitiken hittills gett så har den gett lika mycket skada som drogerna själva:

* Orena droger.
* Dömda drivs in i grövre kriminalitet.
* Spridande av sjukdomar pga brist på rena sprutor.
* Skapande av svarta marknader styrda av kriminella organisationer.
* Svårtolkad information jämställer tämligen ofarliga droger såsom marijuana med livsfarliga droger såsom heroin.

Hur resonerar du kring att staten tycker att det är ok att dricka alkohol ang bestämmanderätten men inte att använda marijuana? Tacksam för din åsikt.

Citera
2010-09-06, 18:13
Medlem
UteOchCyklars avatar
Citat:
Hur resonerar du kring att staten tycker att det är ok att dricka alkohol ang bestämmanderätten men inte att använda marijuana? Tacksam för din åsikt.

Jag håller inte med staten om detta. Jag ser inte vilka skador som staten försöker begränsa genom att skuldbelägga en hyfsat stor del av befolkningen. Om man bara utgick ifrån vilka skador en drog åstadkommer så borde alkohol vara förbjudet för länge sedan. Men iom att alkohol är så pass populärt så är det politiskt och reellt omöjligt. Medelvägen borde vara att i viss mån släppa vissa mindre farliga droger fria och dra igång ett sprututbytesprogram.

Citat:
Min poäng kring detta är att det är mycket svårt att säga vad som är ok och inte. Kanske inte för Er andra men personligen tycker jag att det extremt svårt att dra gränserna.

Visst är det svårt. Dock bör man i möjligaste mån överlåta bestämmandet över folks liv åt dem själva. Det är i princip bara två områden som staten bör begränsa och det är tillgången till massförstörelsevapen och tunga droger.
Citera
2010-10-29, 13:43
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenskulptur
Om den fattiga kvinnan i fråga gör det frivilligt ser jag inga som helst problem med det.
Tror du att en fattig kvinna gör något "frivilligt"? Ja till en viss del, för sin och kanske hennes familjs överlevnad. Men inte frivilligt på så sätt att hon gör det enbart för andra människors skull.

Välbärgade men barnlösa par kan ”hyra en livmoder” mot en kostnad som är obetydlig för oss i väst, i öst och då främst Indien motsvarar det 15 årslöner. Marknaden blomstrar och det gör många glada, men inte alla. Indierna själva tycker överlag att det är hemskt att rika människor kommer och utnyttjar deras kvinnor. Det man inte tar i beaktning är att kvinnan räddar sin familj, sina barn som får möjlighet att gå i skola och lära sig engelska. En ond cirkel bryts och familjen får ett värdigt liv. Tyvärr går det inte riktigt hand i hand med deras rangsystem. Människor föds in i en kast och är hänvisade till att leva inom den hela sitt liv utan möjlighet att byta upp sig. Kvinnorna som går med på att hyra ut sin livmoder bryter alltså mot det.
Jag tycker att man kan ställa sig frågan - Skulle jag själv göra det för 15 årslöner?

Jag tror inte att det vimlar av godhjärtade kvinnor som vill vara surrogatmammor utan ersättning men skillnaden är att de flesta västerländska kvinnor inte behöver välja mellan svält och surrogatmödraskap, det är det som gör det här hemskt. Kvinnorna som behöver ta ställning till att genomgå en graviditet som inte ens är hennes eget barn. Under graviditeten måste kvinnan intala sig själv att inte fästa sig vid barnet eftersom hon inte kan ångra sig när hon väl tillåtit sig insemineras. Det är både fysiskt och känslomässigt jobbigt när barnet föds och överlämnas till biologiska föräldrarna. Kvinnan har burit på barnet, känt rörelser och utvecklat en beskyddarinstinkt i de flesta fallen. Hur avskärmar sig kvinnan från det?
Kvinnorna är i underläge då de inte har råd att starta en rättsprocess om de nu skulle ångra sig. Det gör Indien och andra fattiga länder populära, det och priserna.

Det är inte fel att man som människa vill ställa upp för andra människor, men när det handlar om pengar ställer jag mig väldigt skeptiskt till det. Ett viktigt val med konsekvenser och där pengar är den avgörande biten ska inte få förekomma. Jag tror med all säkerhet att dessa barn är otroligt efterlängtade eftersom man tagit ett sådant stort beslut, och lagt ner både tid och pengar. Men för mig känns det inte rätt av den anledningen att kvinnorna gör det för pengar och tar så pass stora risker som en graviditet faktiskt innebär. Kvinnan som hyr ut sin livmoder kan gå hem med noll i börsen om hon har otur, dvs. inte levererar barnet.
Citera
2010-11-01, 17:21
Medlem
therebells avatar
Hon gynnar sig själv; därmed ett egoistiskt agerande! Men om förutsättningarna är dem rätta, samt att hon inte tvingas till det; att hon inte gör det enbart för pengarna, utan för den goda sakens skull...
Citera
2010-11-01, 17:31
Medlem
LFEs avatar
Citat:

Jag anser att du är äcklig och omoralisk och vill inte ha dig i mitt samhälle och skiter i dina åsikter om äganderätt. Okej? Nej men typ.

Fy fan vad vidrig människosyn du har. Men det sker ju redan. Vi har ju surrogatmorsor och annat jävla skit här i världen. Familjebanden betyder ju ingenting längre.
Citera
2010-11-05, 13:29
Medlem
nekropedofilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Nej, tron på ett människovärde gör det för mig omöjligt att se på en människa som en vara. En fattig kvinna får gärna föda barn åt rika människor, dock anser jag det vara fel om det är pengar som är drivkraften.
Som du säger är det nervärderande mot människans värde då man i detta scenario säljer ett barn, men om båda parter är med och det kan förändra ens liv till det bättre, varför inte?
Citera
2010-11-14, 23:02
Medlem
cammlis avatar
ja,. varför inte, om tjejen vill säljer sin kropp
Citera
2010-11-14, 23:48
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Skulle det kunna vara ok att ett rikt par låter en fattig kvinna bära och föda deras barn för en miljon kronor?
Själv tycker jag att det är en mycket svår fråga men jag anser följande:
Om den fattiga kvinnan går med på detta och att det sköts under kontrollerade former och frivilligt så har hon ju stora möjligheter till att förändra hennes eget liv. Men givetvis vill jag inte själv hamna i sådan situation. Vissa saker är det svårt att sätta pris på.

Som liberal skulle jag formulera frågan såhär. Hur kan någon beröva en fri kvinna rätten att mot betalning föda någon annans barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in