Hej, jag tar mig friheten att ställa en relativt invecklad fråga angående försörjningsstöd och det hamnar under facket "realiserbar tillgång"... Jag har i runda slängar varit hänsynslöst passiv i mitt jobbsökande och när jag väl nu fått ett jobb hamnar mitt banksaldo i skrivande stund på 8 kr. nästa inkomst för månaden hamnar på 800kr, eftersom jag bara hann jobba en dag under juni månad. Jag "tvingas" nu till försörjningsstöd, eftersom jag inte är ett stort fan av att låna pengar av föräldrar.
Med handläggaren uppstår frågan huruvida ett gåvobrev till en bostadsrätt som tilldelar mig 10% räknas som en realiserbar tillgång och här stannar min vetskap. Handläggaren visste inget om detta men om det visar sig vara en tillgång tvingas jag sälja denna och flytta ut ur min lägenhet eftersom jag måste vara skriven som delägare för att bo på platsen, på så sätt kommer jag beviljas försörjningsstöd mot återbetalning eftersom jag redan funnit ett jobb.
Har någon varit i samma situation, min fråga lyder: Är ett gåvobrev av bostadsrätt på 10% räknad som en realiserbar tillgång när jag betalar andrahandshyra till en person som äger den resterande procentsatsen på 90%
Spekulera och upplys!

MVH Vladimir Putin