2011-06-28, 15:57
Medlem
Man hör ju talas om folk som får busskort beviljat. Alltså man får det betalt utöver normen. Men min socialsekreterare påstår att man bara kan få bistånd för sjukresor (då ska enkelresan kosta minst 60 kr för att man ska få ersättning. Men bussresan tur/retur kostar bara hälften av den summan, för mig).

Stämmer detta?

Och ordnade ett nytt kontoutdrag idag. Det är en summa som fortfarande är reserverat och som ska dras senare. Det står på utdraget, så de ser att summan är reserverat/dragen och det disponabla summan (dvs pengarna som faktiskt finns på kontot och kan spenderas). Duger det kontoutdraget eller ska jag ordna ett nytt så fort det reserverade beloppet har dragits? Vet inte hur noga de är med att ALLT syns på kontoutdraget och är detaljerat.
Senast redigerad av Baltimora 2011-06-28 kl. 16:00.
Citera
2011-06-28, 17:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Man hör ju talas om folk som får busskort beviljat. Alltså man får det betalt utöver normen. Men min socialsekreterare påstår att man bara kan få bistånd för sjukresor (då ska enkelresan kosta minst 60 kr för att man ska få ersättning. Men bussresan tur/retur kostar bara hälften av den summan, för mig).

Stämmer detta?

Och ordnade ett nytt kontoutdrag idag. Det är en summa som fortfarande är reserverat och som ska dras senare. Det står på utdraget, så de ser att summan är reserverat/dragen och det disponabla summan (dvs pengarna som faktiskt finns på kontot och kan spenderas). Duger det kontoutdraget eller ska jag ordna ett nytt så fort det reserverade beloppet har dragits? Vet inte hur noga de är med att ALLT syns på kontoutdraget och är detaljerat.

Busskort får du om du behöver det för att sköta din planering (tex om du behöver åka buss till praktikplats, arbetsförmedling osv) och faller under kostnaden för arbetsresor.

Beroende på hur mycke du måste åka så kan du antingen få månadskort, 10-resor eller "kontantkort" som du måste upvisa kvitto på att du köpt (och i fallet 10-resor/konant så måste du även visa att du använt upp det innan du kan få nytt).
Citera
2011-06-30, 11:54
Medlem
VladimirPutins avatar
Hej, jag tar mig friheten att ställa en relativt invecklad fråga angående försörjningsstöd och det hamnar under facket "realiserbar tillgång"... Jag har i runda slängar varit hänsynslöst passiv i mitt jobbsökande och när jag väl nu fått ett jobb hamnar mitt banksaldo i skrivande stund på 8 kr. nästa inkomst för månaden hamnar på 800kr, eftersom jag bara hann jobba en dag under juni månad. Jag "tvingas" nu till försörjningsstöd, eftersom jag inte är ett stort fan av att låna pengar av föräldrar.

Med handläggaren uppstår frågan huruvida ett gåvobrev till en bostadsrätt som tilldelar mig 10% räknas som en realiserbar tillgång och här stannar min vetskap. Handläggaren visste inget om detta men om det visar sig vara en tillgång tvingas jag sälja denna och flytta ut ur min lägenhet eftersom jag måste vara skriven som delägare för att bo på platsen, på så sätt kommer jag beviljas försörjningsstöd mot återbetalning eftersom jag redan funnit ett jobb.

Har någon varit i samma situation, min fråga lyder: Är ett gåvobrev av bostadsrätt på 10% räknad som en realiserbar tillgång när jag betalar andrahandshyra till en person som äger den resterande procentsatsen på 90%

Spekulera och upplys! MVH Vladimir Putin
Citera
2011-06-30, 15:00
Medlem
Conceptions avatar
Be om förskottsbetalning på ditt jobb. Det borde gå bra om du har en seriös arbetsgivare och du själv är en ärlig typ.

Varför "tvinga" dig själv till försörjningsstöd när det går att lösa på annat sätt.
Citera
2011-06-30, 19:09
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirPutin
Hej, jag tar mig friheten att ställa en relativt invecklad fråga angående försörjningsstöd och det hamnar under facket "realiserbar tillgång"... Jag har i runda slängar varit hänsynslöst passiv i mitt jobbsökande och när jag väl nu fått ett jobb hamnar mitt banksaldo i skrivande stund på 8 kr. nästa inkomst för månaden hamnar på 800kr, eftersom jag bara hann jobba en dag under juni månad. Jag "tvingas" nu till försörjningsstöd, eftersom jag inte är ett stort fan av att låna pengar av föräldrar.

Med handläggaren uppstår frågan huruvida ett gåvobrev till en bostadsrätt som tilldelar mig 10% räknas som en realiserbar tillgång och här stannar min vetskap. Handläggaren visste inget om detta men om det visar sig vara en tillgång tvingas jag sälja denna och flytta ut ur min lägenhet eftersom jag måste vara skriven som delägare för att bo på platsen, på så sätt kommer jag beviljas försörjningsstöd mot återbetalning eftersom jag redan funnit ett jobb.

Har någon varit i samma situation, min fråga lyder: Är ett gåvobrev av bostadsrätt på 10% räknad som en realiserbar tillgång när jag betalar andrahandshyra till en person som äger den resterande procentsatsen på 90%

Spekulera och upplys! MVH Vladimir Putin

Har du en god planering (du har ett jobb) och kommer vara där tillfälligt pga detta finner jag det mycket osannolikt att du skulle vara tvungen att sälja bostaden. Däremot går socialen aldrig in med t ex amortering på lån, men det är ju en annan sak.

Försörjningsstöd mot återbetalning låter som det vettigaste alternativet.
Citera
2011-07-05, 18:28
Medlem
18 år, kan jag få socialbidrag?

Jag har studerat utomlands ett läsår, och fick lov att skriva av mig från skolan under tiden. Kan jag nu, när jag är tillbaka i Sverige, få socialbidrag eller annat slags bidrag? Jag har sökt jobb aktivt de sista månaderna men svårt att få sommarjobb.

Jag kommer återuppta studierna på svenskt gymnasium till hösten. Är som sagt inte inskriven på någon skola, är myndig. Alltså arbetslös.

Tack för hjälp!
Citera
2011-07-05, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Jag har studerat utomlands ett läsår, och fick lov att skriva av mig från skolan under tiden. Kan jag nu, när jag är tillbaka i Sverige, få socialbidrag eller annat slags bidrag? Jag har sökt jobb aktivt de sista månaderna men svårt att få sommarjobb.

Jag kommer återuppta studierna på svenskt gymnasium till hösten. Är som sagt inte inskriven på någon skola, är myndig. Alltså arbetslös.

Tack för hjälp!
nix, upp till 20 är föräldrarna ansvariga för att du klarar dig ekonomiskt
Citera
2011-07-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
ok, tack för snabbt svar!
Citera
2011-07-05, 18:35
Medlem
Powens avatar
Är inte föräldrarna ansvariga tills man gått ut gymnasiet (max 21 år)
Citera
2011-07-05, 18:50
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
nja, egentligen så är det så(ev. till 21år) men om det finns skäl till att de inte kan det, ekonomiska skäl samt att man inte kan bo hos dem så har man rätt till socialbidrag.
Alltså har du vanliga arbetarföräldrar utan större inkomster som kanske inte har möjlighet att ge dig tak över huvudet så finns det en chans att du kan få bidrag.
Sök, det är alltid värt ett försök.
Citera
2011-07-05, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
nja, egentligen så är det så(ev. till 21år) men om det finns skäl till att de inte kan det, ekonomiska skäl samt att man inte kan bo hos dem så har man rätt till socialbidrag.
Alltså har du vanliga arbetarföräldrar utan större inkomster som kanske inte har möjlighet att ge dig tak över huvudet så finns det en chans att du kan få bidrag.
Sök, det är alltid värt ett försök.
Okej, nej de är båda två civ. ingenjörer så då antar jag att det är kört?
Citera
2011-07-05, 19:48
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Okej, nej de är båda två civ. ingenjörer så då antar jag att det är kört?

du borde skämmas att ens fråga..... har de råd att skicka dig utomlands för studier har dom fan råd att ha dig gående hemma i sommar också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in