2011-07-05, 19:51
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IzQn
Okej, nej de är båda två civ. ingenjörer så då antar jag att det är kört?
Jo det är nog ganska kört.
Citera
2011-07-06, 10:55
Medlem
Billyjoejimbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammonsnubbe
nix, upp till 20 är föräldrarna ansvariga för att du klarar dig ekonomiskt

Nej. Det är 18 år som gäller, eller 21 år om han hade gått kvar i skolan, men nu gör han ju inte det.
Citera
2011-07-09, 12:34
Medlem
Frågade tidigare hur det är med kontoutdraget, men fick inget svar så försöker igen. I slutet av juni ordnade jag ett kontoutdrag. Det är en summa som fortfarande är reserverat och som ska dras senare. Det står på utdraget, så de ser att summan är reserverat/dragen och det disponabla summan (dvs pengarna som faktiskt finns på kontot och kan spenderas). Duger det kontoutdraget eller ska jag ordna ett nytt så att det reserverade beloppet är borta och finns listad under transaktioner? Vet inte hur noga de är med att ALLT syns på kontoutdraget och är detaljerat.
Citera
2011-07-12, 11:30
Medlem
Lieutenants avatar
Har sökt om försörjningsstöd men dom vill ha nåt som heter samtliga kontrolluppgifter ifrån skatteverket.

Hittar inget som heter så när jag söker på skatteverkets hemsida och ringer man så säger dom inget om kontrolluppgifter. Testa trycka på hjälp när jag ringde skatteverket men det var bara hjälp med "menyn".

Någon som vet vart jag hittar samtliga kontrolluppgifter på deras hemsida som man kan beställa hem?
Citera
2011-07-12, 15:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lieutenant
Någon som vet vart jag hittar samtliga kontrolluppgifter på deras hemsida som man kan beställa hem?

Din senaste deklaration menar dom. Annars gör du en utskrift på samtliga konton som står i ditt namn hos banken.
Citera
2011-07-12, 19:04
Medlem
Slatslatslatss avatar
så... en gång för alla. går det att få SL-kort/terminsavgift betalt av soc? är nästan 19, bor hemma hos min morsa och kommer förhoppningsvis plugga på folkhögskola till höst. (skitskolan jag var accepterad till ställde in kursen så nu letar jag reservplats..) om jag nu kommer in på någon skola kommer jag såklart bli tvungen att betala 2.5k/termin (more or less) för kursböcker, försäkring, studieresor, lunch mm. som de flesta folkhögskolor kräver, och då jag själv ej har några pengar från någon inkomst kommer min mor få stå för dessa kostnaderna. folkhögskolor har ingen speciell rabatt på SL-kort och studentkorten SL erbjuder kostar ju fortfarande en hel del, så jag undrar om det går att få något bidrag av soc gällande detta? eller gäller försörjningsplikten fortfarande utan tvekan och morsan ska behöva betala allt detta tills jag blir 21?
Citera
2011-07-12, 19:10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatslatslats
så... en gång för alla. går det att få SL-kort/terminsavgift betalt av soc? är nästan 19, bor hemma hos min morsa och kommer förhoppningsvis plugga på folkhögskola till höst. (skitskolan jag var accepterad till ställde in kursen så nu letar jag reservplats..) om jag nu kommer in på någon skola kommer jag såklart bli tvungen att betala 2.5k/termin (more or less) för kursböcker, försäkring, studieresor, lunch mm. som de flesta folkhögskolor kräver, och då jag själv ej har några pengar från någon inkomst kommer min mor få stå för dessa kostnaderna. folkhögskolor har ingen speciell rabatt på SL-kort och studentkorten SL erbjuder kostar ju fortfarande en hel del, så jag undrar om det går att få något bidrag av soc gällande detta? eller gäller försörjningsplikten fortfarande utan tvekan och morsan ska behöva betala allt detta tills jag blir 21?

Har du möjighet att kunna få CSN bidrag/lån?
Citera
2011-07-12, 19:16
Medlem
Slatslatslatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har du möjighet att kunna få CSN bidrag/lån?

studiehjälp kommer jag ju få av CSN, det kanske går att få något tillägg på det? kommer dock ej ta lån eller bidrag nästa läsår. (hoppas på sommarjobb nästa år och spara ihop de pengarna för kort/terminsavgift) sån jävla ironi att jag fick sommarjobb utomlands i år som jag var tvungen att tacka nej till för att jag skulle missat alla folkhögskoleintervjuer, hade hoppats på att få jobb här i sverige men sjävklart gick inte det. suck. skulle hellre jobbat utomlands under sommaren och sen försökt få jobb här i sverige och fortsatt plugga nästa år istället, men inte tänkte jag på det då. känns så ovärt att ta lån för gymnasienivå studier dock, vill verkligen undvika det och spara pengarna till att plugga det jag verkligen vill.
Senast redigerad av Slatslatslats 2011-07-12 kl. 19:22.
Citera
2011-07-12, 19:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
studiehjälp kommer jag ju få av CSN, det kanske går att få något tillägg på det? kommer dock ej ta lån eller bidrag nästa läsår. (hoppas på sommarjobb nästa år och spara ihop de pengarna för kort/terminsavgift)

Om du kan få pengar från CSN så kommer du inte få av SoC (CSN ger mer pengar än existensminimum)
Citera
2011-07-12, 19:24
Medlem
Slatslatslatss avatar
Citat:
Om du kan få pengar från CSN så kommer du inte få av SoC (CSN ger mer pengar än existensminimum)

alright, då blir det alltså att morsan får påkosta det. som förväntat.
Citera
2011-07-12, 19:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
alright, då blir det alltså att morsan får påkosta det. som förväntat.

Om du har studiebidrag från CSN så får du iaf rabbaterade priser (du behöver inte ta lån för att få CSN kort)
Citera
2011-07-12, 19:44
Medlem
Slatslatslatss avatar
Citat:
Om du har studiebidrag från CSN så får du iaf rabbaterade priser (du behöver inte ta lån för att få CSN kort)

visst är det så, men halva bidraget/månaden för SL-kortet är fortfarande väldigt mycket då jag behöver betala för mig hemma, samtidigt som jag behöver betala tillbaka terminsavgiften till morsan. men aja, nöjen som kostar kan man leva utan. att leva knapert är man van vid.

eta
såg precis att jag iaf kan åka på SL's barn&ungdoms kort detta läsår, 450kr för 90 dagar.
Senast redigerad av Slatslatslats 2011-07-12 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in