2020-08-04, 14:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbenXX
Vad brukar hända med de här människorna som socialen klagar på att hyran är för hög då?

De får ta av resten av normen - alltså pengar som egentligen är avsedda för mat, kläder, hygienprodukter, fritidsintressen o.s.v.. Tills de eventuellt hittar en hyresvärd som accepterar deras bidrag som en inkomst. Kommunala värdar brukar vara snällare på den punkten.
Citera
2020-08-04, 14:31
Medlem
Ruttet system i så fall. Blir väldigt svårt för dem som inte kan få hjälp av släkt och vänner.

Och det är i princip omöjligt att få bostad i de större städerna med låg hyra. Plus att allmännyttans lägenheter blir färre och färre.
Senast redigerad av SnubbenXX 2020-08-04 kl. 14:33.
Citera
2020-08-04, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ruttet system i så fall. Blir väldigt svårt för dem som inte kan få hjälp av släkt och vänner.

Och det är i princip omöjligt att få bostad i de större städerna med låg hyra. Plus att allmännyttans lägenheter blir färre och färre.

Ja, utförsäljningen av hyreslägenheter borde aldrig ha fått ske. Viktigt att komma ihåg dock, är att den började under en sosseregering. Så var det med den omtanken om fattiga och utsatta människor...
Citera
2020-08-04, 14:53
Medlem
Förr eller senare måste socialen ändra sina normer ändå. Bostäder blir dyrare och även allmännyttans.

En billig renoverad etta med 3000kr i hyra blir lätt 6000kr. Och en helt nyproducerad etta ännu dyrare.

Vad jag menar är att det inte finns kvar några lägenheter med "låg" hyra snart.
Citera
2020-08-04, 17:39
Medlem
Citat:
Förr eller senare måste socialen ändra sina normer ändå. Bostäder blir dyrare och även allmännyttans.

En billig renoverad etta med 3000kr i hyra blir lätt 6000kr. Och en helt nyproducerad etta ännu dyrare.

Nu varierar redan nivån på maxtaxet. Som nämnt tidigare i tråden, så har exempelvis Malmö ett maxtax på 6 325 kronor/månad för 1-2 vuxna (utan barn). Kan finnas fler kommuner med ungefär samma maxtax. Så har man då en lägenhet med en hyra på 6000 kr så skulle det kunna vara möjligt att socialtjänsten beviljar det.

Jag tror visserligen att det kommer att dröja ett bra tag innan vi endast ser nyproduktion och totalrenoverade lägenheter med dyr hyra. Det kan också vara möjligt att det alltid kommer att finnas ett visst utbud med äldre lägenheter med äldre/lägre standard. Lägre hyra.

Men man ser ju redan idag att kommunerna har olika maxtak när det gäller hyran, så troligen är de rätt duktiga på att anpassa det baserat på vad hyresrätter brukar kosta per månad i just den kommunen. Så om det kommer en dag där det blir omöjligt att hitta en lägenhet för mindre än 6000 kr per månad (helt enkelt för att sådana lägenheter inte finns längre, enligt ditt scenario), så kommer socialtjänsten med största sannolikhet anpassa maxtaket efter detta.
Citera
2020-08-04, 23:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Hyrestaket baseras på hyrorna hos allmännyttan, så höjs dom så höjs taket.
Citera
2020-08-04, 23:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Nu varierar redan nivån på maxtaxet. Som nämnt tidigare i tråden, så har exempelvis Malmö ett maxtax på 6 325 kronor/månad för 1-2 vuxna (utan barn). Kan finnas fler kommuner med ungefär samma maxtax. Så har man då en lägenhet med en hyra på 6000 kr så skulle det kunna vara möjligt att socialtjänsten beviljar det.

Jag tror visserligen att det kommer att dröja ett bra tag innan vi endast ser nyproduktion och totalrenoverade lägenheter med dyr hyra. Det kan också vara möjligt att det alltid kommer att finnas ett visst utbud med äldre lägenheter med äldre/lägre standard. Lägre hyra.

Men man ser ju redan idag att kommunerna har olika maxtak när det gäller hyran, så troligen är de rätt duktiga på att anpassa det baserat på vad hyresrätter brukar kosta per månad i just den kommunen. Så om det kommer en dag där det blir omöjligt att hitta en lägenhet för mindre än 6000 kr per månad (helt enkelt för att sådana lägenheter inte finns längre, enligt ditt scenario), så kommer socialtjänsten med största sannolikhet anpassa maxtaket efter detta.

Taket är redan idag baserat på vad normal hyra är hos allmännyttan.
Citera
2020-08-05, 13:42
Medlem
Hej,

Är 24 och arbetslös, bor fortfarande hemma och betalar min del av hyran, all min egen mat, hygienartiklar, mobilabonnemang osv.. Är inskriven på AF sedan förra veckan, söker aktivt jobb och går på alla intervjuer jag blir erbjuden. Nästa månad är mina sparpengar slut så jag börjar få lite panik. Ringde kommunen idag och frågade om försörjningsstöd men hon jag pratade med var inte till någon hjälp utan hon bokade istället in ett nytt samtal för i morgon.

Har jag rätt att få någon typ av ersättning tro?

Mer info:
Citera
2020-08-05, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Japp. Och bostadsbolagen tvångsrenoverar och sätter in finesser som hyresgästerna inte frågat efter, och inte vill ha (t.ex. handdukstorkare och klinkers i badrummet, infravärme på balkongen...). Sedan höjer de hyran. En lägenhet som kostade 6 000 och som var OK för soc, för ett par eller en mamma och ett barn - kostar sedan 8 000, och soc vägrar betala mer än 6 000...

(Vilket man i och för sig kanske kan förstå, eftersom det handlar om skattepengar. Men då borde kommunen i stället stoppa renoveringarna, innan de sker - och hyran höjs... Vet inte om kommunen enligt lag kan stoppa bostadsbolagen från att tvångsrenovera? Frågan kanske tillhör en annan tråd också, även om den hänger intimt samman med försörjningsstödet...)

Och eftersom familjen har soc, så accepterar oftast inte nya hyresvärdar dem som sina hyresgäster, och då kan de inte flytta heller...
Senast redigerad av Merwinna 2020-08-05 kl. 14:02.
Citera
2020-08-05, 14:00
Medlem
PommesOchKebabs avatar
Citat:
Vad brukar hända med de här människorna som socialen klagar på att hyran är för hög då?

7 år hade jag för ''hög'' hyra, dom påminde mig om det några gånger men inget hände.

// PoK
Citera
2020-08-05, 15:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itseasyy
Har jag rätt att få någon typ av ersättning tro?
Beror på om du har levt över riksnormen med sparpengarna de senaste 3 månaderna på ca 4000 kr/mån. efter hyran till dina föräldrar?
Det gäller också att du redovisar tillräckligt många sökta jobb / intresseanmälningar för socialsekreteraren även om det inte stämmer.
Du måste också lämna in inneboende kontrakt där det står hur mycket dina föräldrar skall få i hyra varje månad, kontoutdrag, kopia på hyresavtalet, kopia på ev. räkningar som de godkänner som livsnödvändiga t.ex tror jag inte att de anser att man behöver gym för att överleva, spotify, Netflix och mobil kan också bli avslag på.
Citera
2020-08-05, 16:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Beror på om du har levt över riksnormen med sparpengarna de senaste 3 månaderna på ca 4000 kr/mån. efter hyran till dina föräldrar?
Det gäller också att du redovisar tillräckligt många sökta jobb / intresseanmälningar för socialsekreteraren även om det inte stämmer.
Du måste också lämna in inneboende kontrakt där det står hur mycket dina föräldrar skall få i hyra varje månad, kontoutdrag, kopia på hyresavtalet, kopia på ev. räkningar som de godkänner som livsnödvändiga t.ex tror jag inte att de anser att man behöver gym för att överleva, spotify, Netflix och mobil kan också bli avslag på.

TV/Tidning/Telefon/nöjen är redan inräknade i dom 4000 kronorna så det är definitivt avslag.
I kommuner med e-ansökan kan man få upp till ca 200kr till internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in