2025-05-21, 09:11
Medlem
Då har man fuckat upp igen. Förra gången jag hade kontroll så sa handläggaren inget om att jag hade lite random småsummor som inkommit via swish på kontoutdraget.. denna gången vill hon ha in
"förklaring/förtydligande"..

Nån som vet om det finns nåt jag kan säga för att rädda upp situationen?

Jag vet ju man inte får låna pengar ens men eftersom det var lugnt sist så tänkte jag att då är det väl inga problem. Kan inte riktigt komma på nån förklaring mer än sanningen att jag ibland behövt låna pengar av närstående. Lite är ersättningar för små "jobb"/hjälp jag gett vänner. Antar att jag är rätt körd, vilket såklart är rätt då jag sket i reglerna.
Nån som råkat fucka uop så här; vad händer nu? Inget bidrag denna månaden eller är det avslag för gott?
Citera
2025-05-21, 09:36
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Då har man fuckat upp igen. Förra gången jag hade kontroll så sa handläggaren inget om att jag hade lite random småsummor som inkommit via swish på kontoutdraget.. denna gången vill hon ha in

Jag vet ju man inte får låna pengar ens men eftersom det var lugnt sist så tänkte jag att då är det väl inga problem. Kan inte riktigt komma på nån förklaring mer än sanningen att jag ibland behövt låna pengar av närstående. Lite är ersättningar för små "jobb"/hjälp jag gett vänner. Antar att jag är rätt körd, vilket såklart är rätt då jag sket i reglerna.
Nån som råkat fucka uop så här; vad händer nu? Inget bidrag denna månaden eller är det avslag för gott?

Det värsta som kan hända är att det räknas som inkomst.
Citera
2025-05-22, 10:11
Medlem
Hunt3rseekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxmandolin
Sannolikt kommer ingen att kontrollera detta så länge det inte framkommer misstankar om att du egentligen bor hos dina föräldrar.
Tack, hade liknande tankar men nojjan tog över lite. Uppskattas!
Citera
2025-05-22, 18:31
Medlem
Skickar du kontoöverföring står väl bara ett kontonummer på utdraget men om du swishar står det ”fel” namn vilket de säkerligen kan reagera på. Så skicka kontoöverföring istället för Swish.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunt3rseeker
Har försökt att googla mig fram till ett svar, men har inte hittat något pålitligt, men kanske någon här kan ge mig svar!

Det är så att jag har nyligen flyttat till en annan kommun, och är folkbokförd hos min faster, men jag bor i själva verket hos mina föräldrar. Anledningen till det är för att jag skulle vilja bo i Kommun 1, nära till mina föräldrar, familj och vänner. Men mina föräldrar bor precis på gränsen till Kommun 1, och bor alltså i Kommun 2. För att kunna få hjälp från soc i Kommun 1 så måste jag alltså vara folkbokförd i den, så jag är det hos min faster.

Nu till min fråga; jag har skrivit ett hyreskontrakt med min faster så att soc kan se vad jag ska betala och vad jag får tillgång till osv. Det är såklart då inte hon som ska ha pengarna, utan mina föräldrar. De begär ju alltid kontoutdrag reguljärt när man är skriven hos soc, och då slog tanken mig ifall de faktiskt kollar vem som äger kontot som jag skickar min hyra till? Hur efterblivet är det ifall jag skickar min hyra direkt till mina föräldrar, istället för att tex skicka hyran till min faster som sedan skickar det till mina föräldrar?

Tacksam för svar.
Citera
2025-05-23, 15:43
Medlem
Citat:

Kommer du att använda dessa pengar för att återbetala ett lån till en släkting? Om så är fallet, finns kanske en chans att socialtjänsten ser situationen annorlunda.
Senast redigerad av 4X 2025-05-23 kl. 15:45.
Citera
2025-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4X
Kommer du att använda dessa pengar för att återbetala ett lån till en släkting? Om så är fallet, finns kanske en chans att socialtjänsten ser situationen annorlunda.

Ja det kommer jag. En del var ju dock betalningar som jag behåller. Men kom tack och lov undan med en varning denna gången. Raderat swish nu. Anledningen att jag trodde det var lugnt är för att i min förra kontroll hade jag samma men fick inga anmärkningar alls på det, konstigt nog. Fast det är big no no. Trodde min handläggare va chill eller nåt... vilket ej var fallet. Eller ja, jag kom ju undan, så hyfsat ändå.
Citera
2025-05-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ja det kommer jag. En del var ju dock betalningar som jag behåller. Men kom tack och lov undan med en varning denna gången. Raderat swish nu. Anledningen att jag trodde det var lugnt är för att i min förra kontroll hade jag samma men fick inga anmärkningar alls på det, konstigt nog. Fast det är big no no. Trodde min handläggare va chill eller nåt... vilket ej var fallet. Eller ja, jag kom ju undan, så hyfsat ändå.

Ska tilläggas förresten att jag givetvis inte sa att jag fått betalt för grejer... då hade jag nog varit rökt. Fick spela Jesus så det kan jag rekommendera.
Citera
2025-06-12, 19:25
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Vilken dag i månaden öppnar ansökan? i min webportal så finns det inte ännu något val att skicka in en ansökan. Brukar skicka in min ansökan runt 20-25:e men den här månaden så täntke jag ansöka tidigare.
Citera
2025-06-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Vilken dag i månaden öppnar ansökan? i min webportal så finns det inte ännu något val att skicka in en ansökan. Brukar skicka in min ansökan runt 20-25:e men den här månaden så täntke jag ansöka tidigare.

Kanske bäst att fråga din socialsekreterare?

I min kommun öppnar de upp ansökan den 4:e varje månad. Vilket inte verkar vara fallet för dig. Så jag kan tänka mig att det varierar mellan olika kommuner.

Dessutom kan jag inte ansöka så sent varje månad och få utbetalt samma månad. Kan inte ens göra tilläggsansökan om jag tex får räkningar i mitten av månaden eller senare, utan får ansöka om det nästa månad. Alltså godkända räkningar som tex el eller faktura från vården. Det fungerar alltså olika beroende på var man bor.
Citera
2025-07-04, 06:04
Medlem
wexios avatar
den 5 varje månad är det hos min kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded

Räknas pant som inkomst om man får in det via swish ?

https://www.pantamera.nu/privatperso...ngen-via-swish
Citera
2025-07-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexio
Räknas pant som inkomst om man får in det via swish ?

https://www.pantamera.nu/privatperso...ngen-via-swish

I regel räknas allt som inkomst, så länge det är synligt på kontoutdraget. Spelar ingen roll om det är tex Swish eller banköverföring.

Det enda undantaget i mitt fall har varit öppet köp/returer där jag har betalat med kort och fått tillbaka pengarna på samma sätt. Men jag har ju haft kvitto eller e-post att styrka det hela, så det räknas inte som inkomst sen.

Så bättre att panta och få fysiskt papperskvitto. Åtminstone om man vill vara på den säkra sidan.
Citera
2025-07-11, 10:24
Medlem
Vad kan man söka extra för i bidrag för hemmet om man behöver? Samt får man äga en billig bil? Tänk en bil för 20-30k? Frågar åt min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in