2010-12-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infected88
Det är klart att det är bra men att dra av pengar för jag satt in pengar jag fått av dem är ju helsjukt.

Ja om jag nu får kopian men om den inte kan hittas? Bankmannen sa att det förmodligen kommer på posten, men han kan inget lova.
Det sjuka är att dem drar av pengar för att jag satt in pengar jag fått av dem.
En till sak jag inte fattar är även om jag nu bevisar att det är jag som satt in pengarna så bevisar inte det att det är pengarna jag fått av dem. Jag kan ju ha jobbat svart och fått 1400:- och satt in dem eller hur? Insättningskopian bevisar ju ingenting.

Ja, men reglerna är sådana. Dom är ganska hjärndöda och enkla att kringå men så är det.
Har du soc så kör allt i kontanter.
Citera
2010-12-29, 00:45
Medlem
.. till socialen i veckan. hjälp?

Tja, är en kille på 22 år, bor fortfarande hemma, är förtillfället arbetssökande, har dessutom varit det i snart 1 år. Lever just nu på Arbetsförmedlingens bidrag som man får, runt 2500-3000kr i månaden. Och Farsan är ju snäll som låter mig bo hemma utan att betala något, förutom att maten får jag stå helt själv för..

Har länge tänkt på detta med att gå till soc, men har undvikit det helt, då jag inte vill leva på socialen. men känner just nu att jag måste det. Så frågan är vad man gör? bara går dit och får hjälp. och vad är det man får utav socialen? Jag vill ju först och främst ha ett eget hushåll, en liten 1:a eller vad som helst. Hjälper dem mig att hitta en lägenhet eller får jag hitta en själv? (ligger i kö till lägenheter och kan väldigt lätt få en när jag vill, ifall jag har pengar att betala den)

Samt hur mycket får man över till mat/annat? Tandläkaren tex har jag inte varit hos på 1-2 år.. känns inte OKEJ. + att farsan vill inte att jag bor hemma, och morsan vill inte att jag bor där heller, och jag är lixom 22...

So? what to do.. tacksam för alla svar på mina frågor, skulle betyda mycket, all annan information är också bra..

och förlåt till er som jobbar.. men

mvh
Citera
2010-12-29, 00:53
Medlem
ortaxs avatar
Tjena, kolla upp vad socialen har för nybesöksnummer i din kommun. Kan du lätt hitta på din kommuns hemsida. Jag vet inte om soc ger dig en lya eller så. Men jag vet att dom ger dig pengar för diverse räkningar såsom hyra, el, mat etc. Det förklarar dom för dig när du är där.

Hygien o.s.v. hjälper dom dig också med. Det du behöver göra är att vara aktiv arbetssökande hos Arbtsförmedlingen. Det förklarar dom också för dig väl hos soc.

Btw, dom måste följa vissa ekonominormer som säger hur mycket du ska få o.s.v. Jag tycker att det kan vara värt för dig att slå dom en pling och få en besökstid bara för att se om dom kan hjälpa dig på något sätt.

/Ortax
Citera
2010-12-29, 01:06
Medlem
Hjälp med Soc.

Hej jag är en tjej på 28 som verkligen behöver råd hur man ska gå tillväga om man behöver hjälp av socialen.

Jag har ingen inkomst söker jobb hela tiden och söker lägenheter i andra hand. då jag mår psykiskt dåligt i denna situationen måste jag få hjälp snarast av socialen men vet inte hur jag ska gå tillväga.

Är det ngn som har varit i samma sits som mig.

Ska jag ansöka om ekonomisk bistånd först och såfall säga jag letar 2hands lägenheter och behöver deras hjälp?

Tacksam för alla råd

/ Emilia
Citera
2010-12-29, 01:07
Bannlyst
Ring dit, förklara läget och boka tid med en handläggare antar jag.
Citera
2010-12-29, 01:07
Medlem
Okej tack för svaret!

Men ifall varken min far eller mor vill ha mig hemma, måste dem väl kunna ge mig en bostad, eller ska jag leva på gatan, det vore ju fint.. Har ju iof vänner som går på Soc, och dem har bostad!

aja nvm, går dit efter nyår... tar med mig föräldrarna också, så kan dem intyga att dem inte vill ha mig hemma
Citera
2010-12-29, 01:14
Medlem
ortaxs avatar
Ja dom måste hjälpa dig... Annars råder jag dig att ta det billigaste lyan du kan hitta och gå till dom ändå. Dom kan som sagt inte göra mycket mer än att hjälpa dig. Annars vore det skamlöst av det svenska samhället.

Har själv behövt gå till soc innan (har dock redan haft lya då). Nu kanske man är tvungen att dra dit igen och den här gången med en 5 månaders dotter.

Ur min synvinkel om socialen: Inget roligt att gå dit, dom ställer en massa krav och kanske till och med gör hembesök (hos vissa enstaka individer, oftast inte ungdomar vad jag vet). Men man får den hjälp man behöver till viss mån i alla fall. Bra att det finns så man slipper sova under en gran eller något sånt hehe.

/Ortax
Citera
2010-12-29, 01:17
Medlem
Tror beloppen både för vad du anses behöva och vad du kan få i hyra skiljer sig åt emellan kommunerna. Men du kan väl räkna med drygt 3000 kr + hyran.

Läkarbesök, tandläkare, mediciner får du lämna kvitton på och få ytterligare ersättning för.
Citera
2010-12-29, 01:19
Medlem
ortaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Tror beloppen både för vad du anses behöva och vad du kan få i hyra skiljer sig åt emellan kommunerna. Men du kan väl räkna med drygt 3000 kr + hyran.

Låter mycket trovärdigt.

Men har dom kapital till och hjälpa nu för tiden? en polare till mig sökte i somras och då sa dom att han inte fick pga att han var för sent ute och att dom inte hade kapital till att hjälpa honom. Får dom göra så?
Citera
2010-12-29, 01:59
Medlem
Hade ekonomiskt bistånd från soc i två månader för några år sedan inga som helst problem bokade tid förklarade läget. HAde kanske tur som hade en snäll handläggare. Hur de hjälper en med bostad vet jag inte. Dock kan de av förklarliga själv vara svårt att få bostad av privata hyresvärdar utan de främst kommunala bostäder i sunkigaste kvartern man får lägenhet.
Senast redigerad av ossler 2010-12-29 kl. 02:01.
Citera
2010-12-29, 05:39
Medlem
Rubensteins avatar
Hej! Jag har varit i samma sits som dig under en längre tid och verkligen levt som en råtta på lånade pengar av mina föräldrar. Av mitt samvete så lånade jag bara till det nödvändigaste så jag hade tak över huvudet och en säck potatis, så har jag levt under ett par månader. Men för några veckor sedan så fick jag nog och kontaktade soc genom att först gå dit men då blev jag hänvisad att ringa dem under deras telefontid och fick ett nummer. Jag ringde och fick prata med en handläggare jag fick välja om jag ville gå igenom "utredningen" där jag berättade om min situation antingen på telefon direkt eller komma ned.

Jag valde telefon och handläggaren ställde lite frågor om hur man bodde och vilka utgifter, vad man gjorde och hur man arbetar för att ta sig ur situationen. Efter samtalet fick jag ett brev med själva ansökan och en lapp med det här ska du skicka in till oss så vi kan göra ett beslut. det var räkningar, kontoutdrag etc. Hade missat ett par papper men då fick jag ett brev om komplettering. Men när alla mina papper var på plats fick jag även pengar så jag kan leva.

Dom var väldigt hjälpsamma och förstående, jag hade först tänkt att det skulle vara hårda förhör eller att nått "fel" på mina kontoutdrag inte såg bra ut. Jag nojjade förjävligt innan jag hörde av mig men det var inte så farligt sin jag trodde, och dom är ju faktiskt där för att hjälpa personer som behöver hjälp.

Hoppas mitt svar var till hjälp, är jävligt trött men lycka till!

/ Rubenstein
Citera
2011-01-02, 18:45
Medlem
Clevelands avatar
Tja

Kommer antaglien behöva hjälp från soc snart då jag blir utförsäkrad om ett tag. Jag har 15k på ett fondkonto, och tänkte ifall jag tar ut säg 5k och sätter in på svenska spel, i ett försök att skaffa egna pengar på poker. Kommer de tycka att jag gjort fel och slösat pengar då?

Jag kan torska allt men samtidigt kan jag ju få en relativt stabil inkomst och således inte behöva deras hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in