2010-09-04, 22:20
Citat:
Ursprungligen postat av zickan
Helt riktigt. Steg 1 är inte under statlig kontroll som den tidigare var. Den heter inte ens steg-1 längre utan grundläggande psykoterapi. Enda anledningen till att den finns är för att steg-2 utbildningarna kräver den kompetensen. Men att det skulle vara mil mellan en steg-1 terapeut och en psykolog är inte alls säkert. Många som läser steg-1 har mångåriga studier av psykologi bakom sig, men behöver den kliniska aspekten av utbildningen. En psykolog kan ju vara ett läshuvud utan någon som helst praktisk erfarenhet vid examination. Men en objektiv jämförelse borde ge psykologen klar fördel, mest för de oändligt antal fler timmar som utbildningen innefattar. 5 års heltidsstudier jämfört med 1,5-3 års halvfartsstudier.
För att antas till steg-2 krävs även egenterapi omfattande 50 timmar. Dessutom krävs en akademisk examen med minst 80hp psykologi på en del av utbildningarna. Som det ser ut i dag har högskoleverket ett antal riktlinjer, men det är upp till varje lärosäte (steg-2) att göra bedömningen. Jag vet att det finns privata utbildningar som kan se lite mellan fingrarna så därför finns det inga regler skrivna i sten.
Utredningen jag länkade till visar en ganska radikal omarbetning av nuvarande struktur.
För att antas till steg-2 krävs även egenterapi omfattande 50 timmar. Dessutom krävs en akademisk examen med minst 80hp psykologi på en del av utbildningarna. Som det ser ut i dag har högskoleverket ett antal riktlinjer, men det är upp till varje lärosäte (steg-2) att göra bedömningen. Jag vet att det finns privata utbildningar som kan se lite mellan fingrarna så därför finns det inga regler skrivna i sten.
Utredningen jag länkade till visar en ganska radikal omarbetning av nuvarande struktur.
Inte säkert men oftast är det fallet, vilket jag har många kollegor som intygar när de har gått steg 2 utbildningen. Förkunskaperna skiftar mycket mellan psykologerna och de övriga yrkeskategorierna, inte minst när det gäller allmänpsykologisk kunskap och vetenskapligt förhållningssätt.