Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Bara för att en aktie kostar lite betyder det inte att företaget är i kris eller på väg att gå under. Tittar du på tex O-listan finns det massor av små företag där en aktie inte kostar speciellt mycket samtidigt som företaget kan ha en mycket bra framtid.
Det går inte att enbart stirra sig blind på priset. Samt att bombsäkra investeringar ofta ger betydligt lägre avkastning än de med högre risk.
Jag håller med dig till 100%. Man ska absolut inte stirra sig blind på ett pris. Men man ska ha koll på värdeutvecklingen i företaget man köper in sig i.
Är det så att värdet på en aktie sjunker stadigt år efter år borde det vara en indikation på att allt inte står rätt till. Självklart kan man chansa och köpa in sig i företaget om man tror på en framtid, men är det då vettigt att gråta ut i medier när företaget till slut konkar? Chansen man tar måste ju rimligtvis även ses som en risk.
Det jag irriterar mig till förbannelse på är alla snyfthistorierna alá: "Priset hade sjunkit så pass att jag ansåg att det var ett bra köp".
Ok, priset sjönk ännu mer, vad gnäller du om?