Citat:
Ursprungligen postat av E29
En aktie kan ju gå upp många många hundra procent men aldrig ner mera än hundra procent så det måste ju löna sig.......
Sjunker en aktie med 100% är det väl ändå ganska kört och därmed väldigt långt ifrån lönsamt?
Antar att du anser att det är en risk man får ta. Det anser jag också... Man kan tjäna pengar på en aktie och man kan förlora...
Det jag inte fattar är hur aktieägare gnäller och skäller när de gör en förlust, då jag anser att samtliga som handlar med aktier ska vara medvetna om att de tar en risk.
Jag har träffat på allt för många som inte tycks inse risken utan tror att ägande av aktier per automatik innebär ett plus i plånboken den dagen man behöver pengarna. Det tycks som att en majoritet av småsparare inte har någon som helst koll på företaget de investerar i. Kolla bara på exemplet Telia.
Av olika anledningar får man för sig att en aktie är billig. Och just att man fått för sig att en aktie är billig tror man att den bara kan öka i värde. Något som alla med någorlunda koll vet rimmar dåligt med verkligheten.
Själv avstod jag från att köpa aktier i Telia då jag ansåg att det var uppenbart att det inte var lönsamt. Men väldigt, väldigt många svenskar delade inte min åsikt utan köpte ändå. För att sedan förvånas, förfasas och förbanna att aktien sjönk i värde. I min värld är det otroligt att så många gick på bluffen när det begav sig.
Det är därför jag funderar på hur småsparare tänker. Riskerna verkar trots allt vara något man helt bortser ifrån, precis som man helt verkar bortse från företagets marknad generellt. Jag fattar ärligt talat inte ett piss...