• 1
  • 2
2010-09-04, 16:00
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Kommer ihåg en artikel från förra året då en kvinna i 50 års ålder grät ut i media för att hennes aktier i nått bolag(kommer ej ihåg vilket) och nu hade hon tappat alla sina besparingar.

Det jag kommer ihåg va att företaget hade gått med förlust i 13 år!!!!! Hur jävla puckat kan man vara att satsa sina besparingar i ett jävla skitföretag. Fy fan vad dumhet äcklar mig.
Citera
2010-09-08, 08:10
Medlem
MrBulldoggs avatar
Det är inte per definition fel att köpa högrisk aktier som just dippat, om man beaktar två saker:

1. Använd endast pengar du har råd att förlora (duh!)
2. Lär av hedgefonderna och säkra upp investeringen med lämpliga optioner.
Citera
2010-09-08, 12:26
Medlem
miqqqas avatar
Problemet är ju att de människorna är idioter. Grundläggande principer vid investeringar som riskspridning, risk vs avkastning och liknande förstår folk sig inte på. Med andra ord: man köper inte aktier om man inte har råd att förlora dem, och har man inte koll så ska man inte köpa enstaka aktier, mycket bättre med någon fond. Jag har koll på värdering av aktier och derivat osv men äger inga aktier fn då jag inte har tid/energi att sätta mig in i en hög bolag och köpa upp en vettig portfölj så därför kör jag bara på fonder för tillfället.
Citera
2010-09-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E29
En aktie kan ju gå upp många många hundra procent men aldrig ner mera än hundra procent så det måste ju löna sig.......

Sjunker en aktie med 100% är det väl ändå ganska kört och därmed väldigt långt ifrån lönsamt?

Antar att du anser att det är en risk man får ta. Det anser jag också... Man kan tjäna pengar på en aktie och man kan förlora...

Det jag inte fattar är hur aktieägare gnäller och skäller när de gör en förlust, då jag anser att samtliga som handlar med aktier ska vara medvetna om att de tar en risk.

Jag har träffat på allt för många som inte tycks inse risken utan tror att ägande av aktier per automatik innebär ett plus i plånboken den dagen man behöver pengarna. Det tycks som att en majoritet av småsparare inte har någon som helst koll på företaget de investerar i. Kolla bara på exemplet Telia.

Av olika anledningar får man för sig att en aktie är billig. Och just att man fått för sig att en aktie är billig tror man att den bara kan öka i värde. Något som alla med någorlunda koll vet rimmar dåligt med verkligheten.

Själv avstod jag från att köpa aktier i Telia då jag ansåg att det var uppenbart att det inte var lönsamt. Men väldigt, väldigt många svenskar delade inte min åsikt utan köpte ändå. För att sedan förvånas, förfasas och förbanna att aktien sjönk i värde. I min värld är det otroligt att så många gick på bluffen när det begav sig.

Det är därför jag funderar på hur småsparare tänker. Riskerna verkar trots allt vara något man helt bortser ifrån, precis som man helt verkar bortse från företagets marknad generellt. Jag fattar ärligt talat inte ett piss...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in