2010-08-28, 13:01
Medlem
Någon som har erfarenhet(er) om tele2 eller rubriken om hur det är?

Jag tog studenten för nästa tre månader sedan. Dom två senaste månaderna har jag inte haft intäker av någon fast ekonomi som jag har haft tidigare (studielån). Jag jobbar en månad tillbaka. Dock får jag inte min lön förrens slutet av september.

Jag flyttade fram juli-räkning till augusti men det är så att jag ej kan betala in den förrens slutet av september. Jag kontaktade ekonomiavdelning hos tele2. Man får max flytta fram en mobilräkning en månad.
Jag kunde "flytta fram den yttligare en månad", dock hade tele2 stängt av mitt abonnemang. Det sade jag nej till eftersom jag verkligen behöver min mobil.
Då jobbet kanske måste ringa mg och måste hålla kontakt med ett par viktigt personer.

Vad inträffar om jag nu inte betalar in till tele2 innan förfallodatumet?
Kommer inkasso att "komma" eller får jag en påminnelse efter att förfallodatumet har gått ut innan jag får inkasso på mig och hur påverkat inkasso en? Kan företag/folk se att jag har fått inkasso på mig, eller är det bara en sorts varning innan KF?

Någon som kan tala om mig hur det här går till? Vill verkligen inte ha KF på mig. Då är mitt liv förstört för mig i stortsett..
Citera
2010-08-28, 13:04
Medlem
johanness avatar
https://www.flashback.org/t570456
Citera
2010-08-28, 13:17
Medlem
Redan kollat igenom den tråden för ett tag sedan. Inte mycket till hjälp för mig.
Citera
2010-08-29, 00:21
Medlem
Krokofils avatar
Antingen lämnar de över kravet till ett inkassobolag, eller så skickar de själva en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden mot dig. Skulle dock tro att ett sådant stort företag anlitar ett inkassobolag. Du får ringa Tele2 på måndag och fråga vad de kommer göra härnäst.
Citera
2010-08-29, 07:25
Medlem
storm72s avatar
har du ny förfallodag till slutet av augusti så kommer du först få en påminnelse under september(50:- extra fakturan efter). Betalar du inte den så stängs abonnemanget när de kör sina stängningar. Blir nog i slutet av sep eller början okt. 2 veckor senare inkasso(150:- + inkassoavgift och ränta).

Min gissning är att du slipper få abonnemanget stängt men du får betala 50:- för det.

Inkasso är inte så farligt om du inte funderar på att förlänga abonnemanget under de närmaste 1/2 året då de inte fungerar.
Senast redigerad av storm72 2010-08-29 kl. 07:28.
Citera
2010-08-29, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storm72
har du ny förfallodag till slutet av augusti så kommer du först få en påminnelse under september(50:- extra fakturan efter). Betalar du inte den så stängs abonnemanget när de kör sina stängningar. Blir nog i slutet av sep eller början okt. 2 veckor senare inkasso(150:- + inkassoavgift och ränta).

Min gissning är att du slipper få abonnemanget stängt men du får betala 50:- för det.

Inkasso är inte så farligt om du inte funderar på att förlänga abonnemanget under de närmaste 1/2 året då de inte fungerar.

Då är det exakt som jag trodde från början på ett ungefäre. Jag får skuldkänslor när jag inte betalar in utgifter. Räkningen skulle dras från mitt autogiro idag.. Ska försöka låna cash tills imorgon. Så jag kan betala in skiten.

Om nu ingen skulle vilja låna ut (många är snåla), så lär inte inkasso komma förrens i okt? Allså så kan jag betala räkning + påminnelsavgiften slutet av september utan inkasso ska ha masa cash av mig?

Det sista nämda. Dock ett exempel. Så jag skulle inte kunna ta en delbetalning på en tv förrens ett ½ år efter att inkkasso har krävt pengar av mig?
Inte för att jag skulle ta en delbetalning.
Förövrigt. Kan min arbetsgivare kolla om jag är skyldig inkasso pengar? Eller är det bara KF dom kan kolla?

Tack på förhand!
Citera
2010-08-29, 15:57
Medlem
storm72s avatar
Kan inte svara på när allt sker exakt men ser ingen anledning till att de "snabbar" upp processen.

Skulle du gå till inkasso så blir du "svartlistad" på tele2 därför de kan vara svårt att göra förändringar inann 1/2 året har gått. Men de är inte som en KF prick som spärrar dig på andra företag.

Resten av frågorna kan jag inte svara på men inkasso är mer eller mindre bara ett flytt av skulden till ett annat företag.
Senast redigerad av storm72 2010-08-29 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in