Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-26, 19:46
  #1
Medlem
Notumlords avatar
Har tänkt införskaffa mig en ny dator nån gång nästa månad och skulle mest vilja veta hur stor prisskillnaden är om man köper 2 identiska datorer, en i delar och en man får sätta ihop själv

Man läser ju överallt att det är billigare att sätta ihop en själv, men då jag alltid köpt färdigbyggda datorer tidigare är det lite pirrigt att sätta ihop en själv, tänk om man gör fel och pajar nått?
Kommer förövrigt nog köpa från komplett då jag handlat av dem tidigare och är jävligt nöjd.
Citera
2010-08-26, 19:52
  #2
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Har tänkt införskaffa mig en ny dator nån gång nästa månad och skulle mest vilja veta hur stor prisskillnaden är om man köper 2 identiska datorer, en i delar och en man får sätta ihop själv

Man läser ju överallt att det är billigare att sätta ihop en själv, men då jag alltid köpt färdigbyggda datorer tidigare är det lite pirrigt att sätta ihop en själv, tänk om man gör fel och pajar nått?
Kommer förövrigt nog köpa från komplett då jag handlat av dem tidigare och är jävligt nöjd.
Du kan lägga till att de ska bygga datorn åt dig, kostar väl runt 600 kr.

Jämför du en färdigbyggd från siba, och en där du väljer samma delar från t.ex komplett så blir det ett par tusenlappar billigare.
Citera
2010-08-26, 20:00
  #3
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Du kan lägga till att de ska bygga datorn åt dig, kostar väl runt 600 kr.

Jämför du en färdigbyggd från siba, och en där du väljer samma delar från t.ex komplett så blir det ett par tusenlappar billigare.
Nä nä så pass vett i skallen har jag att jag inte köper datorer från siba/elgiganten/onoff osv, utan jag menade mer en "riktig" datorbutik som t.ex. komplett.
Citera
2010-08-26, 20:05
  #4
Medlem
midnighttrains avatar
du kan säkert hitta en färdigbyggd dator som är prisvärd. när du bygger själv så får du dock precis de delarna som du vill ha. Vid köp av komplett dator brukar man också bli pålurad operativsystem som är inbakad i priset, vill du ha detta operativsystem så är det ju lugnt, men om man inte vill använda det så är det dumt att betala för det.
Om du inte har så mycket kunskap om att bygga datorer skulle jag nästan avråda dig då det är rätt många moment och något fel kan lätt hända. Sök dig till en datakunnig kompis som kan hjälpa dig bygga ihop den isåfall.
Citera
2010-08-26, 20:52
  #5
Medlem
Camakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
du kan säkert hitta en färdigbyggd dator som är prisvärd. när du bygger själv så får du dock precis de delarna som du vill ha. Vid köp av komplett dator brukar man också bli pålurad operativsystem som är inbakad i priset, vill du ha detta operativsystem så är det ju lugnt, men om man inte vill använda det så är det dumt att betala för det.
Om du inte har så mycket kunskap om att bygga datorer skulle jag nästan avråda dig då det är rätt många moment och något fel kan lätt hända. Sök dig till en datakunnig kompis som kan hjälpa dig bygga ihop den isåfall.

Går oftast att välja bort OS, iaf på komplett.
Citera
2010-08-26, 21:17
  #6
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
du kan säkert hitta en färdigbyggd dator som är prisvärd. när du bygger själv så får du dock precis de delarna som du vill ha. Vid köp av komplett dator brukar man också bli pålurad operativsystem som är inbakad i priset, vill du ha detta operativsystem så är det ju lugnt, men om man inte vill använda det så är det dumt att betala för det.
Om du inte har så mycket kunskap om att bygga datorer skulle jag nästan avråda dig då det är rätt många moment och något fel kan lätt hända. Sök dig till en datakunnig kompis som kan hjälpa dig bygga ihop den isåfall.
Grejen är den att jag kan ju ändå en del om datorer. Som projekt på 3an i gymnasiet för ett par år sedan byggde jag och 2 polare om en gammal burk till en NES, byggde ett chassi (i trä, bläh) som såg ut som den gamla konsolen och fixade att när datorn bootar kör den en NES emulator.

Sen är det ju så att jag inte satt ihop en "riktig" dator från grunden som jag sen ska använda mig av på allvar, och vill väl inte råka ut för att nått pajar så man måste vänta på att få en komponent på reparation/ersatt eller köpa en helt ny....ja ni fattar hur min fega hjärna tänker.

Om jag nu köper en dator i delar då köper jag nog ett paket som redan är klart istället för att handplocka delar då jag allt kan erkänna att jag skulle behöva bättra på mina kunskaper om de senaste CPU, grafikkort osv.
Men jag får väl se hur jag gör helt enkelt, ville ju egentligen bara veta hur mycket man sparar på att sätta ihop en dator köpt på t.ex. komplett istället för att köpa en identisk som är färdigbyggd från samma affär.
__________________
Senast redigerad av Notumlord 2010-08-26 kl. 21:21.
Citera
2010-08-26, 21:21
  #7
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
Grejen är den att jag kan ju ändå en del om datorer. Som projekt på 3an i gymnasiet för ett par år sedan byggde jag och 2 polare om en gammal burk till en NES, byggde ett chassi (i trä, bläh) som såg ut som den gamla konsolen och fixade att när datorn bootar kör den en NES emulator.

Sen är det ju så att jag inte satt ihop en "riktig" dator från grunden som jag sen ska använda mig av på allvar, och vill väl inte råka ut för att nått pajar så man måste vänta på att få en komponent på reparation/ersatt eller helt ersätta den....ja ni fattar hur min fega hjärna tänker.

Om jag nu köper en dator i delar då köper jag nog ett paket som redan är klart istället för att handplocka delar då jag allt kan ersätta att jag skulle behöva bättra på mina kunskaper om de senaste CPU, grafikkort osv.
Ge oss en prislapp så ska vi slänga ihop något. Inet.se har så du kan beställa alla delar du beställer förmonterade, mycket trevligt, kostar 700kr men är lätt värt det!
Citera
2010-08-26, 21:22
  #8
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Ge oss en prislapp så ska vi slänga ihop något. Inet.se har så du kan beställa alla delar du beställer förmonterade, mycket trevligt, kostar 700kr men är lätt värt det!
10-12k, bara datorn och ingen skärm eller andra tillbehör.
Citera
2010-08-26, 21:24
  #9
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notumlord
10-12k, bara datorn och ingen skärm eller andra tillbehör.
http://img832.imageshack.us/img832/8324/datork.jpg fast då du har 1k kvar så skulle jag nog ta en Corsair SSD. 120gb med sandforce-krets. http://www.inet.se/artikel/4303862/c...ies-120gb-2-5-

Det eller ta ett lite kraftigare agg med modulära kablar.
__________________
Senast redigerad av Dreas 2010-08-26 kl. 21:26.
Citera
2010-08-26, 21:33
  #10
Medlem
Notumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
http://img832.imageshack.us/img832/8324/datork.jpg fast då du har 1k kvar så skulle jag nog ta en Corsair SSD. 120gb med sandforce-krets. http://www.inet.se/artikel/4303862/c...ies-120gb-2-5-

Det eller ta ett lite kraftigare agg med modulära kablar.
Eller så kan jag lägga den extra tusenlappen på ett OS då jag ser att det saknas.
Jag laddar visserligen ner programs/spel och så men just OS brukar jag faktiskt köpa då det blir så mycket lättare när man en dag ska sälja datorn vidare, och jag vill ju faktiskt bidra till att MS fortsätter utveckla så jävla bra OS som XP och 7 (ja, jag utelämnade Vista medvetet)

edit: Men tack för svaren i alla fall, då vet jag att själva monteringskostnaden ligger på 600-700kr ungefär så då har jag någorlunda koll hur mycket man tjänar om man sätter ihop en själv, sen får jag väl helt enkelt se vad jag väljer att köra på.
__________________
Senast redigerad av Notumlord 2010-08-26 kl. 21:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback