• 1
  • 2
2010-08-26, 11:59
Medlem
No_fears avatar
Ja som rubriken säger, vilket livsmedel är det livsmedel ni använder väldigt mycket av. Och skriv nu inte bara: Gorbys
För då kommer nog inte tråden överleva modsen

Så utveckla lite varför ni använder mycket av just detta livsmedel.

Och som god trådstartare får väl jag starta då. Ingen speciell rangordning har jag på följande:

1) Ägg
kommentar: går nog knappt en dag utan att jag äter ägg, ingår alltid i frukost och kvällsmål, äter det för jag tycker det är gott och plus att jag tränar mycket och vill ha i mig proteinet och allt det andra gottiga. Äter också väldigt mycket omeletter och asiatiska varianter (wokade med nudlar eller med stekt ris och grönsaker)

2) Ris
Kommentar: Är nog det kolhydratmässiga livsmedlet som det går åt väldigt mycket av, basmati är favoriten men jasmin går det också en hel del av, även sushiris blir det ofta. Gillar det asiatiska köket och där är det mycket ris i rätterna av alla dess slag.

3) Svamp
Kommentar: Älskar svamp, har nog alltid champinjoner i kylen, har även lite olika torkade svampvarianter och är lite dålig att plocka själv men det är nåt som också finns i många av mina matlagningar. Men svamp i alla varianter, champinjoner köper jag nästan varje gång jag handlar och andra svampar efter lite behov och lust.

4) Chili
Kommentar: älskar chili, färsk, torkad, mald ja spelar ingen roll älskar alla varianter, är faktiskt inte så förtjust i jättestark mat utan gillar mest chilismaken och lite av det starka ska det vara.

5) Kyckling
Kommentar: Min andra stora proteinkälla, älskar kyckling i alla dess former och gillar att det är en rätt så smaklöst kött som tar till sig mycket av det andra, tex nöt eller fisk har mer sin nöt eller fisk smak vad man än sätter det med men kyckling är som en lite mer tom smak redo att fyllas med alla andra smaker. Men äter allt i fisk fågel och mittimellan men kyckling är nåt av det jag använder mer än den vanliga svensson skulle jag tro.

Så det var mina livsmedel som jag använder riktigt mycket kanske fyller på om jag kommer på mera, vad är era för livsmedel som ni "överanvänder"
Citera
2010-08-26, 12:00
Medlem
DoktorDoktors avatar
Tomater använder jag jäkligt ofta. Har nästan tomater i all mat jag lagar.
Citera
2010-08-26, 12:15
Medlem
Purnimas avatar
Potatis! Älskar potatis, går att göra så mkt med. Gratäng, stekt, mos, rostad, ugnsbakad, bröd m.m.
Citera
2010-08-26, 12:31
Medlem
Uhrovecs avatar
Jag äter i förhållande till normalpersonen mycket kvarg. Kvarg med sked, kvarg med gaffel, kvarg med fun light, kvarg med mjölk. Jag tycker om kvarg.
Citera
2010-08-26, 21:07
Medlem
Fjoddes avatar
Går lite i perioder,men det mest konsekventa är
Ägg äts i mängder, stekta till pytt, på macka eller bara till stekt potatis, i omeletter eller äggröra. Jag gillar ägg.
Potatis, äter väldigt ofta råstekt potatis, men sällan någon annan variant.
Quinoa. Har på sista tiden ätit väldigt mycket quinoa till mina otaliga grytor. Stört gott.
Mjöl. Jag bakar, mycket och jämt, så mycket mjöl av olika slag går åt.
Parmesan, tyvärr anser jag mig inte ha råd med bra parmesan (är student), men när jag väl har en bit hemma har jag den på mackor, i äggrätter, på pasta, på kex eller i sallad. Parmesan på kex är underskattat.
Champinjoner använder jag mycket av, ofta i risotto eller omelett, och i grytor.
Bacon behöver ingen motivering.
Grönsaker, sallad är det bästa som finns.
Lök, röd och gul, vitlök är i det mesta.
Orkar sällan lyxa till det när man ska äta själv :P
Citera
2010-08-26, 21:26
Medlem
MadamMims avatar
Jag är Sveriges största parmesan och tortellinikonsument.
Kan äta det veckor i sträck.
Annars är det:
Basilika
Tomater
Lök
Vitlök
Ost överhuvudtaget
Pasta
Olivolja
Nötkött
Bacon
Diverse rågbröd
Citera
2010-08-26, 23:23
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodde
Går lite i perioder,men det mest konsekventa är
Ägg äts i mängder, stekta till pytt, på macka eller bara till stekt potatis, i omeletter eller äggröra. Jag gillar ägg.
Potatis, äter väldigt ofta råstekt potatis, men sällan någon annan variant.
Quinoa. Har på sista tiden ätit väldigt mycket quinoa till mina otaliga grytor. Stört gott.
Mjöl. Jag bakar, mycket och jämt, så mycket mjöl av olika slag går åt.
Parmesan, tyvärr anser jag mig inte ha råd med bra parmesan (är student), men när jag väl har en bit hemma har jag den på mackor, i äggrätter, på pasta, på kex eller i sallad. Parmesan på kex är underskattat.
Champinjoner använder jag mycket av, ofta i risotto eller omelett, och i grytor.
Bacon behöver ingen motivering.
Grönsaker, sallad är det bästa som finns.
Lök, röd och gul, vitlök är i det mesta.
Orkar sällan lyxa till det när man ska äta själv :P

Ja vitlök kan nog jag också skriva under på, det går det åt massor av
Citera
2010-08-27, 05:20
Medlem
midnighttrains avatar
risk för att detta blir en listtråd.

tomat och lök använder jag antagligen mer än gemene, Sen gillar jag att ha pesto på det mesta så det går det av en hel del utav. Ibland kan jag använda kryddor lite väl till överflöd, just nu är det spiskummin som gäller.
Citera
2010-08-27, 14:15
Moderator
rotadents avatar
Jag äter väldigt mycket kyckling. Ett par gånger i veckan åtminstone, både hemma och ute. Annars vet jag inte om det är något särskilt livsmedel jag överdoserar på. Jag äter mycket nötkött också, men inte lika mycket som kyckling.
Citera
2010-08-27, 20:14
Medlem
FordEscis avatar
Tomater, krossade, passerade och färska.
Lök, vitlök, gul lök, silverlök och rödlök.
Korv, av alla de slag. Men endast lite finare sorter med hög kötthalt, kan varieras i det oändliga och är smidigt när man som jag är ungkarl
Det är nog de tre sakerna jag kan säga att jag använder mest, det ingår i nästan all mat jag lagar
Citera
2010-08-27, 20:26
Medlem
cosmic_dancers avatar
Kyckling - Kan äta det flera gånge ri veckan såväl ute som hemma. Det är gott, nyrrigt och svårt att misslyckas med.
Fil - Jag brukar äta det till frukost som de flesta andra. Men kommer jag hem sent en kväll, inte orkar laga något, ätit kraftig lunch etc så kan det bli en större portion fil med tillbehör och två ganska matiga mackor till middag och ibland lunch om jag jobbat natt eller inte ätit någon frukost.
Grönsaker och frukt - Äter ofta sallad till lunch eller middag, har alltid frukt och grönt till alla måltider. Har grönsaker på många av mina mackor.
Citera
2010-08-27, 20:50
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Varierar väldigt mycket numera, men jag MÅSTE börja dagen med en god fil/youghurt. När det gäller lagad mat är nog svamp och fisk de ingredienser som återkommer oftast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in