Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-23, 20:57
  #1
Medlem
destruqtions avatar
Har ett dilemma som jag behöver få klarhet i.

Jag har häst inhyrd hos en hyresvärd som under senare tid, efter en meningsskiljaktighet, har betett sig tvivelaktigt. Hon är otrevlig, hälsar inte, anmärker på minsta lilla fel (enligt henne) och vänder ryggen till när man kommer in i samma utrymme som henne. Till och med hennes föräldrar har slutat hälsa och alla "försvinner" när jag kommer in på stallplan.

Jag har frågat henne via sms om hon vill att jag ska flytta eller vad som är problemet men hon vägrar svara. Efter 3 dagar kom ett sms; "du ska nog se dig om efter en ny stallplats". Jag svarade, "Bra jag flyttar så snart jag kan och jag betraktar då detta som uppsägningstiden eftersom du säger upp mig" På detta får jag inget svar eller något benstridande så på kvällen dagen efter anser jag att det det är bäst att jag bokar ny stallplats för att inte bli satt på bar backe.

Dagen efter att jag bokat ny stallplats så meddelar jag hyrsvärden om detta, återigen sms eftersom hon rusade förbi mig i stallet och hoppade in i bilen och åkte. Som svar får jag "Du har en månads uppsägningstid jag ska ha pengar för september. Lycka till!"

Tilläggas bör att hon är näringsidkare vi har inget skriftligt kontrakt och hon har faktiskt underlåtit att utföra sina åtaganden under åren. Det finns fler hyresgäster i stallet.

Kan hon kräva mig på en månads hyra trots att hon underlåtit att bestrida mina påståenden ända tills jag hittat en ny stallplats och meddelat att jag flyttar inom några dagar? Vad gäller i den här situationen?
Citera
2010-08-23, 21:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destruqtion
Har ett dilemma som jag behöver få klarhet i.

Jag har häst inhyrd hos en hyresvärd som under senare tid, efter en meningsskiljaktighet, har betett sig tvivelaktigt. Hon är otrevlig, hälsar inte, anmärker på minsta lilla fel (enligt henne) och vänder ryggen till när man kommer in i samma utrymme som henne. Till och med hennes föräldrar har slutat hälsa och alla "försvinner" när jag kommer in på stallplan.

Jag har frågat henne via sms om hon vill att jag ska flytta eller vad som är problemet men hon vägrar svara. Efter 3 dagar kom ett sms; "du ska nog se dig om efter en ny stallplats". Jag svarade, "Bra jag flyttar så snart jag kan och jag betraktar då detta som uppsägningstiden eftersom du säger upp mig" På detta får jag inget svar eller något benstridande så på kvällen dagen efter anser jag att det det är bäst att jag bokar ny stallplats för att inte bli satt på bar backe.

Dagen efter att jag bokat ny stallplats så meddelar jag hyrsvärden om detta, återigen sms eftersom hon rusade förbi mig i stallet och hoppade in i bilen och åkte. Som svar får jag "Du har en månads uppsägningstid jag ska ha pengar för september. Lycka till!"

Tilläggas bör att hon är näringsidkare vi har inget skriftligt kontrakt och hon har faktiskt underlåtit att utföra sina åtaganden under åren. Det finns fler hyresgäster i stallet.

Kan hon kräva mig på en månads hyra trots att hon underlåtit att bestrida mina påståenden ända tills jag hittat en ny stallplats och meddelat att jag flyttar inom några dagar? Vad gäller i den här situationen?


Vaddå uinderlåtit att att bestrida? Du säger upp ett avtal där du vet om att det var uppsägningstid på, det finns inget o bestrida?

edit: Märk väl att jag inte kommenterar det faktum att du surar över hennes beteende... Sköt de som mogna människor, och låt henne sura. Tänk på djuren.
__________________
Senast redigerad av tardumej? 2010-08-23 kl. 21:45.
Citera
2010-08-23, 21:44
  #3
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destruqtion
Har ett dilemma som jag behöver få klarhet i.

Jag har häst inhyrd hos en hyresvärd som under senare tid, efter en meningsskiljaktighet, har betett sig tvivelaktigt. Hon är otrevlig, hälsar inte, anmärker på minsta lilla fel (enligt henne) och vänder ryggen till när man kommer in i samma utrymme som henne. Till och med hennes föräldrar har slutat hälsa och alla "försvinner" när jag kommer in på stallplan.

Jag har frågat henne via sms om hon vill att jag ska flytta eller vad som är problemet men hon vägrar svara. Efter 3 dagar kom ett sms; "du ska nog se dig om efter en ny stallplats". Jag svarade, "Bra jag flyttar så snart jag kan och jag betraktar då detta som uppsägningstiden eftersom du säger upp mig" På detta får jag inget svar eller något benstridande så på kvällen dagen efter anser jag att det det är bäst att jag bokar ny stallplats för att inte bli satt på bar backe.

Dagen efter att jag bokat ny stallplats så meddelar jag hyrsvärden om detta, återigen sms eftersom hon rusade förbi mig i stallet och hoppade in i bilen och åkte. Som svar får jag "Du har en månads uppsägningstid jag ska ha pengar för september. Lycka till!"

Tilläggas bör att hon är näringsidkare vi har inget skriftligt kontrakt och hon har faktiskt underlåtit att utföra sina åtaganden under åren. Det finns fler hyresgäster i stallet.

Kan hon kräva mig på en månads hyra trots att hon underlåtit att bestrida mina påståenden ända tills jag hittat en ny stallplats och meddelat att jag flyttar inom några dagar? Vad gäller i den här situationen?


Hur lång sen är det du skickade sms att platsen sas upp?
Hennes beteende emot dig har ingen betydelse för juridiken vad gäller det här.

Om du hade en månads uppsägningstid så förstår jag inte varför du var rädd att bli satt på bar backe - du hade ju en månad på dig. Du visste uppenbarligen också om uppsägningstiden eftesom du själv nämner den i smset.

Vilka påståenden skulle hon ha bestridit?

Vad som gäller - avtalet, oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Har ni avtalat en månads uppsägningstid så gäller den.
Att ni inte har något skriftligt på det spelar egentligen inte någon roll för juridiken, däremot är det upp till den som påstår att det finns ett avtal att bevisa det. Du kan bestrida hennes krav med hänvisning till att det inte finns någon avtalad uppsägningstid, utan att du betalar för använd tid. Det är då upp till henne att visa att ni har uppsägningstid. Dock behöver hon inte ett skriftligt avtal för det, det handlar om trovärdighet också.

Men skit i att betala och se vad som händer. Du riskerar dock att få pröjsa kronofogdemyndigheten också.
Citera
2010-08-23, 21:46
  #4
Medlem
Kämpendahls avatar
Hur ser avtalet ut? Muntligt avtal gäller men kan vara svårt att bevisa. Var ni överens om en månads uppsägningstid när ni ingick avtalet? Spara dina SMS.

Formellt gäller att du är skyldig att betala så länge avtalstiden löper inklusive uppsägningstid. Men du kan ju alltid köra fulvarianten, dvs. att inte betala. Hon kan då välja att gå vidare till kronofogden och där bestrider du fakturan och då får hon gå till tingsrätten som får lösa tvisten. Du kan ju hitta på någon historia om att hon bröt mot ert avtal eller något. Du kan ju hoppas att hon inte sparar sina SMS. Eftersom avtalet var muntligt kan du hävda att du muntligen sa upp avtalet månaden innan och att hon försöker blåsa dig på en månadsbetalning. Varianterna är många och det är hon som ska göra det troligt att du har en skuld till henne. Men det kan skita sig också.
Citera
2010-08-23, 21:50
  #5
Medlem
destruqtions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vaddå uinderlåtit att att bestrida? Du säger upp ett avtal där du vet om att det var uppsägningstid på, det finns inget o bestrida?

Citat:
Efter 3 dagar kom ett sms; "du ska nog se dig om efter en ny stallplats". Jag svarade, "Bra jag flyttar så snart jag kan och jag betraktar då detta som uppsägningstiden eftersom du säger upp mig"

Det är ju hyresvärden som har sagt upp avtalet, jag undrade om det var med omedelbar verkan och det fick jag inget svar på. Med anledning av att hyresvärden ej svarade ordnade jag ny stallplats för att inte bli ställd utan plats. Hur lång uppsägningstid är det som gäller om man inte har avtalat något om uppsägningstid?
__________________
Senast redigerad av destruqtion 2010-08-23 kl. 21:55.
Citera
2010-08-23, 21:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av destruqtion
Det är ju hyresvärden som har sagt upp avtalet, jag undrade om det var med omedelbar verkan och det fick jag inget svar på. Med anledning av att hyresvärden ej svarade ordnade jag ny stallplats för att inte bli ställd utan plats. Hur lång uppsägningstid är det som gäller om man inte har något skrivet avtal?


Varför ska värden då bestrida något? Det är väl du som ska bestrida uppsägningen i så fall.
det ni har kommit överens om är den tid som gäller
Citera
2010-08-24, 01:31
  #7
Medlem
Om jag inte bedömer helt fel så bör det röra sig om ett lägenhetsarrende. Om så är fallet så gör du bäst i att inte börja nysta för mycket i det här då grundregeln är den fardag som inträffar närmast efter 6 månader från uppsägningen. (fardagen är i mars? minns inte exakt)
Om någon annan uppsägningstid avtalats så är det den som gäller, lägenhetsarrenden behöver inte vara skriftliga.

Bit ihop. =)
Citera
2010-08-24, 20:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Om jag inte bedömer helt fel så bör det röra sig om ett lägenhetsarrende. Om så är fallet så gör du bäst i att inte börja nysta för mycket i det här då grundregeln är den fardag som inträffar närmast efter 6 månader från uppsägningen. (fardagen är i mars? minns inte exakt)
Om någon annan uppsägningstid avtalats så är det den som gäller, lägenhetsarrenden behöver inte vara skriftliga.

Bit ihop. =)


Lägenhet? Torde inte en stallplats i så fall hamna under lokal?
Citera
2010-08-25, 00:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Lägenhet? Torde inte en stallplats i så fall hamna under lokal?

Det finns inget som kallas lokalarrende.

Jordbruks-, bostads-, anläggnings- samt lägenhetsarrende är vad som finns att tillgå.

Jordbruksarrende kan det som hörs inte handla om.
Bostadsarrende är det rimligen inte heller.
Anläggningsarrenden är för förvärvsverksamhet.
Lägenhetsarrende är "slasktratten" som samlar upp de arrenden som inte är något av ovanstående.

Sen är jag visserligen inte övertygad om att det rör sig om ett arrende. Vet inte vad jag tänkte med egentligen. =) Men om det inte rör sig om hyra så..
Citera
2010-08-26, 19:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Det finns inget som kallas lokalarrende.

Jordbruks-, bostads-, anläggnings- samt lägenhetsarrende är vad som finns att tillgå.

Jordbruksarrende kan det som hörs inte handla om.
Bostadsarrende är det rimligen inte heller.
Anläggningsarrenden är för förvärvsverksamhet.
Lägenhetsarrende är "slasktratten" som samlar upp de arrenden som inte är något av ovanstående.

Sen är jag visserligen inte övertygad om att det rör sig om ett arrende. Vet inte vad jag tänkte med egentligen. =) Men om det inte rör sig om hyra så..


Ingen som har pratat om ett arrende? Utan ett enkelt hyresavtal. Missminner jag mig inte så pratar JB faktiskt i 12 kap även om uppsägningstider gällande lokal.

EDIT: Boxplatshyra är ett mkt bra ord. ett tips för googling.
__________________
Senast redigerad av tardumej? 2010-08-26 kl. 19:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback