2004-06-03, 14:20
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag har läst P-O Enqvists bok "Lewis resa" som handlar om Lewi Pethrus som grundade Pingströrelsen och det verkar vara ena jäkla problem för frimicklarna det här med sex enligt vad som anges i boken...

Jag tror att det inte är bra för människors frihet att stänga in sig i påtvingade celibat p.g.a. lagar och förordningar som skrevs för 1000-tals år sen, då kanske oäktingar var ett socialt problem,men nu har vi kondomer, p-piller och annat till vår tjänst.

Håller man tillbaka krafter som naturen gett oss blir man lika knäpp som muslimerna eller pedofilprästerna....

Jag tror inte man kan säga att alla frireligösa, lever ett sämre liv än oss andra "vanliga". Livet handlar ju om val, ellerhur?

Mitt svar var dock, mer en reflektion av vad Skitsnackaren skrev. Självklart gifter sig inte de flesta frireligösa efter att ha känt varandra bara en månad. Det är säkert många gånger mycket mer vanligt att de gifter sig med någon som de har lärt känna under en längre tid. Exempelvis någon som de har umgåtts med i församlingen sedan tonår eller liknande.
Citera
2004-06-03, 14:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsnackarn
Har en frirmiklare till granne som är med i karisma,hon träffa en snubbe i Januari, i Mars var de gifta.

Har en annan "bekant" som är med i samma församling som berättat att man brukar gifta sig väldigt fort(hon gifte sig själv efter några månader).

Jag tänker att LO: är defenierad som manipulativ sekt av bla Nylund, Peter Nobel mfl, jag har hört detsamma om C, men vet inte om LO och C är samma sak. Du kanske kan upplysa mig?

Du har dock absolut en poäng att en medlem i dessa frireligiösa samfund tenderar att gifta sig betydligt tidigare än vad är den rådande gängse normen i samhället för övrigt. Detta beror till stor del att sex innan äktenskap är fel, även att flytta ihop innan man är gift ty Bibeln lär att mannen skall lämna sin familj och kvinnan sin familj när det ska till och gifta sig.

Även om skilsmässostatistiken är hög bland religiösa så är den inte lika hög som bland "vanliga dödliga", då skilsmässor inte ses med lika blida ögon bland religiösa som bland icke-troende gör nog att förhållandena håller längre. Att de gifter sig tidigare än övriga befolkningen beror dels också på att de har en viktig gemensam faktor, nämligen deras religiösa övertygelse. Kärlek är lovvärt och underbart men ofta behövs det mer än bara kärlek för att ett förhållande skall fungera, respekt, viljan att inte ge upp när det är motigt, stora bröst

Vad det beträffar din andra frågeställning, de är förhållandevis lika strukturerade församlingar, skulle du besöka en Gudsstjänst i LO eller på Karisma Center skulle du inte märka några större skillnader, tämligen karismatiska ledare...har man bara gått på Gudsstjänster i Svenska Kyrkan tidigare skulle man nog bli lite smått chockerad
Citera
2004-06-03, 14:24
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson
Jag tror inte man kan säga att alla frireligösa, lever ett sämre liv än oss andra "vanliga". Livet handlar ju om val, ellerhur?

Mitt svar var dock, mer en reflektion av vad Skitsnackaren skrev. Självklart gifter sig inte de flesta frireligösa efter att ha känt varandra bara en månad. Det är säkert många gånger mycket mer vanligt att de gifter sig med någon som de har lärt känna under en längre tid. Exempelvis någon som de har umgåtts med i församlingen sedan tonår eller liknande.

Exakt så! Min vän som "släpade" mig till L.O i Uppsala under min studietid är uppvuxen i L.O och förlovade sig med en annan medlem efter ca 4 månaders dejtande. Ett par månader senare gifte de sig. Det skall tilläggas att de umgåtts i samma umgängeskrets i flertalet år så de var ingalunda några främlingar för varandra.
Citera
2004-06-03, 14:31
Medlem
Läste i tidningen.

Att Pastorern i C hade gått ut och uppmanat att medlemmarna skulle ta lån på
25000 och skänka till församlingen..

Hörde även att två av huvud pastorerna i C, var frånskilda en av dem Runar S..Samtidigt är de kvar som pastorer, är det inte kutym att de ska sluta som pastorer då?Samtidigt snackar de om renhet och celibat mm mm.

Min granne betalar ca 30% skatt utöver det ger hon 10% innan skatt till församlingen+offer+kollekt+gratis-arbete..Hon kan inte många slantar kvar islutet av månaden.

Snacka om att bli lurade.
Citera
2004-06-03, 14:32
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Exakt så! Min vän som "släpade" mig till L.O i Uppsala under min studietid är uppvuxen i L.O och förlovade sig med en annan medlem efter ca 4 månaders dejtande. Ett par månader senare gifte de sig. Det skall tilläggas att de umgåtts i samma umgängeskrets i flertalet år så de var ingalunda några främlingar för varandra.

Jo, SSU är ett säkert kort, om man vill lägg om kul brudar. Gäller även andra partier, ideologier. Fungerar säkert lika bra att ragga där som på en studentnation..

En av anledningarna till att Göran Persson gick med i SSU i sin ungdom han var tjock, klumpig och ensam. Fast han kanske skojade, när han sa det. Nu blev det riktigt mycket OT..
Citera
2004-06-03, 14:34
Medlem
Skillnaden är

att i ssu får man pippa, inom frikyrkan får man på sin höjd be i tungor..
Citera
2004-06-03, 14:35
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Att Pastorern i C hade gått ut och uppmanat att medlemmarna skulle ta lån på
25000 och skänka till församlingen..

Hörde även att två av huvud pastorerna i C, var frånskilda en av dem Runar S..Samtidigt är de kvar som pastorer, är det inte kutym att de ska sluta som pastorer då?Samtidigt snackar de om renhet och celibat mm mm.

Min granne betalar ca 30% skatt utöver det ger hon 10% innan skatt till församlingen+offer+kollekt+gratis-arbete..Hon kan inte många slantar kvar islutet av månaden.

Snacka om att bli lurade.

Hon kanske tycker att hon får mycket tillbaka av den församling hon tillhör, antagligen därför hon fortfarande pröjsar..
Citera
2004-06-03, 14:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Snedvriden sexualmoral och påtvingat celibat lider i regel till psykiskaproblem..

Detta klargjordes tydligt av vår käre Freud..

Tokerierna i Knutby kanske har sin grund i tuktade lustar och förträngda begär?

Troligtvis är det så...
Citera
2004-06-03, 14:36
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jo, SSU är ett säkert kort, om man vill lägg om kul brudar. Gäller även andra partier, ideologier. Fungerar säkert lika bra att ragga där som på en studentnation..

En av anledningarna till att Göran Persson gick med i SSU i sin ungdom han var tjock, klumpig och ensam. Fast han kanske skojade, när han sa det. Nu blev det riktigt mycket OT..

HAHA Visst är det så, gå med i någon förening, oavsett om det är en politisk, konstnärlig sådan så är det bara att se till att synas och höras så kommer tjejerna springandes, det är lika säkert kort som att kunna spela en låt på gitarr på en förfest
Citera
2004-06-03, 14:38
Medlem
Mycket möjligt..

Frågan är om hon inte skulle kunna få ut minst lika mycket i en församling där hon inte behöver ruinera sig varje månad..

Har faktiskt behövt låna ut till henne när hon vart luspank efter hon gett ett riktigt stort offer..
Citera
2004-06-03, 14:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Hon kanske tycker att hon får mycket tillbaka av den församling hon tillhör, antagligen därför hon fortfarande pröjsar..
Japp, en del lägger pengar på feta hemmabioanläggningar och filmer medan andra skänker det till en församling i tron att de kommer mindre bemedlade till nytta (vilket det oftast gör). Sedan vem är någon annan att säga om det de gör är rätt eller fel, huvudsaken är att de inte far illa på ett eller annat sätt. Alla har vi olika preferenser för vår personliga tillfredsställelse.
Citera
2004-06-03, 14:41
Medlem
Ja absolut..

Det är bättre att ge pengarna till sin pastor så han kan köpa sig en hembio anläggning..Absolut!

Jag tycker absolut att man far illa om man är i en församling med pastorer(läs okunniga lekmänn )

Dessa uppger sig tala direkt från gud och säger att man ska ge bort sina pengar mm mm. Att man får arbeta gratis,att man inte får göra ditten och datten osv. Och samtidigt gör de precis som de själva vill..

En N. Borg, psykiatriker hade ett föredrag om sund och osund tro i Maria Magdalena kyrka i stockholm. Han sa att de flesta pastorerna inom den karismatiska rörelsen hade klara narcissistiska och psykopatiska drag.

Kul att hamna i klorna på en knutby pastor som snackar sexualmoral medan han själv pippar luder för fulla muggar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in