Citat:
Ursprungligen postat av Skitsnackarn
Har en frirmiklare till granne som är med i karisma,hon träffa en snubbe i Januari, i Mars var de gifta.
Har en annan "bekant" som är med i samma församling som berättat att man brukar gifta sig väldigt fort(hon gifte sig själv efter några månader).
Jag tänker att LO: är defenierad som manipulativ sekt av bla Nylund, Peter Nobel mfl, jag har hört detsamma om C, men vet inte om LO och C är samma sak. Du kanske kan upplysa mig?
Du har dock absolut en poäng att en medlem i dessa frireligiösa samfund tenderar att gifta sig betydligt tidigare än vad är den rådande gängse normen i samhället för övrigt. Detta beror till stor del att sex innan äktenskap är fel, även att flytta ihop innan man är gift ty Bibeln lär att mannen skall lämna sin familj och kvinnan sin familj när det ska till och gifta sig.
Även om skilsmässostatistiken är hög bland religiösa så är den inte lika hög som bland "vanliga dödliga", då skilsmässor inte ses med lika blida ögon bland religiösa som bland icke-troende gör nog att förhållandena håller längre. Att de gifter sig tidigare än övriga befolkningen beror dels också på att de har en viktig gemensam faktor, nämligen deras religiösa övertygelse. Kärlek är lovvärt och underbart men ofta behövs det mer än bara kärlek för att ett förhållande skall fungera, respekt, viljan att inte ge upp när det är motigt, stora bröst
Vad det beträffar din andra frågeställning, de är förhållandevis lika strukturerade församlingar, skulle du besöka en Gudsstjänst i LO eller på Karisma Center skulle du inte märka några större skillnader, tämligen karismatiska ledare...har man bara gått på Gudsstjänster i Svenska Kyrkan tidigare skulle man nog bli lite smått chockerad