2004-06-03, 14:41
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson
Jag tror inte man kan säga att alla frireligösa, lever ett sämre liv än oss andra "vanliga". Livet handlar ju om val, ellerhur?

Mitt svar var dock, mer en reflektion av vad Skitsnackaren skrev. Självklart gifter sig inte de flesta frireligösa efter att ha känt varandra bara en månad. Det är säkert många gånger mycket mer vanligt att de gifter sig med någon som de har lärt känna under en längre tid. Exempelvis någon som de har umgåtts med i församlingen sedan tonår eller liknande.

Ja, det är sant, men är man uppväxt i en frireligiös familj och matad med att om man inte håller på sig sexuellt och dricker alkohol o.s.v. så hamnar man efter döden i ett brinnande helvete kan det inte alla gånger vara så lätt att välja okritiskt.
En vän till mig är uppväxt inom pingströrelsen och har berättat om hur hans föräldrar höll honom som barn när det var religiösa program på TV då han hellre ville vara ute och leka. Han var livrädd för att synda och att hamna i helvetet, men efter sin fars död bröt sig både han och hans syster ut, men han förlorade hela sin ungdom, han var t.ex. hela 26 år vid sexdebuten, men det har han med råge tagit igen kanske lite för mycket, han blev som galen då han frigjorde sig...
Inte trevligt att höra, men sådan behandling av barn där det trycks på skuldkänslor och hot om helvete och straff är nog vanligare än vi tror...
Citera
2004-06-03, 14:43
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Japp, en del lägger pengar på feta hemmabioanläggningar och filmer medan andra skänker det till en församling i tron att de kommer mindre bemedlade till nytta (vilket det oftast gör). Sedan vem är någon annan att säga om det de gör är rätt eller fel, huvudsaken är att de inte far illa på ett eller annat sätt. Alla har vi olika preferenser för vår personliga tillfredsställelse.

Självklart så är det fel om någon kommer till skada, men det är faktiskt ovanligare än vad gemene man tror. Det finns någon trist fördomsfullhet gentemot frireligösa. Oftast har de flesta baptister och pingstvänner jag har träffat varit gladare och trevligare än de personer jag vanligtvis stöter på. Inte verkar det gå någon större nöd på dessa personer rent ekonomiskt heller.
Citera
2004-06-03, 14:48
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Ja, det är sant, men är man uppväxt i en frireligiös familj och matad med att om man inte håller på sig sexuellt och dricker alkohol o.s.v. så hamnar man efter döden i ett brinnande helvete kan det inte alla gånger vara så lätt att välja okritiskt.
En vän till mig är uppväxt inom pingströrelsen och har berättat om hur hans föräldrar höll honom som barn när det var religiösa program på TV då han hellre ville vara ute och leka. Han var livrädd för att synda och att hamna i helvetet, men efter sin fars död bröt sig både han och hans syster ut, men han förlorade hela sin ungdom, han var t.ex. hela 26 år vid sexdebuten, men det har han med råge tagit igen kanske lite för mycket, han blev som galen då han frigjorde sig...
Inte trevligt att höra, men sådan behandling av barn där det trycks på skuldkänslor och hot om helvete och straff är nog vanligare än vi tror...

Å andra sidan finns det ju massor av barn som far illa i ickereligösa familjer, säkerligen fler. Jag propagerar inte för någon fanatism, bara att man försöker se på helheten när det gäller bilden av frireligösa/religösa.
Citera
2004-06-03, 14:51
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Självklart så är det fel om någon kommer till skada, men det är faktiskt ovanligare än vad gemene man tror. Det finns någon trist fördomsfullhet gentemot frireligösa. Oftast har de flesta baptister och pingstvänner jag har träffat varit gladare och trevligare än de personer jag vanligtvis stöter på. Inte verkar det gå någon större nöd på dessa personer rent ekonomiskt heller.

Delar än en gång ditt resonemang till fullo. Det finns avarter inom de flesta rörelser, såväl icke-religiösa som religiösa. Detta ständigt återkommande mantra om att frireligiösa är hjärntvättade, sexuellt frustrerade, olyckliga, svaga människor finner jag ytterst felaktigt. De flesta jag känner som är med i Livets Ord har det bra förspänt ekonomiskt sett, lyckligare än de flesta av mina icke-troende vänner. De mår gott helt enkelt.

Jag är främmande för polariseringen mellan icke-troende och frireligiösa då sådana gap leder till brist på förståelse för varandra, de är människor som du och jag.
Citera
2004-06-03, 14:54
Medlem
Junglebosss avatar
Citat:
Å andra sidan finns det ju massor av barn som far illa i ickereligösa familjer, säkerligen fler. Jag propagerar inte för någon fanatism, bara att man försöker se på helheten när det gäller bilden av frireligösa/religösa.
Varför tror du att det skulle vara vanligare att barn till icke kristna föräldrar skulle fara illa? Och då syftar jag på procentuellt, inte absolut antal.
Citera
2004-06-03, 14:55
Medlem
Nelsons avatar
Fader Nelson (jesuit) och pastor Sun Ruler (Svenska kyrkan) håller på Söndag en gudstjänst i Religonsforumet...
Citera
2004-06-03, 14:58
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Fader Nelson (jesuit) och pastor Sun Ruler (Svenska kyrkan) håller på Söndag en gudstjänst i Religonsforumet...
HAHA Du tar hand om predikningarna och nattvardsvinet medan jag tar kollekten och Bibelstudierna för tjejer i åldrarna 18-25
Citera
2004-06-03, 15:02
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungleboss
Varför tror du att det skulle vara vanligare att barn till icke kristna föräldrar skulle fara illa? Och då syftar jag på procentuellt, inte absolut antal.

Tror inte att det finns någon sådan undersökning, däremot så kan man ju se att barn till 'socialgrupp 3', ofta far illa. Väldigt få ur detta urval är religösa. Sen kan man ju se hur många av de frireligösa som är grovt kriminella eller utslagna. Jag pratar inte om de mest sektliknande församlingarna.
Det finns ju annan "pseudo-religös" fanatism. New age-liknande förbund som verkar väldigt mycket tokigare.
Citera
2004-06-03, 15:05
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
HAHA Du tar hand om predikningarna och nattvardsvinet medan jag tar kollekten och Bibelstudierna för tjejer i åldrarna 18-25

Bara för att jag råkade välja att vara katolsk präst så betyder det inte att jag intresserar mig för de unga pojkarna i församlingen. Tänkte mer på det klassiska uttrycket: Ändamålet helgar medlen..
Citera
2004-06-03, 15:07
Medlem
Där har du fel..

Inom pingst så är det procentuellt fler inomsocialgrupp 3 än i grupp 2 och 1.

Tänk bara på alla zigenare som är pingstvänner.

Inom trosrörelsen är det ett jäkla spel för gallerierna, de skaffar fina kläder osv "för de ska vara fina inför Jeusus"
Citera
2004-06-03, 15:16
Medlem
Nelsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsnackarn
Inom pingst så är det procentuellt fler inomsocialgrupp 3 än i grupp 2 och 1.

Tänk bara på alla zigenare som är pingstvänner.

Inom trosrörelsen är det ett jäkla spel för gallerierna, de skaffar fina kläder osv "för de ska vara fina inför Jeusus"

Skitsnack, skitsnackarn! Det finns väldigt få ur socialgrupp 3 i Sverige som är starkt religösa. De flesta romer tillhör den grekisk ortodoxa eller romersk katolska kyrkan.
Citera
2004-06-03, 15:25
Medlem
Nix..

Så gott som samtliga finskaromer i stockholm tillhör den finska filladelfia församlingen på Högbergsgatan. det finns till och med en romsk församling inom pingst.

Om du tänker på polska/öst zigenare så kanske de tillhör den katolska eller ortodoxa kyrkan, men det är inte så troligt eftersom de varit illa omtyckta av dessa. Därför har de dragit sig till frikyrkorna.

Vart tror du alla frälsta kåkfarare, missbrukare,ex hemlösa tar vägen? Jo till dem de har blivit frälsta av, dvs pingst.. Bara för nån har på sig en kavaj och smilar behöver det inte betyda att han har en mille på banken..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in