Citat:
Ursprungligen postat av Nelson
Jag tror inte man kan säga att alla frireligösa, lever ett sämre liv än oss andra "vanliga". Livet handlar ju om val, ellerhur?
Mitt svar var dock, mer en reflektion av vad Skitsnackaren skrev. Självklart gifter sig inte de flesta frireligösa efter att ha känt varandra bara en månad. Det är säkert många gånger mycket mer vanligt att de gifter sig med någon som de har lärt känna under en längre tid. Exempelvis någon som de har umgåtts med i församlingen sedan tonår eller liknande.
Ja, det är sant, men är man uppväxt i en frireligiös familj och matad med att om man inte håller på sig sexuellt och dricker alkohol o.s.v. så hamnar man efter döden i ett brinnande helvete kan det inte alla gånger vara så lätt att välja okritiskt.
En vän till mig är uppväxt inom pingströrelsen och har berättat om hur hans föräldrar höll honom som barn när det var religiösa program på TV då han hellre ville vara ute och leka. Han var livrädd för att synda och att hamna i helvetet, men efter sin fars död bröt sig både han och hans syster ut, men han förlorade hela sin ungdom, han var t.ex. hela 26 år vid sexdebuten, men det har han med råge tagit igen kanske lite för mycket, han blev som galen då han frigjorde sig...
Inte trevligt att höra, men sådan behandling av barn där det trycks på skuldkänslor och hot om helvete och straff är nog vanligare än vi tror...