Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-21, 11:32
  #1
Medlem
Hej.

Jag är en tjugoårig tjej som tidigare varit timanställd inom fritidsverksamheten på skolor.
Har främst jobbat i min hemstad.

Min bästa väns mamma som är rektor på skolan har fixat mig ett jobb - i samma kommun, fast på en skola långt ute på landet! Jag förstod inte alls att den låg så utanför.

Problem: Med bil tar det 10 min att köra. Men jag har inget körkort.
Hade bokat en intensivkurs för att ta körkortet, men har tvingats lägga det på lut då jag inte hinner ta det med mina arbets-och pendlingstider.

Det går bussar till mitt arbete men det tar 1,5 timme att komma dit då flera bussar ska parera samt en 1 km gångsträcka från bussen till skolan.
Jag har fått 50 % anställning, alltså måste jag pendla 3 timmar varje dag för att jobba 4 timmar.

Dum som jag var tackade jag ja direkt till jobbet utan att ha varit där och kollat eller något.
Har jobbat i en vecka nu.
Kollegorna och barnen på skolan är underbara!!
Men jag känner att det här med pendlingen tar på mig..


Om jag slutar efter en vecka kommer jag få dåligt rykte i kommunen
samt vet att Min kompis mamma som fixade jobbet(rektorn på skolan) blir besviken/arg?
(Ha aldrig känslomässiga band med din chef..)

Hjälp mig!
Vad ska jag göra?
Citera
2010-08-21, 11:34
  #2
Medlem
-Jw-s avatar
Kanske kan samåka med någon från jobbet?
Citera
2010-08-21, 11:35
  #3
Medlem
Tanken har också slagit mig. Har hört mig omkring och där är verkligen ingen som bor på mitt håll..
Citera
2010-08-21, 11:35
  #4
Avstängd
alestorms avatar
Som ovanstående, annars kan du väl skaffa en moped eller något..?
Citera
2010-08-21, 11:36
  #5
Medlem
Skaffa en cykel. Flytta.
Citera
2010-08-21, 11:36
  #6
Medlem
Sök ett annat jobb medan du håller på med det här. Får du ett annat jobb på närmare håll, ser det inte alls konstigt ut att du slutar. Men slutar du och går till arbetslöshet, lär nog många uppfatta dig som bortskämd.
Citera
2010-08-21, 11:44
  #7
Avstängd
Precis köp en moped (vespa) många gånger går det mycket fortare att köra en sån till jobbet än att ta bilen.

Kostar ca 5-6k om du nöjer dig med en billig en.
Citera
2010-08-21, 11:45
  #8
Medlem
Citat:
Precis köp en moped (vespa) många gånger går det mycket fortare att köra en sån till jobbet än att ta bilen.

Bensinkostnaden lär väl vara betydligt mindre också
Citera
2010-08-21, 11:46
  #9
Medlem
Moped låter som bästa möjligheten. Alternativt hör om du kan vara ledig några dagar för att kunna ta körkortet. Surt att ta ut 5 dagar semester för körkortet men det hade hjälpt dig enormt.
Citera
2010-08-21, 11:52
  #10
Medlem
Ja men grejen är att jag måste ta ledigt tre veckor för att ta körkortet.
Och känns jäkligt dumt att ta ledigt det första man gör..

Men ja moped är en lösning
Citera
2010-08-21, 13:09
  #11
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterkyla
Ja men grejen är att jag måste ta ledigt tre veckor för att ta körkortet.
Och känns jäkligt dumt att ta ledigt det första man gör..

Men ja moped är en lösning

Om du förklarar anledning till varför du behöver ledigheten så tror jag chefen förstår.
Moped är en lösning och cykel är en annan, tar det 10min med bil tar det nog inte mer än 20-30min med cykel så det kan väl också fungera.
Citera
2010-08-21, 15:29
  #12
Medlem
Germanofils avatar
Det är därför man ser till att ta körkortet medan man fortfarande går på gymnasiet.

I ditt fall är nog moped bästa lösningen som flera redan skrivit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback