Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-09, 14:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner

Det kan också vara så att hon talat sanning om vad hon upplevt och att JA talat sanning om vad han upplevt men att dessa verklighetsbilder ändå går isär. Vet ni hur man någon gång kan uppfatta att en jacka har en färg medan en vän uppfattar att den har en annan färg? Bedömarna kan t.ex. finna att kvinnans antagande att JA måste förstått att hon inte ville inte kan anses vara tillräckligt underbyggt.
Du representerar exakt det jag skrev om för ett par dagar sedan - frågan om våldtäkt reducerad till en post-strukturalistisk mardröm. Juridiken en lekplats för solipsistiska feminister som bollar med diskurser och sociala konstruktioner. Men har de subjektivt rätt med sin upplevelse, liksom, alltså, ska den andra parten ha minimum två år?

Men nu har vi sett detta svammel en gång för mycket. Nu följer jag alldeles för sent vissa kloka människors rekommendationer, och ignorerar den klubb som bara talar om att omdefiniera våldtäktsdomar till rent flum, etikettsbrott och tirader om gentlemän.
Citera
2010-09-09, 15:02
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Så nu är hon troligen på misstankegrad 1 men tänker tydligen försöka driva vidare fallet tills hon kommit till grad 4, utan någon som helst input från Assange?
Är detta normalt?

Nä, onormalt.

Det bekräftar även misstankarna att dom inte är intresserade av vad han har gjort eller inte. Dom "har honom där dom vill ha honom" - med en gigantisk bajsfläck på sin offentliga image som inte kan tvättas bort medans utredningen pågår, och som förhindrar fortsatta avslöjanden om korruption, krigsbrott och maktmissbruk.

Skulle inte bli förvånad om det tog ett par år att avskriva misstankarna.
Citera
2010-09-09, 15:13
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opensecret
ja, jag var upprörd. Sorry, skyller på att jag var hungrig. Men jag blir upprörd när du påstår att det är "stor sannolikhet" att något att ligger bakom fastän inget har läckt ut. Aftonbladet har SWs förhörsprotokoll, jag är realist när jag tror att detta hade kommit ut om så var fallet. Nu fortsätter du med att du "tror att vi inte har grunden till våldtäktsrubriceringen" bara för att inget har läckt.

Tänk på det tog ett par timmar för Finne att stryka alla anklagelser utom ofredande. Därmed är det ju självklart att detta inte är någon tydlig våldtäkt (tvång som du tar upp) utan snarare handlar om det absurda vi diskuterar här i tråden.

Att, som du, tro det ska komma fram information som säger "självklar våldtäkt" är högs osannolikt.

Ja då missförstod du bara mig. Min åsikt är att det är högst sannolikt att detaljer i vittnesutsagor som motiverar en utredning under våldtäktsrubriceringen existerar men inte läckt ut. Detta tror jag eftersom vi inte tagit del av några sådana detaljer samtidigt som utredningen pågår. Om utredarna bara tagit del av kondomproblematiken som vi känner den så tror jag inte att åklagaren skulle låta detta fortgå. Jag hoppas i alla fall att hon inte skulle det då det torde vara förödande för hennes karriär. T.ex. kan en kvinna ha hävdat att JA fortsatte sexet trots att hon uttryckligen sa ifrån. I såfall antar jag att det är hennes skyldighet att utreda om detta kan stämma.

För att återigen anknyta till den långa utredningstiden och det faktum att dom inte häktar eller förhör JA så undrar jag om det kan vara så att man hamnat med ett fall där man har lite att stödja sig på i tidigare domar. Kan det vara så att åklagaren har en svår juridisk bedömning hon funderar över samtidigt som hon har hela Sveriges ögon på sig? Att hon kanske diskuterar fallet fram och tillbaka med kollegor och försöker lista ut hur det hela kommer bedömas? Mer än i andra fall?
En ren spekulation, men om så ändå är fallet är det ju extremt tråkigt för parterna som aldrig får något besked
Citera
2010-09-09, 15:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det Ny gjort är att ha sagt att det går att göra ytterligare utredningsinsatser och för att få göra det måste hon öppna fallet igen.
Sen kan man ställa sig två frågor.
Den första frågan är om man tror att ytterligare utredningsinsatser (förhör och vad det kan vara) kan betyda att misstanken stärks till en nivå som gör det möjligt att väcka åtal.
Ytterligare nästa fråga är , efter att man gjort dessa utredningsinsatser, om misstankarna då är så starka och man kan göra troligt att brott begåtts, att det går att driva ett åtal.

Finne svarade nej på den första frågan och andra frågan när det gällde SW och kanske i frågan om AA.

Ny svarar inte på den första frågan, hon driver utredningen vidare ändå för att kunna säga att hon vänt på alla stenar. Om det blir starkare misstankar eller bevisning verkar hon strunta i, bara hon får roa sig med att göra alla utredningsinsatser.

Sedan drar Ny ut på svaret på den andra frågan, så länge som möjligt.

Så egentligen har inget hänt, förutom att man förbrukar en massa tid. Och att man gör det möjligt att behandla Wikileaks som ett samhällsfarligt motorcykelgäng under tiden, komplett med telefonavlyssning och andra hemliga tvångsmedel.
Jag undrar om det ens är tillåtet för en åklagare att, som Ny uttrycker det, 'vända på alla stenar'.

Det innebär ju att hon försöker få någon att bli skyldig, och letar efter vinklar för att kunna sätta dit en person.

Visserligen är det exakt vad vi hör att polisen gör vad gäller MC-gäng, men det måste väl ändå finnas några lagar som reglerar och förbjuder sådan verksamhet?
Citera
2010-09-09, 15:21
Medlem
Citat:
Hemlig rumsavlyssning, även buggning är officiellt tillåtet i Sverige vid förundersökning om brott under förutsättning att det rör vissa som grova bedömda brott, allt enligt lagen (2007:978) om hemlig rumsavlyssning.

Hemlig rumsavlyssning är vad som i dagligt språkbruk kallas buggning, som innebär att ta del av tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträden eller annan sammankomst som allmänheten inte har tillträde till.

Med grova brott anses i denna lag brott där föreskrivet straff är fängelse lägst fyra år.
Även vid andra brott där "det kan antas" att brottets straffvärde överstiger fängelse i fyra år kan hemlig rumsavlyssning användas. Dessa brott är
...
våldtäkt enligt 6 kap. 1 § första eller andra st brottsbalken (SWs anmälan lär höra hemma här)
...

Jag vill absolut inte vara mr. foliehatt och jag tror inte på konspirationerna ang. anmälan. Men tror ni inte detta tillfälle kan utnyttjas (missbrukas) för att få veta lite mer om JA och wikileaks. Iofs har JA länge varit medveten om denna risk från andra håll och kommunicerar nog sedan länge på ett "säkert" sätt. Men de har all rätt att avlyssna JA i detta nu, helt enligt lagen.

eller har jag fel?
Citera
2010-09-09, 15:25
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
jissus. det är ju val den 19.
där säger hon svart på vitt att hon inte tänker släppa nyheter som kan tänkas störa valet.

in english, for the english-speaking readers. on sunday, the 19th of september, general parliamentary elections (as well as elections to local governments) will be held in sweden. the director of public prosecution marianne ny, in charge of the assange sex crime investigation has officially stated that she cannot provide any new information on the matter.
http://www.aklagare.se/Media/Nyheter/Lagesrapport-Assangearendet-torsdag-Information-also-in-English/
clearly, there must exist opinions within the governing institutions that the assange matter mustnot influence the elections.

Rosa missed a bit in the above, or at least I want to make it more clear for non-swedish speaking persons:

"the director of public prosecution marianne ny, in charge of the assange sex crime investigation has officially stated that she cannot provide any new information on the matter" this or the next week. This is exactly the days that are left before the election for the swedish parliament 19th september.

No need to put on a tin-foil hat for this one.
Citera
2010-09-09, 15:30
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Någon som JA kan behöva varnas för?
Precis. Först var det taktiskt felaktigt att välja Silbersky som försvarsadvokat, eftersom han förknippas med många skyldiga personer, och eftersom han är så elak i rätten att det skulle ge wikileaks badwill.

Men därefter var det väldigt farligt att hamna i samma klubb av bittra rättshaverister som Billy Butt med flera. Oavsett hur rätt de kan ha i många frågor, och oavsett hur oskyldigt dömda vissa av dem är. Återigen är det dåligt för wikileaks att förknippas med detta.
Citera
2010-09-09, 15:33
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag undrar om det ens är tillåtet för en åklagare att, som Ny uttrycker det, 'vända på alla stenar'.

Det innebär ju att hon försöker få någon att bli skyldig, och letar efter vinklar för att kunna sätta dit en person.

Visserligen är det exakt vad vi hör att polisen gör vad gäller MC-gäng, men det måste väl ändå finnas några lagar som reglerar och förbjuder sådan verksamhet?

Det låter väldigt mycket som att Claes Borgström och Marianne Ny är samma andas barn, åtminstone angående att försöka hitta något olagligt i JAs beteende. Jmfr med Borgströms uttalande: "Assange hade sex med kvinnorna mot deras vilja på ett eller annat sätt"
Citera
2010-09-09, 15:33
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opensecret
Jag vill absolut inte vara mr. foliehatt och jag tror inte på konspirationerna ang. anmälan. Men tror ni inte detta tillfälle kan utnyttjas (missbrukas) för att få veta lite mer om JA och wikileaks. Iofs har JA länge varit medveten om denna risk från andra håll och kommunicerar nog sedan länge på ett "säkert" sätt. Men de har all rätt att avlyssna JA i detta nu, helt enligt lagen.

eller har jag fel?

Om sådana avlyssningar görs tror jag inte alls man behöver ha en foliehatt på huvudet om man antar att det materialet kommer hamna hos en underrättelsetjänst.
Sedan måste man kunna motivera en sådan avlyssning och det vet jag inte hur man gör, det är dock inte ovanligt med avlyssning av misstänkta sexförbrytare

Edit: allt detta förutsatt att JA inte var buggad upp över öronen redan innan den här affären
Senast redigerad av rövner 2010-09-09 kl. 15:35.
Citera
2010-09-09, 15:35
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Men därefter var det väldigt farligt att hamna i samma klubb av bittra rättshaverister som Billy Butt med flera. Oavsett hur rätt de kan ha i många frågor, och oavsett hur oskyldigt dömda vissa av dem är. Återigen är det dåligt för wikileaks att förknippas med detta.

Kommer ihåg något vagt om detta, men inte exakt förekomst av förehavande.
Hur hamnade han i den klubben?
Citera
2010-09-09, 15:36
Medlem
Godlesss avatar
Citat:

Mjo, fast att "vända på alla stenar" kan ju likväl betyda att säkerställa att inget brott begåtts...

Men visst, jag reagerade också på det uttalandet!
Citera
2010-09-09, 15:37
Medlem
rövners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Kommer ihåg något vagt om detta, men inte exakt förekomst av förehavande.
Hur hamnade han i den klubben?

Jag tror att hans försvarare på något sätt arbetat juridiskt för Billy butt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in