Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-01, 15:16
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMBH
Ja det samtalet är nog avgörande för hela den här cirkusen. Kan bara tänka mig båda sitter med dumstruten, känner sig playade och med kändiskåtheten sakta rinnandes bort.

Kolla på 'fulnick' senaste inlägg om "Aftonbladet Plus" - det är 6 inlägg som ger en bild av historien (men inte hela enligt Claes).

Ska man tro på det som AB skriver under "Plus" så är ju JA helt oskyldig, förutom i det fallet med den sprukna kondomen där ord står mot ord. Men annars så är det ju uppenbart att båda kvinnorna ville ha sex men ångrade sig efteråt.

Först: tack fulnick

Sedan: ja, ord mot ord är fortfarande vad som gäller.

Följande gäller i de båda fallen (med den information som hittills är känd för oss och som i allt väsentligt verifieras i AB):

1. AA
JA menar att kondomen gick sönder av misstag. AA tycker annorlunda.

2. SW
Sex utan kondom på morgonen. Båda överens.Inga protester från SW. Inget som helst har framkommit att något annat gäller. SWs handlande under dagen och dagarna därefter bekräftar starkt att inget uppseendeväckande inträffat. Hon kommer senare på att hon eventuellt skulle ha kunnat bli smittad och kontaktar AA med sin oro.

Hur skall man kunna få ihop något åtal då?

Om JA håller fast vid ovanstående och inga andra informationer dyker upp, som vi inte känner till nu, så kommer inget åtal att väckas.

Jag kan dessutom inte räkna ut vilka andra bevis som skulle komma fram, som kan vederlägga JAs version.

Edit: ordval
Senast redigerad av the saint 2010-09-01 kl. 15:33.
Citera
2010-09-01, 15:22
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Det finns heller ingen anledning att tro på ett inlägg som postats någonstans i ett kommentatorsfält. Dock är ju tesen att han ska ha påbörjat sex med någon av kvinnorna när denna sov någonting som diskuterats tidigare här i tråden. Minns dessvärre inte på vilka grunder. Detta avfärdade i alla fall jag och andra då med att det i sådana fall definitivt borde kunna bli fråga om våldtäkt, och vid det här tillfället tror jag budet var att ingen våldtäkt hade förekommit.
Om en kvinna sover/är medvetslös och någon börjar ha sex med henne utan att hon vet det så kan det bedömas som att hon är försatt i hjälplöst tillstånd och därför behöver hon inte ha demonstrerat sin ovilja inför sexet. Dock kan det bli svårt antar jag om hon fullgjort sexsessionen efter att hon vaknat utan att demonstrera sitt missnöje

Ibland stämmer information bättre överens med "verkligheten" när den presenteras vid rätt tillfälle. Den här tråden var inte redo att diskutera den typen av teorier från början eftersom det inte fanns tillräckligt med information tillgängligt om fallet.
I skuggan av att förundersökningen om våldtäkt återupptagits passar denna teori helt plötsligt bättre in, eftersom den uttrycker fallets nuvarande position.
Det som hände idag är (som CB själv uttrycker det) egentligen bara en skärpning av de ursprungliga misstankarna (som från början sammanfattades som rörande en man med skev kvinnosyn och problem att ta ett nej).

Citat:
Ursprungligen postat av CB
Han konstaterar att två åklagare av tre gjort samma bedömning som honom och funnit skäl att misstänka att Assange begått ett fall av våldtäkt och ett fall av sexuellt tvång och sexuellt ofredande.
Citera
2010-09-01, 15:22
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
De har ännu inte rättat till det. Läser de inte Flashbck?

Ytterligare en liten detalj som minskar förtroendet för ÅM och spär på frågorna om de är seriösa.
Citera
2010-09-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Det finns alltså något annat som inträffat enligt dig. Något utöver spruckna kondomer.

Är det de handlingarna som beskrivits som "pubertala" och "högstadiemässiga" av någon feminist i tråden? Är de skäl nog för en våldtäktsrubricering?
Enligt vissa, ja.
Citera
2010-09-01, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Mitt intryck är att Silbersky är värdelös. Han har alldeles för mycket att göra, t ex hade han Helikopter-rånet samtidigt som Assange hade förhör med åklagaren. Sedan han - Silbersky - kommit in i bilden, har det gått rakt åt helvete för Julian. Från ofredande till dubbla våldtäkter.

Får Julian även en manshatande kvinnlig domare oxå, är det godnatt. Det verkar som svenska rättssystemet är fullkomligt nedlusat av feminister.

Feminist är inte det samma som att hata män. - Vad i det här fallet tyder på att ngn hatar män? HUR vet du att det inte ligger ngt svårbedömt som ännu inte offentlggjorts.

Jag blir jävligt (!) trött på människor som inte kan ta ansvar utan skyller på andra. Ska det vara så svårt att se till att det är *i samförstånd*

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article292382.ab
Citera
2010-09-01, 15:36
Medlem
Vilket land (tidzon) kom JA ifrån innan han kom till Sverige? Någon som vet det? Han sov ju i en park (powernap), och vaknar tydligen mitt i natten.
Citera
2010-09-01, 15:37
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aniska
Feminist är inte det samma som att hata män. - Vad i det här fallet tyder på att ngn hatar män? HUR vet du att det inte ligger ngt svårbedömt som ännu inte offentlggjorts.

Jag blir jävligt (!) trött på människor som inte kan ta ansvar utan skyller på andra. Ska det vara så svårt att se till att det är *i samförstånd*

Du syftar på AA och SW, förstår jag.
Citera
2010-09-01, 15:38
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Först: tack fulnick

Följande gäller i de båda fallen (med den information som hittills är känd för oss och som i allt väsentligt verifieras i AB):

1. AA

2. SW
Sex utan kondom på morgonen. Båda överens.Inga protester från SW. Inget som helst har framkommit att något annat gäller. SWs handlande under dagen och dagarna därefter bekräftar starkt att inget uppseendeväckande inträffat. Hon kommer senare på att hon eventuellt skulle ha kunnat bli smittad och kontaktar AA med sin oro.

Tänk om det är så att JA är HIV smittad (han ser ju trots allt mager och blek ut )

Men allvarligt, man får ju hoppas att det är mer som Claes säjer. Det kan ju omöjligen bli en anmälan pga "ångest över oskyddat sex". Fall AA: Oskyddat sex av misstag/missgärning (ord mot ord) - Fall SW: Samtycke till oskyddat sex.

Men..
Jag tror nog att JA har ett lite väl stort ego för sitt eget bästa, han är (trots sitt HIV-liknande utseende) en alfa status och spelar säkert på den i sängen. Kvinnorna blev förvånade att den annars så snälle mannen blev dominant i sängen. Kanske tog han för sig lite för mycket, kanske sa hon att han skulle ta det lugnare, kanske sket han i hennes ord.

Dock så läste man i AB där AA beskrev JA nått i still med att "han är inte våldsam" - så då går det ju inte ihop i det fallet. Kanske var han hårdhänt mot SW dock?
Citera
2010-09-01, 15:38
Medlem
aeaeaeaeas avatar
Citat:

Väl rutet!
Man vet inte vad man ska tro ibland när vissa individer anklagar de utsatta för att vara förövare, vad hände med ett vara lyhörd? Som jag skrev i ett tidigare inlägg, även om det i grunden skulle röra sig om ett missförstånd (kulturkrock eller situationsbundet) från JAs sida hade det aldrig blivit till ett problem om han samtidigt bemödade sig med att vara lyhörd. Man måste vara lyhörd under samlag, så är det bara. Jag behöver inte ens påpeka att det är det minsta man kan kräva av en gentleman.
Citera
2010-09-01, 15:39
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:

Det är väl inte svårt att se till att det råder samförstånd, det svåra är ju att i efterhand reda ut om samförstånd fanns eller inte, och på den utredningen fälla rättssäker dom.
Citera
2010-09-01, 15:40
Medlem
Little-Macs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aeaeaeaea
Väl rutet!
Man vet inte vad man ska tro ibland när vissa individer anklagar de utsatta för att vara förövare, vad hände med ett vara lyhörd? Som jag skrev i ett tidigare inlägg, även om det i grunden skulle röra sig om ett missförstånd (kulturkrock eller situationsbundet) från JAs sida hade det aldrig blivit till ett problem om han samtidigt bemödade sig med att vara lyhörd. Man måste vara lyhörd under samlag, så är det bara. Jag behöver inte ens påpeka att det är det minsta man kan kräva av en gentleman.

Men det är inte brottsligt att vara icke gentlemannamässig!
Citera
2010-09-01, 15:41
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the saint

1. AA

2. SW

Om JA håller fast vid ovanstående och inga andra informationer dyker upp, som vi inte känner till nu, så kommer inget åtal att väckas.

Mjo. Om vi glömmer hela hysterin med feminister, wikileaks och allt annat som gör det här så festligt, så är det ju ruskigt tunna anklagelsepunkter. Ord mot ord, och dessutom med diverse omständigheter som gynnar svaranden = stendött sexbrotts-fall.

Varför ens försöka, undrar man då. För att förstå svaret på den frågan måste man förstå det sjuka samhällsklimatet i Sverige... och det är knappt så man vill förstå det.

- F.G
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in