Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-09-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det blir mycket OT, så jag ger bara ett svar, och hänvisar i övrigt till feminism-avdelningen.

Exemplet är en mycket välkänd, synnerligen ökänd debattartikel författad av Gudrun Schyman.

Idén om hedersvåld är rasistisk
http://www.newsmill.se/node/5385

En provocerande rubrik, det kan jag hålla med om. Men annars ser jag iten att det står det du referar till utan "Den som bryter mot könsnormen straffas för det, i olika grad, i alla världsdelar, oavsett religion eller hudfärg, skriver GUDRUN SCHYMAN."
Nåvöl - jag håller med om att den här diskussionen hör hemma ngn annanstans
Citera
2010-09-01, 11:09
Medlem
fulnicks avatar
Kan någon definiera skillnaden på sexuellt tvång och våldtäkt?
Citera
2010-09-01, 11:09
Medlem
Jag är otroligt förvånad.
ÅM förefaller vara en hög med virriga människor som inte klarar av att fatta beslut.
Från våldtäkt till 'inget' och vidare till 'allt'?!
Tragiskt för alla inblandade att det ska hoppa framåt och tillbaka på det här sättet.

Vad detta kommer att mynna ut i blir spännande!
Är det sexuellt ofredande att underlåta sig att meddela eller ljuga om när ett preventivmedel inte fyller sin funktion eller används på korrekt eller förespråkat sätt?
Citera
2010-09-01, 11:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Ja, faktiskt. Jag trodde att chefsåklagare Finné skulle ha förankrat sitt beslut att lägga ner förundersökningen bättre än så. Det går bara att dra slutsatsen att Borgströms politiska kontaktnät inom socialdemokratin har lagt sig i detta. Vi har inte vattentäta skott mellan politik och juridik i det här landet.

Sexuellt tvång minsann. Har dom ägnat sig åt nåt slags bdsm-sex? Vi har ju sett att Aniska har startat en tråd om hur frivillig bdsm-sex har gått till åtal.

Det fanns en möjlighet för tjejerna att slippa hängas ut och för svenskt rättsväsende att rädda ansiktet en smula. Nu blir det tvärtom. Hela världen kommer att skratta åt oss. Och tjejerna.
Citera
2010-09-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rövner
Jag är mycket förvånad

Jag är inte förvånad. Jag känner en som arbetar på polisen och den där åklagaravdelning är känd för att vara feministik. Det var tydligen ganska väntat att det skulle bli så här med beslutet för att allt tydligen går om en kvinna säger nåt.
Citera
2010-09-01, 11:12
Medlem
Länk till beslutet:

http://www.aklagare.se/PageFiles/4085/5245-10%20Borgström%20(3).pdf
Citera
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillalinnea
Jag är otroligt förvånad.
ÅM förefaller vara en hög med virriga människor som inte klarar av att fatta beslut.
Från våldtäkt till 'inget' och vidare till 'allt'?!
Tragiskt för alla inblandade att det ska hoppa framåt och tillbaka på det här sättet.

Vad detta kommer att mynna ut i blir spännande!
Är det sexuellt ofredande att underlåta sig att meddela eller ljuga om när ett preventivmedel inte fyller sin funktion eller används på korrekt eller förespråkat sätt?

Att åklagarna vinglar fram och tillbaka beroende på vilken info som finns är inte så konstigt. Det speciella är här att det sker inför publik och att det inte kan uteslutas att yttre tryck påverkar en enskild åklagares beslut.
Citera
Medlem
siamfatticosis avatar
Vadfan händer?! Hur kan han vara misstänkt för våldtäckt IGEN?! Pajasar!
Citera
2010-09-01, 11:13
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablabla
Jag är inte förvånad. Jag känner en som arbetar på polisen och den där åklagaravdelning är känd för att vara feministik. Det var tydligen ganska väntat att det skulle bli så här med beslutet för att allt tydligen går om en kvinna säger nåt.

Dags för nytt grävande, denna gång om Göteborgsåklagaren. Popcorn fram.
Citera
Medlem
rövners avatar
Återigen: Det rör sig om en tolkning av lagen. Ni kan komma dragandes med socialdemokrater hit eller dit, det skulle inte finnas utrymme för så vitt skilda tolkningar om det inte rörde sig om en juridisk tolkningsfråga med mycket lite prejudicerande beslut att stå på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deckardrottningen
Vi har ju sett att Aniska har startat en tråd om hur frivillig bdsm-sex har gått till åtal.

Nu ljuger du igen. Tröttsamt. Har inte startat ngn sådan tråd!
Citera
2010-09-01, 11:16
Medlem
johannes Xs avatar
och så var det våldtäkt igen.

Han misstänks nu för våldtäkt. Det framgår av ett beslut från överåklagare Marianne Ny vid åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in