Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Om jag fattat saken rätt, har den yngre tjejen inte gjort någon anmälan för våldtäkt. Det gjorde polisen.
Nu godtog inte åklagaren (den högre) bevisen utan avskrev våldtäkt.
Om åtalet justeras till ofredande, vet vi inte än.
Frågan är då:
Ofredande faller väl inte under allmänt åtal? I så fall måste väl den yngre tjejen själv stå för anmälan?
Kommer hon att vilja göra det? Vill hon att hennes namn blir känt (med tanke på den massiva bevakning som hela den här historien fått)? Tror inte det.
Oj, vad rörigt det är nu. Trodde vi klarade av detta igår kväll.
Det har upprättats en polisanmälan om våldtäkt. Det spelar ingen roll om det är polisen eller kvinnan som varit mest "drivande" i att förverkliga anmälan. En anmälan ÄR gjord och den yngre kvinnan är uppgiven som målsägande. Rent praktiskt saknar de exakta omständigheterna betydelse. Desutom har Anna Ardin uppgivit att den yngre klockrent var inne på våldtäkt redan INNAN de gick till polisen. Det är således logiskt att en polis skriver "våldtäkt".
Dessutom vet vi inte om kvinnan tagit tillbaka anmälan eller om den bara är nerlagd. Det mesta tyder dock på att den bara är nerlagd. Så jag gissar att den yngre kvinnan fortfarande står fast vid sina "anklagelser".
När det gäller ofredande kan detta vara i princip vad som helst. Snubben kan ha knuffat till henne, bett henne fara åt helvete eller whatever där hon känner sig kränkt. Ofredande är i hög grad rättshaveristernas favoritrubriceringar på det de varit med om.
Och jag gissar att bland de tidigare polisanmälningarna som Anna Ardin gjort så finns flera fall av just "ofredanden" begångna av - män. Jag gissar alltså. Vi får se om historien frikänner mig. Någon som vill slå vad?