Citat:
Ursprungligen postat av
O.s.a.
"Om inte om hade varit så hade katta varit kung"
Om Ecuador ger Julian Assange diplomatisk status och om UK inte kan vägra att erkänna detta och om UK då förklarar Julian Assange "persona non grata" och Julian Assange ges fri lejd att lämna landet och om han då reser till Sverige, då funderar jag:
- Kan Sverige vägra inresa?
- Kan Sverige arrestera en diplomat?
- Sverige kan väl också förklara Julian Assange "persona non grata" och be honom lämna konungariket?
- I Sverige kan han väl ställa sig till förfogande för att svara på frågor utan att han kan anhållas eller häktas, tack vare sin diplomatstatus?
Vilken kalabalik det i så fall skulle kunna bli.
Vägra inresa?
Vad jag vet så är inte Julian Assange misstänkt för något brott i Sverige.
Det fanns en pågående förundersökning tidigare men åklagaren la ned den för hon hade ingen lust att använda ett för henne, av UD och JD, speciellt framtaget samarbetsavtal med Ecuador för ett löjligt trivialt rutinärende som delgivning.
Marianne Ny får mig alltid att tänka på Dustin Hoffmans rollkaraktär i filmen Rainman som inte klarade av att äta sina fiskpinnar om de inte var delade på ett speciellt sätt.
Marianne Ny som brandsoldat:
- HUSET BRINNER Marianne! Varför börjar du inte spruta med vattenslangen?
- Njae alltså. Det här är inte det bästa munstycket. Det blir inte så bra kvalitet på vattenspridningen. Jag vill inte särbehandla det här huset.