Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är alldeles sant att de får inte åtala om det inte finns sannolika skäl till en fällande dom.
Men det går ju alldeles utmärkt att häkta någon på de mest sagolika skäl och sedan sega ner
utredningen till knappt styrfart.
Så att inte JA vill till Sverige med våra generösa regler för häktning är fullt förståeligt.
//Reimer
Jo, där har du rätt. Men det krävs i så fall att han häktas på sannolika skäl. Om de redan idag är tveksamma till att det blir åtal tror jag att de får det svårt att övertyga rätten om att det är sannolika skäl annars blir det max en vecka och därefter blir han släppt, om inte ny bevisningen kommer fram.
Men kan han övertyga rätten vid häktningsförhandlingen att han är utsatt för en komplott av de två tjejerna så är det tveksamt att det häktar honom om det finns starka tvivel till våldtäkten. Dock ligger flyktrisken honom i fatet.
Jag tror att åklagaren kommer att ha många ögon på sig så jag tror inte hon kommer att våga sig på något fulspel. Hennes tidigare hantering ligger säkert som föremål för prövning i Europeiska domstolen i framtiden.
Om han ska ha detta ur världen, vad har han då annars för alternativ?