Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-09, 21:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skjutsnuten
hahaha ojdå tuffing.

Hans liv har ju varit upp o ner i ett halvår nästan för fan.. och kommer ha varit upp o ner i mer än ett halvår innan den här historien är klar. Eller du har helt missat hela cirkusen som pågått?

Och sen tror jag inte ett skit på att MN kommer lägga ner detta fallet, även om hon inte har ett piss att gå på. Det är rent för mycket prestige som hänger i det här för att göra det.

Ja, du har rätt om du tänker historiskt. Men då har han inte varit frihetsberövad.

Vi kan älta i 100 sidor till om åtalet, men det är meningslöst. Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir med detta. Man ska tänka på en sak att detta är inte vilket ärende som helst där man obemärkt kan smyga med åtalet och dess underlag. Detta kommer definitivt att vara Sveriges bäst bevakade mål i världshistorien. Då duger inga halvtaskiga bevis eller oförklarliga händelser.

Det är riktigt att det är Marianne Ny som tar beslut om åtal men det är rätten som beslutar om de ska pröva sakfrågan. En åklagare ska och får inte åtala om det inte med största sannolikhet kommer att leda till en fällande dom.
Citera
2010-12-09, 21:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dualtofilter
Vilket uttalande är detta?

Det står i denna artikel från igår, som länkades tidigare i tråden.

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/julian-assange-rape-allegations
Citera
2010-12-09, 21:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, du har rätt om du tänker historiskt. Men då har han inte varit frihetsberövad.

Vi kan älta i 100 sidor till om åtalet, men det är meningslöst. Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir med detta. Man ska tänka på en sak att detta är inte vilket ärende som helst där man obemärkt kan smyga med åtalet och dess underlag. Detta kommer definitivt att vara Sveriges bäst bevakade mål i världshistorien. Då duger inga halvtaskiga bevis eller oförklarliga händelser.

Det är riktigt att det är Marianne Ny som tar beslut om åtal men det är rätten som beslutar om de ska pröva sakfrågan. En åklagare ska och får inte åtala om det inte med största sannolikhet kommer att leda till en fällande dom.

Det är alldeles sant att de får inte åtala om det inte finns sannolika skäl till en fällande dom.
Men det går ju alldeles utmärkt att häkta någon på de mest sagolika skäl och sedan sega ner
utredningen till knappt styrfart.

Så att inte JA vill till Sverige med våra generösa regler för häktning är fullt förståeligt.

//Reimer
Citera
2010-12-09, 21:48
Medlem
Citat:
Hmm, oavsett Marianne Nys egna rön och värderingar så lär hon inte få spela efter annat än spelets regler. Det kommer garanterat världspressen och hennes chefer att se till.

Jag skulle kunna älta i evigheter men det är svårt när man inte vill förstå.

Du behöver inte älta, fattar ändå. Poängen är att Assange och hans advokater är mer eller mindre tvungna att driva cirkusen med utlämningen ett tag för att skapa så mycket uppmärksamhet att MN inte får utrymme att bestämma reglerna.

En annan uppgift som förekommit, vet inte om det finns källa, är att MN på en konferens ska ha sagt att man ska driva förundersökningen och åtalet i våldtäktsmål så att själva processen får en straffande effekt i sig, eftersom så många går fria i domstol. Låter som Asks lila kuvert till misstänkta sexköpare.
Citera
2010-12-09, 21:54
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Assange, who it seems has no criminal convictions, was refused bail in England despite sureties of more than £120,000. Yet bail following rape allegations is routine. For two years we have been supporting a woman who suffered rape and domestic violence from a man previously convicted after attempting to murder an ex-partner and her children – he was granted bail while police investigated.

http://www.womenagainstrape.net/inthemedia/women-question-unusual-zeal-pursuing-julian-assang
Citera
2010-12-09, 21:55
Medlem
cylobines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
fast om om assange gjort sig skyldig till ett brott enligt svensk brottsbalk så är hans okunskap ingen förmildrande omständighet enligt den grundprincip vi har i sverige.

Grundprincipen talar väl om kännedom, vad säger den om begriplighet (CB:"hon är inte jurist")?
Citera
2010-12-09, 21:56
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f-boy
Jag tycker det låter som om Assange kan ha begått åtminstone sexuellt ofredande i vittnens närvaro. Det beror naturligtvis på vilken syn den varnande personen själv har på saker. Men själv skulle jag aldrig brytt mig om att varna en person som Assange för att han borde ta det lugnt med groupies, däremot skulle jag varna honom om jag såg honom göra saker han kanske inte förstår är olagliga i Sverige.

Apropå det fetade: Hur kommer du fram till den slutsatsen, utifrån artikeln?

Citat:
Assange's reputation is less the focus of scrutiny online, but an acquaintance who met him and both women in Stockholm around the time of the alleged assaults told the Guardian he had warned Assange that his behaviour towards women was going to get him into trouble.

"I don't think it was a conspiracy, but this provided a golden opportunity for the enemies of WikiLeaks to use the situation to neutralise him," said the man, who wanted to remain anonymous. "A personality like Assange, who is known throughout the world, in the media every day, has a huge attraction to women. A lot of women invited him to their beds and he took that opportunity too much … all the time.

"I spoke to him about this. I warned him that it was not a good way to behave ethically and also in terms of his security. His weakness was – is – women. I warned him it would cause him trouble."

He said women responded to him in the way they might respond to meeting Mick Jagger. "When you attract that many women you have to think about how you behave," he said.
http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/08/julian-assange-rape-allegations

Vem är den här mannen? En bekant som träffat JA med både AA och SW...

Den där Israel Shamirs son vad han nu hette?
Et tu, Brute?
Senast redigerad av Callas 2010-12-09 kl. 21:59.
Citera
2010-12-09, 21:56
Medlem
BurnThePriests avatar
jag har hängt med i drygt 100-150 sidor men där e vissa frågetecken som kanske någon kan hjälpa mig med.

finns det en uttalad anledning till varför JA inte begärdes häktad eller förhördes innan den 18e november? MN återupptog ju fallet den 1e september och misstänkte JA för bl a våldtäkt.

finns det en officiell anledning till varför JA inte får träffa sin advokat i det brittiska häktet? taskigt att ge hans företrädare 24h för att förbereda en överlämningsförhandling.

har JA på sitt eget språk fått höra vad han är misstänkt för? isf när? har han fått uttala sig kring dessa anklagelser i en rättssal?

finns det någon förklaring varför man nekat JA att bli förhörd via telefon, videolänk, ambassad osv? eller är det bara påstående att sådana försök har gjorts?

ytterst tacksam för svar!
Citera
2010-12-09, 22:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det är alldeles sant att de får inte åtala om det inte finns sannolika skäl till en fällande dom.
Men det går ju alldeles utmärkt att häkta någon på de mest sagolika skäl och sedan sega ner
utredningen till knappt styrfart.

Så att inte JA vill till Sverige med våra generösa regler för häktning är fullt förståeligt.

//Reimer

Jo, där har du rätt. Men det krävs i så fall att han häktas på sannolika skäl. Om de redan idag är tveksamma till att det blir åtal tror jag att de får det svårt att övertyga rätten om att det är sannolika skäl annars blir det max en vecka och därefter blir han släppt, om inte ny bevisningen kommer fram.

Men kan han övertyga rätten vid häktningsförhandlingen att han är utsatt för en komplott av de två tjejerna så är det tveksamt att det häktar honom om det finns starka tvivel till våldtäkten. Dock ligger flyktrisken honom i fatet.

Jag tror att åklagaren kommer att ha många ögon på sig så jag tror inte hon kommer att våga sig på något fulspel. Hennes tidigare hantering ligger säkert som föremål för prövning i Europeiska domstolen i framtiden.

Om han ska ha detta ur världen, vad har han då annars för alternativ?
Citera
2010-12-09, 22:06
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Du får det att låta som om våldtäkt är ett brott som inte borde ha hårdare straff än några dagsböter och en ursäkt till offret.

Oftast är det så att personer som blivit våldtagna mår väldigt dåligt över detta, vilket kan ta sig olika uttryck. Men det är inte nödvändigtvis så.

Vad beträffar påföljd så anser jag inte att det ska ha att göra med hur mycket lidande brottet åstadkommit i det specifika fallet.
Citera
2010-12-09, 22:09
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du behöver inte älta, fattar ändå. Poängen är att Assange och hans advokater är mer eller mindre tvungna att driva cirkusen med utlämningen ett tag för att skapa så mycket uppmärksamhet att MN inte får utrymme att bestämma reglerna.

En annan uppgift som förekommit, vet inte om det finns källa, är att MN på en konferens ska ha sagt att man ska driva förundersökningen och åtalet i våldtäktsmål så att själva processen får en straffande effekt i sig, eftersom så många går fria i domstol. Låter som Asks lila kuvert till misstänkta sexköpare.

Om detta är uttalat officiellt att åklagaren även ska agera bödel så är det anmärkningsvärt och förmodligen grund för uppsägningen. Men, även om åklagaren är instabil så kommer hon inte att ges utrymme att driva just detta ärende annat än efter spelets regler.

Det vore ett stort nederlag för åklagaren att åtala Assange och förlora målet, med tanke på den uppmärksamhet hon själv har skapat kring detta ärende.
Citera
2010-12-09, 22:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jo, där har du rätt. Men det krävs i så fall att han häktas på sannolika skäl. Om de redan idag är tveksamma till att det blir åtal tror jag att de får det svårt att övertyga rätten om att det är sannolika skäl annars blir det max en vecka och därefter blir han släppt, om inte ny bevisningen kommer fram.

Men kan han övertyga rätten vid häktningsförhandlingen att han är utsatt för en komplott av de två tjejerna så är det tveksamt att det häktar honom om det finns starka tvivel till våldtäkten. Dock ligger flyktrisken honom i fatet.

Jag tror att åklagaren kommer att ha många ögon på sig så jag tror inte hon kommer att våga sig på något fulspel. Hennes tidigare hantering ligger säkert som föremål för prövning i Europeiska domstolen i framtiden.

Om han ska ha detta ur världen, vad har han då annars för alternativ?

Om jag har läst rätt så var häktningsordern på sannolika skäl så då sitter han fast ordentligt.
Du följde säkert tråden om säpomannen som fick sitta häktad ett år men frikändes i hovrätten
det är ju samma sak för JA han kan faktiskt sitta häktad i ett år om han har otur.

//Reimer
Senast redigerad av Reimer 2010-12-09 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in