Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2010-12-08, 10:53
  #16921
Medlem
hundensårs avatar
För övrigt har jag en del funderingar kring JA. Jag har svårt att helhjärtat ställa mig på någon sida i skuldfrågan. Men man kan göra några konstateranden.

Rättsprocessen har skötts mycket illa av svenska myndigheter. Kritiken från fd lagmannen och docenten exempelvis är saklig och mycket allvarlig. Om JA frias väntar tunga och välgrundade skadeståndanspråk. Han har behandlats jävligt illa.

Så till mr JA himself. En speciell och motsägelsefull typ som person. Inbunden men karismatisk. Idealist men nedlåtande och otålig. Intelligent tvivelsutan ..nästan på gränsen till autistisk. Ändå så vältalig. Uppväxt i Queensland i en stad så liten att den knappt finns på kartan - och det vore inte helt orimligt om han skaffat sig en..ska vi säga konservativ kvinnosyn där.

Kanske kan det faktiskt vara så att Julian tog av sig kondomen? Kanske kollade han inte om den var hel (vem fan gör det?).
Kanske viftade han med snoppen och var fullständigt out of line med tjejerna på fel ställe? Kanske tryckte han in kuken medan hon sov. En del (många) kvinnor tycker om det - men han missade nej-signalerna.
Kanske gillar han rentav hård sex och saknar..liksom känsla för när tjejen inte är med på det? För ofta är de ju det.

Min tro är att om JA gjort de här prylarna (vilket ju mest kan karakteriseras som bad play och och dålig smak. Ett slags blinda fläckar för hur man egentligen beter sig med kvinnor - ngt som kanske passar in i hans …ska vi säga "annorlunda" personlighet". Då och då händer det att såna killar trillar utanför ramen och hamnar i gråzonen för vad som är straffbart) - så tror han faktiskt inte att han gjort något fel.
Han kan förmodligen inte ens se att det skulle vara dåligt uppträdande.
Han kanske gjort på liknande sätt många gånger tidigare utan andra konsekvenser än brudarna inte velat träffa honom igen pga av att han är ett dåligt och okänsligt ligg. Och han får ju ständigt träffa nya pga av sin jesusliknande uppenbarelse.
__________________
Senast redigerad av hundensår 2010-12-08 kl. 11:10.
Citera
2010-12-08, 10:54
  #16922
Medlem
Tom Bradys avatar
Vad kan Sverige få i utbyte av att lämna ut honom? Släpper man bara honom eller kan man få cash eller bra avtal i utbyte? I så fall, utlämna fittan men gör det dyrt!
Citera
2010-12-08, 10:56
  #16923
Medlem
Kattafankens avatar
Aftonbladetlänken, dags att ta upp den igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7652935.ab

Citat:
Kvinnan i 30-årsåldern uppger att hon för sin del anser sig vara utsatt för ett sexuellt övergrepp, eller ofredande, men inte en våldtäkt.
”Känner mig inte hotad”
– Det är helt fel att vi skulle vara rädda för Assange och därför inte velat anmäla, säger kvinnan, han är inte våldsam och jag känner mig inte hotad av honom.
I båda fallen har det handlar om frivillig sex till en början som i ett senare skede övergått i övergrepp.

Stämmer detta överens med en kvinna som blir "nedtryckt"?
Citera
2010-12-08, 11:04
  #16924
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
För övrigt har jag en del funderingar kring JA. Jag har svårt att helhjärtat ställa mig på någon sida i skuldfrågan. Men man kan göra några konstateranden.

Rättsprocessen har skötts mycket illa av svenska myndigheter. Kritiken från fd lagmannen och docenten exempelvis är saklig och mycket allvarlig. Om JA frias väntar tunga och välgrundade skadeståndanspråk. Han har behandlats jävligt illa.

Det är detta som retar mig mest, att det skall ta såhär lång tid för att en våldtäktsanmälan skall redas ut är en rättsskandal, oavsett om det var fulspel eller bara vanligt sex och flickor som blev ledsna i ögat efter att de upptäckt de inte var ensamma efteråt. Just att det svamlats så in i helvete med detta fall, tagit oändlit långt tid, och alla missar som att fylla i interpolformulären fel ser jag gärn att de ältas i detalj världen över, för om detta är normalt i våldtäktsfall i Sverige förlorar både brottsoffer och utpekade oskyldiga män på det. Ny sa ju att hennes specialgrupp skulle utreda sexualfall snabbare just för att DNA försvinner, minnesbilder ändras och vittnesmål blir luddiga, varför tog hennes största mål tre månader att utreda? Varför kan hon inte fylla i en Interpolutlysning ordentligt? Hade JA varit i Sverige hade han tydligen suttit i häktet hela denna tid, det är rättsvidrigt att en man kan berövas friheten under en så långt tid då förundersökning pågår, det är ju inte alla anmälda, eller upplockade som är skyldiga. Jag förstår att den utpekade måste hållas i förvar, exempelvis för att inte hota kvinnan, men för i helvete sätt lite fart på undersökningen då. Dulee Johnson friades ju helt, bara som ett exempel nyligen.

Ingen tjänar på långa förundersökningar, varken brottsoffer (som inte får avslut) eller anklagade. Att detta är NORMALT i Sverige måste ut i världpressen. SKäm ut oss som den bananrepublik vi är.
Citera
2010-12-08, 11:04
  #16925
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Vi måste pinna ned datumen bättre, dessa tycka ha glidit en natt. Var det natten efter kräftskivan som AA och JA hade sex eller natten den 13? Innan kräftskivan? var är källan för datumet den 13? De säger 14 i England nu!

Enligt Assange själv i förhören så hade de sex från kl 23-05 (expressen hade kopia på förhöret).

Fredagen övergick i lördag.

13:e OCH 14:e alltså.

Vilket också bekräftas senare av Expressen.
Citera
2010-12-08, 11:04
  #16926
Avstängd
worldcitizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
För övrigt har jag en del funderingar kring JA. Jag har svårt att helhjärtat ställa mig på någon sida i skuldfrågan. Men man kan göra några konstateranden.

Rättsprocessen har skötts mycket illa av svenska myndigheter. Kritiken från fd lagmannen och docenten exempelvis är saklig och mycket allvarlig. Om JA frias väntar tunga och välgrundade skadeståndanspråk. Han har behandlats jävligt illa.

Så till mr JA himself. En speciell och motsägelsefull typ som person. Inbunden men karismatisk. Idealist men nedlåtande och otålig. Intelligent tvivelsutan ..nästan på gränsen till autistisk. Ändå så vältalig. Uppväxt i Queensland - och det vore inte helt orimligt om han skaffat sig en..ska vi säga konservativ kvinnosyn där.

Kanske kan det faktiskt vara så att Julian tog av sig kondomen? Kanske kollade han inte om den var hel (vem fan gör det?).
Kanske viftade han med snoppen och var fullständigt out of line med tjejerna på fel ställe? Kanske tryckte han in kuken medan hon sov. En del (många) kvinnor tycker om det - men han missade nej-signalerna.
Kanske gillar han rentav hård sex och saknar..liksom känsla för när tjejen inte är med på det? För ofta är de ju det.

Min tro är att om JA gjort de här prylarna (vilket ju mest kan karakteriseras som bad play och och dålig smak. Ett slags blinda fläckar för hur man egentligen beter sig med kvinnor - ngt som skulle passa in i hans …ska vi säga "annorlunda" personlighet". Då och då händer det att såna killar trillar lite utanför ramen och hamnar i gråzonen för vad som är straffbart) - så tror han faktiskt inte att han gjort något fel.
Han kan förmodligen inte ens se att det skulle vara dåligt uppträdande.
Han kanske gjort på liknande sätt många gånger tidigare utan andra konsekvenser än brudarna inte velat träffa honom igen pga av att han är ett dåligt och okänsligt ligg. Och han får ju ständigt träffa nya pga av sin jesusliknande uppenbarelse.

Rimlig analys.
Var är horderna av tidigare nedtryckta kvinnor penetrerade av JA som borde gråta ut i pressen (och få bra betalt)?
Citera
2010-12-08, 11:07
  #16927
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
Aftonbladetlänken, dags att ta upp den igen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7652935.ab



Stämmer detta överens med en kvinna som blir "nedtryckt"?

Borgström har såklart fått henne att göra berättelsen mer färgsprakande.

Ardin: "Jo Claes, jag tror nog det är som du säger. Han höll nog fast mig med sin kropp, ändå. Nu minns jag det."
Citera
2010-12-08, 11:08
  #16928
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Rimlig analys.
Var är horderna av tidigare nedtryckta kvinnor penetrerade av JA som borde gråta ut i pressen (och få bra betalt)?

Det vore inte helt förvånande om de faktiskt dök upp, framgrävda av jänkarna.
Men det kan också vara så att han faktiskt inte tidigare stött på såna rivjärn som han mötte i sverige. Dessutom backade av ett illa fungerande och neurotiskt rättssystem.
Citera
2010-12-08, 11:08
  #16929
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worldcitizen
Rimlig analys.
Var är horderna av tidigare nedtryckta kvinnor penetrerade av JA som borde gråta ut i pressen (och få bra betalt)?

De andra kvinnorna är ju inte jurister, som CB säger, och kan därför inte veta vad de egentligen utsatts för.
Citera
2010-12-08, 11:11
  #16930
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
För övrigt har jag en del funderingar kring JA. Jag har svårt att helhjärtat ställa mig på någon sida i skuldfrågan. Men man kan göra några konstateranden.

Rättsprocessen har skötts mycket illa av svenska myndigheter. Kritiken från fd lagmannen och docenten exempelvis är saklig och mycket allvarlig. Om JA frias väntar tunga och välgrundade skadeståndanspråk. Han har behandlats jävligt illa.

Så till mr JA himself. En speciell och motsägelsefull typ som person. Inbunden men karismatisk. Idealist men nedlåtande och otålig. Intelligent tvivelsutan ..nästan på gränsen till autistisk. Ändå så vältalig. Uppväxt i Queensland i en stad så liten att den knappt finns på kartan - och det vore inte helt orimligt om han skaffat sig en..ska vi säga konservativ kvinnosyn där.

Kanske kan det faktiskt vara så att Julian tog av sig kondomen? Kanske kollade han inte om den var hel (vem fan gör det?).
Kanske viftade han med snoppen och var fullständigt out of line med tjejerna på fel ställe? Kanske tryckte han in kuken medan hon sov. En del (många) kvinnor tycker om det - men han missade nej-signalerna.
Kanske gillar han rentav hård sex och saknar..liksom känsla för när tjejen inte är med på det? För ofta är de ju det.

Min tro är att om JA gjort de här prylarna (vilket ju mest kan karakteriseras som bad play och och dålig smak. Ett slags blinda fläckar för hur man egentligen beter sig med kvinnor - ngt som kanske passar in i hans …ska vi säga "annorlunda" personlighet". Då och då händer det att såna killar trillar lite utanför ramen och hamnar i gråzonen för vad som är straffbart) - så tror han faktiskt inte att han gjort något fel.
Han kan förmodligen inte ens se att det skulle vara dåligt uppträdande.
Han kanske gjort på liknande sätt många gånger tidigare utan andra konsekvenser än brudarna inte velat träffa honom igen pga av att han är ett dåligt och okänsligt ligg. Och han får ju ständigt träffa nya pga av sin jesusliknande uppenbarelse.


Mycket möjligt. Men vad säger man till en snubbe som det går bra för hos 99 brudar men inte hos den 100:e?
Citera
2010-12-08, 11:12
  #16931
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Det vore inte helt förvånande om de faktiskt dök upp, framgrävda av jänkarna.
Men det kan också vara så att han faktiskt inte tidigare stött på såna rivjärn som han mötte i sverige. Dessutom att backade av ett illa fungerande och neurotiskt rättssystem.

I vilket annat land än Sverige skulle det anses vara HELT OKEJ för pressekreteraren/eventansvarige att låta den inbjudna gästen bo i hennes lilla lägenhet?

I vilket annat land än Sverige anses det HELT OKEJ att samma pressekreteraren/eventansvarige ber att få sova ihop med den inbjudna gästen helt plötsligt?
Citera
2010-12-08, 11:16
  #16932
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Enligt Assange själv i förhören så hade de sex från kl 23-05 (expressen hade kopia på förhöret).

Fredagen övergick i lördag.

13:e OCH 14:e alltså.

Vilket också bekräftas senare av Expressen.

Tack.

Dear foreign journalists - please note the date here:

http://www.expressen.se/nyheter/1.21...ge-ord-for-ord
Citat:
Flera gånger
Han medgav att han och kvinnan hade haft sex natten och morgonen från den 13 till 14 augusti och hävdade att han använt kondom.
Polisen: Och det var en gång eller var det flera gånger?
- Flera gånger.
Polisen: Och första gången hade ni alltså kondom?
- Ja.
På en senare följdfråga om kondom användes vid samtliga tillfällen svarade Assange att så var fallet.

English:
Citat:
He acknowledged that he and the woman had had sex the night and morning from 13 to 14 August and claimed that he used a condom.
Police: And it was once or was it more than once?
- Several times.

Police: And the first time, you had thus a condom?
- Yes.
On a recent follow-up question on condom use at all times Assange said that was the case.


http://www.guardian.co.uk/media/2010...used-wikileaks

http://www.google.com/hostednews/ukp...71291733403A00[/quote]

Citat:
Gemma Lindfield, for the Swedish authorities, told the court Assange was wanted in connection with four allegations. She said the first complainant, Miss A, said she was victim of "unlawful coercion" on the night of August 14 in Stockholm.
The court heard Assange is accused of using his body weight to hold her down in a sexual manner.
The second charge alleged Assange "sexually molested" Miss A by having sex with her without a condom when it was her "express wish" one should be used.
The third charge claimed Assange "deliberately molested" Miss A on August 18 "in a way designed to violate her sexual integrity". The fourth charge accused Assange of having sex with a second woman, Miss W, on August 17 without a condom while she was asleep at her Stockholm home.

When one reads the night of august 14 one might think it's the night that turns into August 15. It's the previous night. In order words, she held a crayfish party for Julian on the evening of august 14 after this had happened. She also let him stay in her apartment until the end of the following week.

Also, please explain to Naomi Wolf that chasing down minor sex-offenders via INTERPOL is perfectly normal.. Oh that's right, it isn't!
http://www.huffingtonpost.com/naomi-..._b_793033.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback