2014-06-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Tipsaren satt i sin bil..

Undrar vem tipsaren var!
Citera
2014-06-29, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Så här står det bl. a. i Norléns bok på sidan 207:

"Den 8 december tog Carl Widegren kontakt med polisen. Kl. 18.55 lästes efterlysningen upp i radion: "Landsfiskalen i Ramsele efterlyser sjuttonåriga Ingrid Viola Videgren från Västerbränna i Helgums socken, som varit försvunnen sedan söndagen den 5 december. Hon är av medellängd, spenslig, mörkt hår, blå ögon och påfallande fylliga läppar. Hon var klädd i beigefärgad kappa, bruna skor och bruna strumpor och var barhuvad. Meddelande om den försvunna kan lämnas till..."

"Ett stort spaningspådrag sattes igång. Onsdagen den 8 december gick personer från trakten skallgång i skogen runt Västerbränna. Det gav inget resultat. Först efter nyåret, den fjärde och femte januari 1949, arrangerades en mera systematisk spaning på båda sidor av landsvägen med hjälp av militär som var utrustade med 17 militärhundar".

Lämplig tidpunkt att ta Viola av daga - på julen har ju de flesta semester hos polisen och rättsväsendet. Kanske därför så viktigt för KW att Viola skulle åka hem just då, trots att hon hade arbete dagen efter. Bara det är märkligt.
Citera
2014-06-29, 12:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Separat inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Lämplig tidpunkt att ta Viola av daga - på julen har ju de flesta semester hos polisen och rättsväsendet.

I o f s en lämplig tidpunkt kan man ju tycka, men när man läser på ett annat ställe om hennes försvinnande började bl. a. dykningarna ännu tidigare. Kommer att lägga ut denna information i ett separat inlägg eftersom det är ganska mycket text.
Citera
2014-06-29, 12:05
Medlem
Citat:
Bra tänkt och skrivet. Hundar skäller mest på främmande folk. Kan varit kompis till KW som gick där efter midnatt och kollade ställningarna.

Tack!......en (full?) sadistkompis, som från början var på väg att hälsa på familjen vid tiden grälet började, men som höll sig kvar i mörkret istället för att gå in i huset, när han märkte att det var uppståndelse där....och sedan när Viola kom ut från utedasset hon hade sprungit till, tog emot henne och skulle "trösta" henne....hm...hm??
...och sedan också kan ha kommit tillbaks till gården för att undanröja eventuella bevis??...ja...ingenting förvånar i det här fallet..
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-29 kl. 12:09.
Citera
2014-06-29, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ni tror mig alltså inte..? Men sitt inte och spekulera heller då!

Berätta mera då, så vi kan tro dig! Säger man A så säger man B ..?
Citera
2014-06-29, 12:17
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Undrar vem tipsaren var!
Det är jag också angelägen om att få veta! Någon som haft anledning att fejka iakttagelsen av den kortvuxne mannen?
Citera
2014-06-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Hittar inget direkt djup vid en snabb översiktsgoogling men det är tämligen dramatisk natur vi talar om med förhållandevis djupa sjöar, branta nipor och stora strömmande vattenmassor.

http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm

Det står bara hur djupt det var på djupaste stället. Kanske menas med det att det överlag var djupt, men det går att ta reda på ..
Citera
2014-06-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag håller med. Och skulle hon ha haft för avsikt att åka buss tillbaka till elevhemmet, så kanske hon gick mot bussen. Men OM hon skulle ha kommit med bussen mot stan, så borde chauffören eller annan ev. passagerare ha sett henne. Fallet blev ju så uppmärksammat. Om inte annat så borde chauffören ha kommit ihåg en passagerare som inte hade pengar med sig; väskan med busspengar fanns ju kvar hemma. OM Viola avsåg att ta sig tillbaka till elevhemmet, återstod väl bara att lifta. Men då borde föraren nog kommit ihåg henne (om han var "god"). Skulle ev. förare varit "ond", så är det en annan sak.

Nej, jag tror inte att Viola överlevde den 5 december 1948.

En sak som torde hinta om att föräldrarna ljög, är att Viola knappast gick ut ur huset lugnt och stilla, som de påstod. Efter misshandel och kränkning låter det mer sannolikt att hon rusade ut (om hon nu kom ut på egna ben).

Håller med om allt, men hon kan i och för sig smugit genom skogskanten till nästa busshållplats, det fattades en timme innan bussen skulle komma vid 20 - tiden enligt uppgift. Men osannolikt som du säger.
Citera
2014-06-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Tackar! ....
...men en sak som jag funderar på nu, det är om den där vaken....har det stått någonstans hur djupt det egentligen var under isen....om man kunde stå på botten där...fast det var förstås säkert på alltför djupt vatten...synd...

Hon skulle nog inte orka stå upp där, blåslagen, med kappa och skor!
Citera
2014-06-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Bilvägen!...eller var befann sig tipsaren i sin bil?

Kanske på gården ... Kanske en granne med bil. ..hm ..som kom från en god middag? Eller VEM var nu tipsaren? Crime-boy kanske vet, som berättade om detta.
Citera
2014-06-29, 12:54
Medlem
Citat:
Hon skulle nog inte orka stå upp där, blåslagen, med kappa och skor!

Nej visserligen..men jag tänkte som så att dom som högg upp vaken borde ha tänkt på att det skulle vara för farligt att ha vaken där man inte bottnade...och om Viola hade druttat i, och inte hade orkat ta sig upp, så hade hon inte spolats bort i alla fall.

Citat:
Kanske på gården ... Kanske en granne med bil. ..hm ..som kom från en god middag? Eller VEM var nu tipsaren? Crime-boy kanske vet, som berättade om detta.

...ja...var det inte han som var svärson till Widegrenarna?
Citera
2014-06-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ursäkta att jag kommer in så här på sniskan mitt i alltihop och inte följer med senaste inläggen riktigt. Det är jätteroligt att det är så engagerat och händer en hel del med en massa bra inlägg. Här kommer jag och lägger mig i i alla fall:

Oj, den tanken hade jag också just för att det var hennes mostrar och modern hade dött plus att man undrar hur roligt det kan ha varit att få en styvmor (som kanske inte ens var särskilt snäll) när man förlorat sin egen mamma bara 6 år gammal. Det är nog något av det absolut värsta som kan hända ett barn, att förlora en förälder. På den tiden var mamma den som var allra närmast i alla fall 9 gånger av 10. Men att du vågar andas om att hon skulle haft medhjälp till att försvinna, har själv försökt uttala den tanken som just bara en tanke men det gick inte väl hem. Nu verkar ju mostern i Sollefteå som var den hon besökte mest av dem om man får tro vad som står att läsa här och var - ha blivit mäkta förvånad när K W pratade med henne i telefonen och var rädd att Viola hade gått ner sig i älven och att det telefonsamtalet ägde rum får man väl tro eftersom de var två om det. I alla fall vekar den mostern ovetande om vad som hänt Viola så hon är kanske inte inblandad i någon ev rymning i alla fall. Återstår mostern i Uppsala. Har aldrig sett eller hört något om vad hon sagt eller tänkt. Alltför stora växlar på dessa mostrars inblandning kan man kanske inte dra när vi inte vet särskilt mycket. Men det är en väldigt hoppfull och kittlande tanke att Viola kan ha undkommit levande.

Det här med domen för djurplågeri kan ha kommit fram när tidningarna fick nys om det när Viola försvann. Inte helt säkert att grannarna visste något om det innan men vad vet jag.
Ganska säkert spreds rykten i byarna runtomkring efter försvinnandet . De hade ju även bott på några olika ställen innan de kom till Västerbränna i Västby? i Helgums socken. Innan Violas mor dog bodde de i Reseletrakten t ex. Och senare på annat ställe. Och Viola fick bo hos sina mostrar när modern dött och jag skulle gissa på att hon bodde hos dem även när modern låg på sanatorium. När man låg på sanatorium brukade det handla om TBC och det kunde vara långdraget.
Vad gäller den förmodade kattkumpanen är jag lite tveksam till att han har något med Violas försvinnande att göra. Det kan däremot inte hjälpas att det är lite intressant att veta när det hände och vem denne andre var/ev. är.

Hade en tanke ang din, Jeannemarie´s, inlägg om denne kattplågarkumpan, tyvärr lyckades jag fippla med tangenterna så citatet försvann och gick ej att få tillbaka, men det jag tänkte var bara att denne person skulle det vara lite intressant att veta vem det var men jag undrar om det är så sannolikt att han var inblandad när Viola försvann.

KW fick böter för kattplågeri ihop med kompis. Det måste ha skett i byn. Var annars? Kattägarna bodde såklart i byn, liksom kompisen. Att sådant mörklades innan utredningen av Viola kan mycket väl bero på att katter i alla tider varit orsak till osämja. Antingen älskar man eller hatar katter, är min uppfattning (jag är med i en djurskyddsförening). De som inte gillar katter kan ha lagt lock på saken, även om de inte själva hade plågat katter på detta vis - kanske bara schasat bort dem. Men kattägarna har väl efterlevande! Kanske de gärna vill vittna? Sånt ägnar sig knappast poliser åt, tyvärr.
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in