Citat:
Ursprungligen postat av
AristoMarie
Jag har fortfarande problem med vaken. Ett strömt vatten brukar behöva en längre tid av ihållande kyla för att frysa. Det var blidväder och hyfsat tidigt på vintern. Inte kan jag tänka mig att Viola skulle försöka gå över isen i det läget. Inte frivilligt.
Någon som har ett datum, då dykarna var där?
Eftersom pressen slutit upp, borde det ha skrivits om i tidningarna i anslutning till det. Det måste ha gått ett antal dagar efter det att hon försvann, fram tills dykarna gjorde sitt. Under den tiden har förmodligen kylan infunnit sig.
Så här står det bl. a. i Norléns bok på sidan 207:
"Den 8 december tog Carl Widegren kontakt med polisen. Kl. 18.55 lästes efterlysningen upp i radion: "Landsfiskalen i Ramsele efterlyser sjuttonåriga Ingrid Viola Videgren från Västerbränna i Helgums socken, som varit försvunnen sedan söndagen den 5 december. Hon är av medellängd, spenslig, mörkt hår, blå ögon och påfallande fylliga läppar. Hon var klädd i beigefärgad kappa, bruna skor och bruna strumpor och var barhuvad. Meddelande om den försvunna kan lämnas till..."
"Ett stort spaningspådrag sattes igång. Onsdagen den 8 december gick personer från trakten skallgång i skogen runt Västerbränna. Det gav inget resultat. Först efter nyåret, den fjärde och femte januari 1949, arrangerades en mera systematisk spaning på båda sidor av landsvägen med hjälp av militär som var utrustade med 17 militärhundar".