2014-06-29, 11:25
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Tja...enligt dig så verkade det som att byborna var en aning fantasifulla, och OM tipsaren var en "sådan bybo" så kan väl i stort sett vem som helst som synts på gården ha varit "en kortvuxen 40-årig man utan hatt och väska"...Det var ju mörkt också!
Men om ingen hund skällde, trots att det MÅSTE ha hörts skrik utanför och trots att en skum typ iakttagits, så var nog inte den hunden så skällig....den skumma typen på gården kan ha varit någon av Widegrenarna, eller någon annan av byborna som hunden kände till, tipsaren skällde den ju inte åt. Hunden var nog van vid skrik och annat...

Tipsaren satt i sin bil..
Citera
2014-06-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Alvar Larsson tänker du på? Det är väldigt stora likheter de fallen emellan.
.......

Tack! Ja, det fallet menar jag...väldigt skumt det också...ännu ett barn/ungdom som helt plötsligt försvinner från sin gård på landet ut i tomma intet. Det var ju bara en ren tillfällighet att man fann det kraniet.
Citera
2014-06-29, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Tipsaren satt i sin bil..

Undrar hur långt det var från vägen till gården.
Citera
2014-06-29, 11:31
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Undrar hur långt det var från vägen till gården.

Vägen?
Citera
2014-06-29, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Kaffet?

...aha.......men det kom inte fram i något förhör att grannfrun hade haft någon på besök då väl?

Citat:
Jag har också funderat över om det kan ha varit Agnes eller ännu hellre Viola. En kvinna utan huvudbonad som kanske skyddat sig mot kylan med en gammal skinnjacka/tjocktröja/lagårdsklädsel hon funnit i lagårn skulle kunna ha tagits för en kortvuxen karl.

Ja, absolut!
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-29 kl. 11:36.
Citera
2014-06-29, 11:36
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Jag har också funderat över om det kan ha varit Agnes eller ännu hellre Viola. En kvinna utan huvudbonad som kanske skyddat sig mot kylan med en gammal skinnjacka/tjocktröja/lagårdsklädsel hon funnit i lagårn skulle kunna ha tagits för en kortvuxen karl.

Eller Viola i dykardräkt med förlängd snorkel?
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-29 kl. 11:39.
Citera
2014-06-29, 11:41
Medlem
Citat:
Eller Viola i dykardräkt med förlängd snorkel?

....i så fall något som han som drog in tuppen i utredningen hade tyckt varit ett bra tips...
Citera
2014-06-29, 11:43
Medlem
Citat:
Vägen?

Bilvägen!...eller var befann sig tipsaren i sin bil?
Citera
2014-06-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Det finns beskrivet att en ko leddes över isen tidigare samma dag. Det skulle förvisso ha kunnat vara en efterkonstruktion om någon hade använt en ko förspänd med släde för att transportera en kropp tex. Fru Widegren hade tidigare varit behjälplig med att hantera timret så hon var omvittnat inte obekant med tungt arbete. Innan det var känt att Viola försvunnit hade hon således sannolikt inte dragit någon större uppmärksamhet till sig gnm att transportera en stock med en ko kan tänkas.

Mycket skarp tankegång tycker jag. I lugn och ro inom tre dagar, kan en kropp ha dragits med ko över isen, då det ju fanns bärbar is då. Dock var vädret rätt lugnt. Först senare kom man ihåg att någon sett en ko på isen. Vem tänkte då på att det kunde varit KW.
Och jag har också läst att makarna setts pyssla vid strandkanten strax innan Violas försvinnande.
Citera
2014-06-29, 11:51
Medlem
Citat:
Tja...enligt dig så verkade det som att byborna var en aning fantasifulla, och OM tipsaren var en "sådan bybo" så kan väl i stort sett vem som helst som synts på gården ha varit "en kortvuxen 40-årig man utan hatt och väska"...Det var ju mörkt också!
Men om ingen hund skällde, trots att det MÅSTE ha hörts skrik utanför och trots att en skum typ iakttagits, så var nog inte den hunden så skällig....den skumma typen på gården kan ha varit någon av Widegrenarna, eller någon annan av byborna som hunden kände till, tipsaren skällde den ju inte åt. Hunden var nog van vid skrik och annat...

Bra tänkt och skrivet. Hundar skäller mest på främmande folk. Kan varit kompis till KW som gick där efter midnatt och kollade ställningarna.
Citera
2014-06-29, 11:54
Medlem
Citat:
Nu var det ju inte det jag syftade på.. utan det som föregick Violas utgång. Bråket alltså.

Men hundar skäller inte på sitt eget folk vad de än gör. Har haft en finsk spets som var mycket vaksam men skällde aldrig på oss, inte ens om hantverkare kom och arbetade - för hunden visste att vi hade godkänt hantverkarna.
Citera
2014-06-29, 11:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spaningarna kom igång på allvar den 4 och 5 januari 1949.

Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Jag har fortfarande problem med vaken. Ett strömt vatten brukar behöva en längre tid av ihållande kyla för att frysa. Det var blidväder och hyfsat tidigt på vintern. Inte kan jag tänka mig att Viola skulle försöka gå över isen i det läget. Inte frivilligt.

Någon som har ett datum, då dykarna var där?
Eftersom pressen slutit upp, borde det ha skrivits om i tidningarna i anslutning till det. Det måste ha gått ett antal dagar efter det att hon försvann, fram tills dykarna gjorde sitt. Under den tiden har förmodligen kylan infunnit sig.

Så här står det bl. a. i Norléns bok på sidan 207:

"Den 8 december tog Carl Widegren kontakt med polisen. Kl. 18.55 lästes efterlysningen upp i radion: "Landsfiskalen i Ramsele efterlyser sjuttonåriga Ingrid Viola Videgren från Västerbränna i Helgums socken, som varit försvunnen sedan söndagen den 5 december. Hon är av medellängd, spenslig, mörkt hår, blå ögon och påfallande fylliga läppar. Hon var klädd i beigefärgad kappa, bruna skor och bruna strumpor och var barhuvad. Meddelande om den försvunna kan lämnas till..."

"Ett stort spaningspådrag sattes igång. Onsdagen den 8 december gick personer från trakten skallgång i skogen runt Västerbränna. Det gav inget resultat. Först efter nyåret, den fjärde och femte januari 1949, arrangerades en mera systematisk spaning på båda sidor av landsvägen med hjälp av militär som var utrustade med 17 militärhundar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in