2014-06-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Tackar! ....
...men en sak som jag funderar på nu, det är om den där vaken....har det stått någonstans hur djupt det egentligen var under isen....om man kunde stå på botten där...fast det var förstås säkert på alltför djupt vatten...synd...

Det lär ju vara strömt där och eländigt och saker fastnar. Inte tror jag riktigt på den teorin. Han var för smart för att kasta henne i vaken, tänker jag som en fråga. Dock är det konstigt att den fanns. Har läst från säker källa att man inte fiskade i stor vak utan i mindre uppborrade hål.
Att hon slängde sig i själv tror jag verkligen inte alls på. Inte med framtid och förhoppningsvis pengar inne, i vilket fall möjligt att tjäna pengar och snart gammal nog att välja själv -
Senast redigerad av Jeannemarie 2014-06-29 kl. 01:11.
Citera
2014-06-29, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Röken kan mycket väl ha kommit från vedeldning eftersom det var december månad. Att grannar påtalat att det kom rök ur skorstenen kan dock vara en hint om att den var av annan karaktär än vanligt, kanske tjockare eller med annorlunda doft.
Barnet som lämnades kvar är mycket intressant! Var det en gosse måntro?

Det framkommer nog ... Trådföljare håller visst på att undersöka ett och annat, både kattdomar och detta.
Citera
2014-06-29, 00:37
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Tackar! ....
...men en sak som jag funderar på nu, det är om den där vaken....har det stått någonstans hur djupt det egentligen var under isen....om man kunde stå på botten där...fast det var förstås säkert på alltför djupt vatten...synd...
Hittar inget direkt djup vid en snabb översiktsgoogling men det är tämligen dramatisk natur vi talar om med förhållandevis djupa sjöar, branta nipor och stora strömmande vattenmassor.

http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm
Citera
2014-06-29, 00:39
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeannemarie
Det framkommer nog ... Trådföljare håller visst på att undersöka ett och annat, både kattdomar och detta.
Intressant! 👍
Citera
2014-06-29, 00:58
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Skulle inte förvåna mig om Crime-boy bara skojat till det... ....självaste John Bauer skulle stortrivas här på Flashback!

Förresten undrar jag varför Violas dödsår blev satt till 1958 när hon med största sannolikhet ändå dog redan 1948.
Enligt dåtidens lag så var man tvungen att vänta 10 år innan man kunde ansöka om dödförkaring av en försvunnen person. År 2005 ändrades lagen till 5 år. (Undantag kan göras vid olyckor och naturkatastrofer då man kan dödförklara efter kortare tid.)
Citera
2014-06-29, 01:20
Medlem
Citat:
Det lär ju vara strömt där och eländigt och saker fastnar. Inte tror jag riktigt på den teorin. Han var för smart för att kasta henne i vaken, tänker jag som en fråga. Dock är det konstigt att den fanns. Har läst från säker källa att man inte fiskade i stor vak utan i mindre uppborrade hål.

Det har stått någonstans i tråden att den där vaken höggs upp för tvätt....undrar hur bred den var...och undrar även hur lång sträcka Viola hade tänkt traska över isen för att komma tillbaks till sjukhuset...det var visst en teori som polisen hade då...och då måste det ha kunnat gå. Har just den detaljen om avståndet stått i tråden, så har inte jag sett det i alla fall...

Citat:
Att hon slängde sig i själv tror jag verkligen inte alls på. Inte med framtid och pengar inne, snart gammal nog att välja själv -

Håller med...visserligen kan man inte veta någonting...men synd att det skulle gå som det gick, hon verkade annars ha förmågan att ta hand om sig och ge sig själv en bra framtid.
Citera
2014-06-29, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt dåtidens lag så var man tvungen att vänta 10 år innan man kunde ansöka om dödförkaring av en försvunnen person. År 2005 ändrades lagen till 5 år. (Undantag kan göras vid olyckor och naturkatastrofer då man kan dödförklara efter kortare tid.)

Fast det jag tycker är märkligt är att när man väl dödförklarade henne år 1973...att man då bestämde hennes dödsår till -58 och inte -48.
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-29 kl. 01:39.
Citera
2014-06-29, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aiya-Baiya
Hittar inget direkt djup vid en snabb översiktsgoogling men det är tämligen dramatisk natur vi talar om med förhållandevis djupa sjöar, branta nipor och stora strömmande vattenmassor.

http://www.faxalvdalen.com/Alven.htm

Tack!....jag tänkte mig att det ändå skulle finnas någon slags badplats där i älven, så man visste hur långt ut man bottnade, och att man därför högg vaken där man lättare kunde hoppa upp om man drullade ner.
Citera
2014-06-29, 02:01
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Fast det jag tycker är märkligt är att när man väl dödförklarade henne år 1973...att man då bestämde hennes dödsår till -58 och inte -48.
Regeln var att man satte dödsdatumet till den sista dagen i den månad då den 10-åriga väntetiden var slut. I Violas fall borde det alltså vara den 31/12 1958. Jag vet att det finns andra fall där man har satt ett tidigare dödsdatum, till exempel om det fanns vittnen som faktiskt hade sett en person ramla i vattnet. Men de anhöriga fick lik förbaskat vänta 10 år med att ansöka enligt dåtidens lag.
Citera
2014-06-29, 02:12
Medlem
Se här vad signaturen TYCKER skrev på sidan 19 - 20 här för några år sedan:
I skolan talar hon kanske sanningen och senare när polisen förhörde henne, hade föräldrarna sagt till henne att Viola rest sig upp och gått ut - så till polisen lämnade Viola därför en annan version:

"Jag har för övrigt kommit över ett antal intressanta tidningsklipp från 1948-49 om Violas försvinnande. Där står inget om att Eva Mari skulle ha varit hemma från skolan. Däremot framgår att pappa Karl polisanmälde hennes försvinnande först efter det att de tvingats till detta av kommunalordföranden. Polisen hörde då Eva Mari som sa att det sista hon sett av Viola var efter det att Viola fått ett antal örfilar av sin far seda försvunnit ut. MEN det visade sig att i skolan, där Eva Mari uppenbarligen varit trots allt, så hade Eva Mari sagt att det varit ett uppträde i hemmet och fadern hade slagit Viola och sedan sagt "det sista jag såg av Vivi, var att hon låg på kökssoffan och blödde". En uppgift som fadern senare bekräftade. Viola hade en överförmyndare, advokat J. Håkansson, eftersom hon ärvt en summa pengar, omkring 7-8000 kronor (det var massor av pengar på den tiden) varav fadern Karl "lånat" 4 000 kronor mot inteckning. Allt bekräftat av förmyndaren. Det fanns även andra spår, som inte hade med familjen att göra."
Citera
2014-06-29, 07:11
Medlem
Crime-boys avatar
Ni tror mig alltså inte..? Men sitt inte och spekulera heller då!
Senast redigerad av Crime-boy 2014-06-29 kl. 07:15.
Citera
2014-06-29, 08:10
Medlem
Aiya-Baiyas avatar
Citat:
Se här vad signaturen TYCKER skrev på sidan 19 - 20 här för några år sedan:
I skolan talar hon kanske sanningen och senare när polisen förhörde henne, hade föräldrarna sagt till henne att Viola rest sig upp och gått ut - så till polisen lämnade Viola därför en annan version:

"Jag har för övrigt kommit över ett antal intressanta tidningsklipp från 1948-49 om Violas försvinnande. Där står inget om att Eva Mari skulle ha varit hemma från skolan. Däremot framgår att pappa Karl polisanmälde hennes försvinnande först efter det att de tvingats till detta av kommunalordföranden. Polisen hörde då Eva Mari som sa att det sista hon sett av Viola var efter det att Viola fått ett antal örfilar av sin far seda försvunnit ut. MEN det visade sig att i skolan, där Eva Mari uppenbarligen varit trots allt, så hade Eva Mari sagt att det varit ett uppträde i hemmet och fadern hade slagit Viola och sedan sagt "det sista jag såg av Vivi, var att hon låg på kökssoffan och blödde". En uppgift som fadern senare bekräftade. Viola hade en överförmyndare, advokat J. Håkansson, eftersom hon ärvt en summa pengar, omkring 7-8000 kronor (det var massor av pengar på den tiden) varav fadern Karl "lånat" 4 000 kronor mot inteckning. Allt bekräftat av förmyndaren. Det fanns även andra spår, som inte hade med familjen att göra."
Den här överförmyndaren? Undrar huruvida det var en rättskaffens man. Det kanske fanns ett ekonomiskt motiv även om det känns extremt långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in