2014-06-15, 22:49
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Men vad mörk Viola är under ögonen på de flesta bilder som finns. Är det från agan från pappan eller dålig sömn? Ser hon ut sådan i grunden?

Ja, fläckarna under ögonen har diskuterats tidigare. De syns på flera bilder tagna vid olika tillfällen och finns även bilder där liknande fläckar kan anas hos Violas far. Antagligen något ärftligt som både far och dotter drogs med, inte alls något som hade med aga att göra.
Citera
2014-06-16, 16:36
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
arvet efter biologiska mamman kunde hon inte röra utan pappans medgivande då hon var omyndig). Dessutom var hon en blyg flicka med en kontrollerande far, bosatt i en liten by; de senaste månaderna i Sollefteå där hon arbetade hårt som sjukvårdsbiträde och dessutom var under uppsikt av husmor på lasarettets elevhem. Hur skulle hon ha kunnat försvinna och sedan fortsätta sitt liv i en annan del av världen? Det krävs pengar och kontakter för det, pengar hade hon som sagt begränsad tillgång till och varifrån skulle hon fått de rätta kontakterna? Teoretiskt kan naturligtvis Viola vara i livet då hennes kropp aldrig hittats, men i praktiken? Knappast.

Dessutom, Viola hade en åttaårig syster hon tyckte mycket om. Om hon nu ansett sin situation så förhatlig att hon på något sätt lyckades fly, hade hon verkligen lämnat sin lillasyster kvar att leva under samma villkor och utan storasyster?

Hur är de med arv, kan pappan ha tagit en del av pengarna vilket upprört viola? Fanns det pengar till lillasyster iom arvet också eller var det olika mödrar?
Citera
2014-06-16, 17:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Halvsystrar.

[quote=Esset45|49215921]Hur är de med arv, kan pappan ha tagit en del av pengarna vilket upprört viola? Fanns det pengar till lillasyster iom arvet också eller var det olika mödrar?[/QUOTE]

Viola och hennes 8-åriga syster var halvsystrar. Flickorna hade olika mödrar men samma far.
Citera
2014-06-16, 17:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
En tidigare lärare på bussen.

[quote=WaltzingMatilda|49207993]Det stämmer säkert att Viola inte var glad och tillfreds men det fanns också vittnesmål från en tidigare lärare som var med på bussen; han uppfattade henne som vanligt.[/QUOTE]

Kommer ihåg det vittnesmålet. Det kan ju ha varit på det sättet att hon inte ville visa inför den tidigare läraren i vilken sinnestämning hon var?

Antar att läraren bodde någonstans i trakterna av föräldrahemmet. Kanske ville hon inte att det "skulle komma ut på bygden" att fadern hade beordrat henne att resa hem och att hon inte var glad och tillfreds över detta?
Citera
2014-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Det stämmer säkert att Viola inte var glad och tillfreds men det fanns också vittnesmål från en tidigare lärare som var med på bussen; han uppfattade henne som vanligt.
Hej igen!
Har ingenting särskilt att komma med, bara en liten notering eller vad man ska kalla det. Den tidigare läraren borde vara den hon hade i klass 3 och 4, Olle Granqvist. Eller någon från Helgum om hon flyttade efter klass 5 till Helgum och gick 6:an där.

I övrigt så har jag också funderat på det där arvet. Kan Viola haft en särskild förvaltare av sitt arv eller vet man att Violas far var den som hade hand om dessa pengar som hennes förmyndare? Han lånade ju 4000 av de 8000 hon fick i arv från modern, som fadern använde till gården om jag minns rätt. De pengar som lades på gården ansågs väl att Viola skulle få del av senare eller betalas tillbaka kan man gissa. Svårt att tro att pengarna hade någonting med Violas försvinnande att göra i alla fall.
Citera
2014-06-16, 18:36
Medlem
Prinzezzans avatar
[quote=Skaraborg2|49216433]
Citat:
Det stämmer säkert att Viola inte var glad och tillfreds men det fanns också vittnesmål från en tidigare lärare som var med på bussen; han uppfattade henne som vanligt.[/QUOTE]

Kommer ihåg det vittnesmålet. Det kan ju ha varit på det sättet att hon inte ville visa inför den tidigare läraren i vilken sinnestämning hon var?

Antar att läraren bodde någonstans i trakterna av föräldrahemmet. Kanske ville hon inte att det "skulle komma ut på bygden" att fadern hade beordrat henne att resa hem och att hon inte var glad och tillfreds över detta?

Jag tror att du kan ha rätt.

Dessutom satt väl inte läraren och tänkte på hur Viola såg ut att må, att han koncentrerade sig på det. Om hon inte visade att hon var nedstämd (rädd?) på ett explicit sätt, så tror jag inte att han behöver ha lagt märke till det.
Citera
2014-06-18, 03:30
Medlem
SentOmsiders avatar
Jag tycker framförallt att hennes uttalande till kamraterna om att hon inte skulle komma tillbaka berättar att hon hade en plan B. Och att hennes uppträdande efter att fadern slagit henne innebar att denna plan B nu gällde.

Visst kan hennes uttalande tolkas som att hon tänkte begå självmord, men varför sa hon inte det? Att "inte vänta mig tillbaka" tyder på en plan att lämna trakten, att fara någon annanstans. En plan B för livet, inte för döden.

Synd att vi inte kan få se hela klassfotona.
Citera
2014-06-19, 00:28
Medlem
[quote=Prinzezzan|49217585]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag tror att du kan ha rätt.

Dessutom satt väl inte läraren och tänkte på hur Viola såg ut att må, att han koncentrerade sig på det. Om hon inte visade att hon var nedstämd (rädd?) på ett explicit sätt, så tror jag inte att han behöver ha lagt märke till det.
Det glömde jag att säga när jag svarade WaltzMat tidigare. Ungefär så som du tänker tänkte jag också angående vad fd läraren lade märke till. Han hade väl ingen anledning att tänka så mycket mer än att hon var på bussen, särskilt om hon inte visade något särskilt. Har inte hört något om vad andra som var med på bussen har sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av SentOmsider
Jag tycker framförallt att hennes uttalande till kamraterna om att hon inte skulle komma tillbaka berättar att hon hade en plan B. Och att hennes uppträdande efter att fadern slagit henne innebar att denna plan B nu gällde.

Visst kan hennes uttalande tolkas som att hon tänkte begå självmord, men varför sa hon inte det? Att "inte vänta mig tillbaka" tyder på en plan att lämna trakten, att fara någon annanstans. En plan B för livet, inte för döden.

Synd att vi inte kan få se hela klassfotona.
Så tänkte jag också först, det är en tanke i alla fall, men vi är i minoritet som tänkt så vad jag förstår. Och hon kan ju faktiskt ha menat att hon kanske inte skulle få fortsätta på lasarettet för sin far. Annars är det det där att hon nämnde just att om hon fick stryk så... som gör att man tänker i banorna att hon kan ha haft något annat i tankarna. Man kan fundera på det här i oändlighet.

Ledsen för det där med skolfotona.
Citera
2014-06-19, 01:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Hur är de med arv, kan pappan ha tagit en del av pengarna vilket upprört viola? Fanns det pengar till lillasyster iom arvet också eller var det olika mödrar?

Inget tyder på att pappan förskingrat Violas arv efter modern; en del hade använts i köpesumman för gården i Västerbränna och den brevkurs Viola skulle studera hade också betalats med arvet vilket också redovisats.

Dessutom - hade man varit ute efter Violas pengar hade det naturligtvis varit angeläget att dödförklara henne så fort som möjligt men detta gjordes först 1970, samma år Karl Widegren fyllde 65 år (hans far och farfar blev bara drygt 60 så förmodligen kändes det angeläget att ha ordnat detta med tanke på yngsta dottern och hustrun).
Citera
2014-06-19, 08:40
Medlem
Citat:
Inget tyder på att pappan förskingrat Violas arv efter modern; en del hade använts i köpesumman för gården i Västerbränna och den brevkurs Viola skulle studera hade också betalats med arvet vilket också redovisats.

Dessutom - hade man varit ute efter Violas pengar hade det naturligtvis varit angeläget att dödförklara henne så fort som möjligt men detta gjordes först 1970, samma år Karl Widegren fyllde 65 år (hans far och farfar blev bara drygt 60 så förmodligen kändes det angeläget att ha ordnat detta med tanke på yngsta dottern och hustrun).
Vad bra med någon som har så bra koll!
Citera
2014-06-19, 19:06
Medlem
SentOmsiders avatar
Citat, Cleolin: Så tänkte jag också först, det är en tanke i alla fall, men vi är i minoritet som tänkt så vad jag förstår. Och hon kan ju faktiskt ha menat att hon kanske inte skulle få fortsätta på lasarettet för sin far. Annars är det det där att hon nämnde just att om hon fick stryk så... som gör att man tänker i banorna att hon kan ha haft något annat i tankarna. Man kan fundera på det här i oändlighet.

Ledsen för det där med skolfotona.[/quote]
Senast redigerad av SentOmsider 2014-06-19 kl. 19:26.
Citera
2014-06-19, 19:24
Medlem
SentOmsiders avatar
Citatet i förra inlägget - jag klantade till det.

Inget att göra åt, Cleolin, ang skolkorten. Jag förstår dilemmat.

Att arvet efter modern var låst kan ju varit ytterligare en anledning till schism mellan henne och fadern. Hon ville leva sitt eget liv, fadern höll i. Hon åkte någonstans och tog en annan identitet. Detta var inte svårt 1948 när löner o dyl betalades ut kontant. Men man var tvungen att ta en identitet som fanns. Kanske någon hon kände till väl, namn och födelsedag. Att hon inte kände till de tre sista siffrorna i personnumret betydde mindre. Det var just infört och användningen var begränsad. Att få ut ett personbevis gick också. Att ta ett arbete fungerade, kanske i ett hushåll med eget rum? Vem skulle misstro en ung flicka som uppträdde artigt och belevat, som kanske presenterade sig som Signild Jönsson från Sollefteå?

Spekulationer, men Viola hade ju inte begått något brott. Om någon avslöjade henne och hon bad dem att inte berätta, varför skulle de kontakta myndigheterna? Hon hade flytt från en tyrannisk far, var moderslös och ville bara leva sitt eget liv. Jag hade inte sagt något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in