[quote=Prinzezzan|49217585]
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Jag tror att du kan ha rätt.
Dessutom satt väl inte läraren och tänkte på hur Viola såg ut att må, att han koncentrerade sig på det. Om hon inte visade att hon var nedstämd (rädd?) på ett explicit sätt, så tror jag inte att han behöver ha lagt märke till det.
Det glömde jag att säga när jag svarade WaltzMat tidigare. Ungefär så som du tänker tänkte jag också angående vad fd läraren lade märke till. Han hade väl ingen anledning att tänka så mycket mer än att hon var på bussen, särskilt om hon inte visade något särskilt. Har inte hört något om vad andra som var med på bussen har sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SentOmsider
Jag tycker framförallt att hennes uttalande till kamraterna om att hon inte skulle komma tillbaka berättar att hon hade en plan B. Och att hennes uppträdande efter att fadern slagit henne innebar att denna plan B nu gällde.
Visst kan hennes uttalande tolkas som att hon tänkte begå självmord, men varför sa hon inte det? Att "inte vänta mig tillbaka" tyder på en plan att lämna trakten, att fara någon annanstans. En plan B för livet, inte för döden.
Synd att vi inte kan få se hela klassfotona.
Så tänkte jag också först, det är en tanke i alla fall, men vi är i minoritet som tänkt så vad jag förstår. Och hon kan ju faktiskt ha menat att hon kanske inte skulle få fortsätta på lasarettet för sin far. Annars är det det där att hon nämnde just att om hon fick stryk så... som gör att man tänker i banorna att hon kan ha haft något annat i tankarna. Man kan fundera på det här i oändlighet.
Ledsen för det där med skolfotona.