Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy
Som jag fattat så var meningen riktad till arbetskamraterna på sjukhuset. Viola blev ledsen när hennes pappa skrek i telefonen att hon måste åka hem på kvällen. Hon låg till sängs under e.m. och hennes arbetskamrater måste se till att hon åt och drack. Sen när hon stigit upp och skulle gå till bussen vände hon sig till dom och sa: "Får jag stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll kl 11." Hon hade fått ett förlängt vikariat som skulle börja nästa dag och detta hade hon inte berättat för föräldrarna. Så meningen var alltså riktad till arbetskamraterna. Vad hon menade kan man ju bara spekulera i.
Bra att du redogjorde för detta.
Just eftersom Viola i meningen nämnde "stryk", så tolkar jag att den efterföljande delen av meningen hör i hop med den första. Dvs, jag tolkar det som att Viola misstänkte att hon skulle få stryk, och att hon av den anledningen inte skulle återkomma. Antingen så skulle hon, när hon berättat hemma om det förlängda vikariatet, förbjudas att återvända, eller att fadern (som hon anade skulle ge henne stryk, ev. p g a vikariatet) skulle "gå för långt" med misshandeln.
Hon låg tydligen till sängs under eftermiddagen. Vad tänkte hon på? Bävade hon för hemresan och för (främst) pappans reaktion? Var hon rädd? Det får vi nog aldrig veta. Men glad var hon uppenbarligen inte.