2014-06-14, 19:20
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
"Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll"

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ponera att det hände att Viola fick stryk hemma. Fadern var hetlevrad och Viola hade fått känna av det ett antal gånger, då kanske hon var rädd att han nästa gång skulle "gå över gränsen" och att hon därför inte skulle komma tillbaka till elevhemmet.

Kanske sa Viola verkligen så och kanske låg det en mening bakom men jag har ofta undrat - stämmer det verkligen? Sa hon just de orden, kan hon ha menat något annat?

T ex "om jag får stryk när jag kommer hem så behöver de inte vänta mig tillbaka mer" - fick hon stryk tänkte hon alltså aldrig mer åka hem?
Citera
2014-06-14, 21:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Kanske sa Viola verkligen så och kanske låg det en mening bakom men jag har ofta undrat - stämmer det verkligen? Sa hon just de orden, kan hon ha menat något annat?

T ex "om jag får stryk när jag kommer hem så behöver de inte vänta mig tillbaka mer" - fick hon stryk tänkte hon alltså aldrig mer åka hem?

Man vet ju inte om uttalandet är rätt citerat. Det skulle ju kunna vara fel på något enda ord, och då blir ju tolkningen en annan.
Citera
2014-06-14, 21:45
Medlem
Citat:
Man vet ju inte om uttalandet är rätt citerat. Det skulle ju kunna vara fel på något enda ord, och då blir ju tolkningen en annan.

Exempelvis om hon sa "ni" i stället för "de"?
Citera
2014-06-14, 22:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Exempelvis om hon sa "ni" i stället för "de"?

Som jag förstått, så var det "ni" hon sade:

"Om jag får stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll".

Men i princip så; det kan bli så annorlunda om bara ett enda ord citeras fel. Därför blir tolkningen svår, om uttalandet är osäkert.
Citera
2014-06-15, 06:49
Medlem
Crime-boys avatar
Som jag fattat så var meningen riktad till arbetskamraterna på sjukhuset. Viola blev ledsen när hennes pappa skrek i telefonen att hon måste åka hem på kvällen. Hon låg till sängs under e.m. och hennes arbetskamrater måste se till att hon åt och drack. Sen när hon stigit upp och skulle gå till bussen vände hon sig till dom och sa: "Får jag stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll kl 11." Hon hade fått ett förlängt vikariat som skulle börja nästa dag och detta hade hon inte berättat för föräldrarna. Så meningen var alltså riktad till arbetskamraterna. Vad hon menade kan man ju bara spekulera i.
Citera
2014-06-15, 08:12
Medlem
Citat:
Som jag fattat så var meningen riktad till arbetskamraterna på sjukhuset. Viola blev ledsen när hennes pappa skrek i telefonen att hon måste åka hem på kvällen. Hon låg till sängs under e.m. och hennes arbetskamrater måste se till att hon åt och drack. Sen när hon stigit upp och skulle gå till bussen vände hon sig till dom och sa: "Får jag stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll kl 11." Hon hade fått ett förlängt vikariat som skulle börja nästa dag och detta hade hon inte berättat för föräldrarna. Så meningen var alltså riktad till arbetskamraterna. Vad hon menade kan man ju bara spekulera i.

Åh, vad bra att få omständigheterna runt omkring uttalandet. Det låter väldigt trovärdigt, även om man aldrig riktigt kan veta någonting egentligen när man inte har förstahandsinformation. Så som det är med allting.

Uttalandet i den formen får mig att tänka att hon kanske inte menade att hon aldrig skulle komma tillbaka utan att om pappan blev så arg över den förlängda tjänsten att hon fick stryk så skulle han kanske inte släppa iväg henne tillbaka till Sollefteå något mer. Bara en tanke som sagt.
Citera
2014-06-15, 12:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Jag skulle tro att det var två starka viljor mot varandra, Viola var lik sin far till utseendet och eftersom hon hade tillräckligt driv för att söka sig till och trivas med det hårda arbetet vid lasarettet trots att hon var så ung misstänker jag att hon, trots sin blyghet, var viljestark och kanske även med ett hett temperament, precis som pappan.

Självklart blev Viola både ledsen och arg att tvingas åka hem, misstänkte hon att hon skulle bli förbjuden att återvända till Sollefteå än mer.

Vad hon sa till arbetskamraterna mer eller mindre i affekt och mer eller mindre rätt återgivet - det dröjde väl flera dagar innan de blev utfrågade/hörda - tror åtminstone jag man ska fästa mindre vikt vid.
Citera
2014-06-15, 15:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad menade Viola?

[quote=Crime-boy|49197960]Som jag fattat så var meningen riktad till arbetskamraterna på sjukhuset. Viola blev ledsen när hennes pappa skrek i telefonen att hon måste åka hem på kvällen. Hon låg till sängs under e.m. och hennes arbetskamrater måste se till att hon åt och drack. Sen när hon stigit upp och skulle gå till bussen vände hon sig till dom och sa: "Får jag stryk när jag kommer hem så behöver ni inte vänta mig tillbaka ikväll kl 11." Hon hade fått ett förlängt vikariat som skulle börja nästa dag och detta hade hon inte berättat för föräldrarna. Så meningen var alltså riktad till arbetskamraterna. Vad hon menade kan man ju bara spekulera i.[/QUOTE]

Intressant. Så detta som hon sa var menat för hennes arbetskamrater. Vad Viola kan ha menat med detta kan vi tyvärr bara spekulera i.

Kanske menade hon att hon inte skulle få komma tillbaka till sitt arbete p.g.a. hur fadern tyckte? Hon var ju inte myndig.

Personligen tror jag fortfarande att hon omkom genom en olycka men med tanke vad hon sa till sina arbetskamrater vill jag också sätta ett frågetecken efter självmord?
Citera
2014-06-15, 17:24
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Bra att du redogjorde för detta.

Just eftersom Viola i meningen nämnde "stryk", så tolkar jag att den efterföljande delen av meningen hör i hop med den första. Dvs, jag tolkar det som att Viola misstänkte att hon skulle få stryk, och att hon av den anledningen inte skulle återkomma. Antingen så skulle hon, när hon berättat hemma om det förlängda vikariatet, förbjudas att återvända, eller att fadern (som hon anade skulle ge henne stryk, ev. p g a vikariatet) skulle "gå för långt" med misshandeln.

Hon låg tydligen till sängs under eftermiddagen. Vad tänkte hon på? Bävade hon för hemresan och för (främst) pappans reaktion? Var hon rädd? Det får vi nog aldrig veta. Men glad var hon uppenbarligen inte.
Citera
2014-06-15, 21:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viola misstänkte att hon skulle få stryk.

Citat:
Bra att du redogjorde för detta.

Just eftersom Viola i meningen nämnde "stryk", så tolkar jag att den efterföljande delen av meningen hör i hop med den första. Dvs, jag tolkar det som att Viola misstänkte att hon skulle få stryk, och att hon av den anledningen inte skulle återkomma. Antingen så skulle hon, när hon berättat hemma om det förlängda vikariatet, förbjudas att återvända, eller att fadern (som hon anade skulle ge henne stryk, ev. p g a vikariatet) skulle "gå för långt" med misshandeln.

Hon låg tydligen till sängs under eftermiddagen. Vad tänkte hon på? Bävade hon för hemresan och för (främst) pappans reaktion? Var hon rädd? Det får vi nog aldrig veta. Men glad var hon uppenbarligen inte.

Jag tolkar det också på det sättet att hon misstänkte att hon skulle få stryk. Vilket hon ju också fick så hon hade fog för sina misstankar. Såsom det har berättats, av fadern och styvmodern, så "gick han också för långt".

Ja vad tänkte hon på då? Hon måste ha tänkt på bussresan till föräldrahemmet och troligtvis känt sig både rädd och nedstämd över vad som skulle ske? Tyvärr får vi aldrig reda på detta men som du också skriver så kan hon inte ha varit glad.
Citera
2014-06-15, 22:33
Medlem
Esset45s avatar
Ojoj vad spännande. Som i alla dessa olösta försvinnanden blir jag sjukt nyfiken på vad som egentligen skett. Men vad mörk Viola är under ögonen på de flesta bilder som finns. Är det från agan från pappan eller dålig sömn? Ser hon ut sådan i grunden?
Finns det ingen info kring de som bodde med henne i elevhemmet? Intervju eller liknande kring vad som egentligen sades innan hon återvände hem.
Citera
2014-06-15, 22:46
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
och troligtvis känt sig både rädd och nedstämd över vad som skulle ske? Tyvärr får vi aldrig reda på detta men som du också skriver så kan hon inte ha varit glad.

Det stämmer säkert att Viola inte var glad och tillfreds men det fanns också vittnesmål från en tidigare lärare som var med på bussen; han uppfattade henne som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in