2010-08-21, 09:11
Medlem
Ördögs avatar
I Bengt af Klintbergs bok Folkminnen (2007), baserat på radioprogrammet med samma namn, nämns Widengrens (hon tycks på nätet kallas både Widegren och Widengren - vilket är det rätta?) försvinnande som det sista dokumenterade fallet då man tog en tupp till hjälp för att leta efter en drunknad. Det var en metod som tidigare användes i hela Norden.

Citat:
Särskilt många uppgifter kommer faktiskt från Ångermanland. Enligt folkminnesuppteckningar från Själevad skulle man ha hittat drunknade både på 1800-talet och på 1900-talet genom att ta med sig en tupp i båten och ro omkring på älven eller sjön där man trodde att liket fanns. När båten befann sig över den döda kroppen gol tuppen.

Sam Sandberg från Upplands Väsby var då Viola försvann sju år och bodde i Helgum. Han skrev i ett brev till Folkminnen sommaren 2003:

Citat:
Min far, som då var kommunal förtroendeman, hade i sin ungdom hört om hur man sökte efter en handelsresande som kört genom Faxälvens is mellan Ramsele och Sollefteå. En galande tupp skulle ha bidragit till att handelsresanden hittades på älvbottnen. Vi hade jordbruk med djur, däribland en tupp. Denna placerades i en kont på en spark, och sedan körde kommunalfullmäktiges ordförande fram och tillbaka över isen.

Detta väckte en viss och kanske berättigad uppmärksamhet, bl.a. i ortspressen. Någon Viola hittades ej, men en advokat i Stockholm som läst om detta "ockulta tilltag" och som var son till den omkomne handelsresanden, hade en skriftväxling med min far om detta. Han hade känt sig illa berörd, men i denna situation var det väl kanske så att allt skulle prövas.

Försvinnandet har naturligtvis flera gånger behandlats i medierna under årens lopp. Allehanda nämnde fallet i vintras, och glömde naturligtvis inte tuppjuckaren:

Citat:
Där tuppen gol skulle man söka flickan under isen. Tuppen gol bara en gång - och det var när församlade pressfotografer skulle ta bilder på den!
http://nara.allehanda.se/nara.asp?pn...sok=&kategori=

Tydligen ska Amelia nyligen (2008) ha haft en serie artiklar om aldrig uppklarade kvinnomord, och därvid även behandlat Violafallet.
Senast redigerad av Ördög 2010-08-21 kl. 09:32.
Citera
2010-08-21, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände på kvällen den 5 december 1948?

[quote=Crime-boy]Vad denne "författare" grundar sina uppgifter på kan man ju verkligen undra? För det första skulle inte Viola hämta in någon ved. Hon gick ( enligt föräldrarna och lilla systern) helt lugnt och stilla ut genom dörren efter grälet. Att lilla systern skulle vara inlåst i ladugården var nog bara bya-skvaller. Hon förhördes ju av polisen och lämnade samma uppgifter som föräldrarna.

Jag kan en del om det här fallet så ni är välkomna med frågor eller funderingar.[/QUOTE]

Ja jag vet att du känner till detta försvinnande mycket väl Crime-boy och hoppades på att du skulle posta i tråden här.

Kan du inte berätta vad du tror det var som hände denna mörka och ödesdigra kväll söndagen den 5 december 1948?
Citera
2010-08-21, 17:49
Medlem
Crime-boys avatar
[quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Vad denne "författare" grundar sina uppgifter på kan man ju verkligen undra? För det första skulle inte Viola hämta in någon ved. Hon gick ( enligt föräldrarna och lilla systern) helt lugnt och stilla ut genom dörren efter grälet. Att lilla systern skulle vara inlåst i ladugården var nog bara bya-skvaller. Hon förhördes ju av polisen och lämnade samma uppgifter som föräldrarna.

Jag kan en del om det här fallet så ni är välkomna med frågor eller funderingar.[/QUOTE]

Ja jag vet att du känner till detta försvinnande mycket väl Crime-boy och hoppades på att du skulle posta i tråden här.

Kan du inte berätta vad du tror det var som hände denna mörka och ödesdigra kväll söndagen den 5 december 1948?

Ja..vad som egentligen hände Viola kommer vi troligen aldrig få veta. Spekulera och gissa kan vi förstås göra utifrån dom fakta som finns. Efter att grannen mitt emot Widegrens sett Viola gå in i huset den kvällen har ingen..förutom föräldrar och syster..sett henne. Såvitt jag vet har samtliga uppgifter att hon varit synlig både utomlands och hemma i Sverige kunnat vederläggas.

Precis som Skara skrev så gjordes flera dykningar i Faxälven utan resultat. Man sökte även med hjälp av militär igenom skogarna vid två tillfällen utan att hitta ett enda spår. Dessutom kollades en mängd olika tips upp av polisen.

Hur kunde hon försvinna så spårlöst? Utan pengar. Omyndig. Hur har hon kunnat hålla sig undan alla år med all den uppmärksamhet som hon fått i media? Och hur tog hon sig från Helgum utan att en enda människa sett henne? Om Viola kom ut levande från sitt hem och fått lift med någon så var det troligen hennes mördare eftersom ingen givit sig till känna.

Vem var mannen som sågs korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten? Han gav sig aldrig till känna trots polisens vädjan.

Om Viola inte råkade ut för en olycka och gick ned sig på Faxälven på ett ställe där hennes kropp inte kunde återfinnas så är hon mördad. Jag tror mindre på självmordsteorin. Nån i byn visste vad som hände Viola. Nån som aldrig berättade utan behöll sin hemlighet under alla år. Troligen finns Viola kvar någonstans i Helgum.
Citera
2010-08-21, 18:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viola blev kvar i Helgum?

[quote=Crime-boy][quote=Skaraborg2]

Ja..vad som egentligen hände Viola kommer vi troligen aldrig få veta. Spekulera och gissa kan vi förstås göra utifrån dom fakta som finns. Efter att grannen mitt emot Widegrens sett Viola gå in i huset den kvällen har ingen..förutom föräldrar och syster..sett henne. Såvitt jag vet har samtliga uppgifter att hon varit synlig både utomlands och hemma i Sverige kunnat vederläggas.

Precis som Skara skrev så gjordes flera dykningar i Faxälven utan resultat. Man sökte även med hjälp av militär igenom skogarna vid två tillfällen utan att hitta ett enda spår. Dessutom kollades en mängd olika tips upp av polisen.

Hur kunde hon försvinna så spårlöst? Utan pengar. Omyndig. Hur har hon kunnat hålla sig undan alla år med all den uppmärksamhet som hon fått i media? Och hur tog hon sig från Helgum utan att en enda människa sett henne? Om Viola kom ut levande från sitt hem och fått lift med någon så var det troligen hennes mördare eftersom ingen givit sig till känna.

Vem var mannen som sågs korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten? Han gav sig aldrig till känna trots polisens vädjan.

Om Viola inte råkade ut för en olycka och gick ned sig på Faxälven på ett ställe där hennes kropp inte kunde återfinnas så är hon mördad. Jag tror mindre på självmordsteorin. Nån i byn visste vad som hände Viola. Nån som aldrig berättade utan behöll sin hemlighet under alla år. Troligen finns Viola kvar någonstans i Helgum.[/QUOTE]

Tack för detta intressanta Crime-boy. Nej jag tror inte heller vi kommer att få veta exakt som hände. Låter ganska otroligt efter 72 år.

Detta visste jag inte att en man hade blivit sedd när han korsade över Widegrens tomt. Finns det säkra och flera vittnen till detta?

Jag tror också att Viola aldrig kom längre än till just Helgum samt att det fanns någon/några som aldrig berättade vad h*n/de kände till. Höll tyst med sin kännedom livet ut och nu är det för sent.
Citera
2010-08-21, 19:03
Medlem
Crime-boys avatar
[quote=Skaraborg2][quote=Crime-boy]
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Om Viola inte råkade ut för en olycka och gick ned sig på Faxälven på ett ställe där hennes kropp inte kunde återfinnas så är hon mördad. Jag tror mindre på självmordsteorin. Nån i byn visste vad som hände Viola. Nån som aldrig berättade utan behöll sin hemlighet under alla år. Troligen finns Viola kvar någonstans i Helgum.[/QUOTE]

Tack för detta intressanta Crime-boy. Nej jag tror inte heller vi kommer att få veta exakt som hände. Låter ganska otroligt efter 72 år.

Detta visste jag inte att en man hade blivit sedd när han korsade över Widegrens tomt. Finns det säkra och flera vittnen till detta?

Jag tror också att Viola aldrig kom längre än till just Helgum samt att det fanns någon/några som aldrig berättade vad h*n/de kände till. Höll tyst med sin kännedom livet ut och nu är det för sent.

Ja..det var en pojkvän till grannens dotter som såg en okänd man korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten samma kväll. Polisen vädjade att mannen ifråga skulle höra av sig men detta skedde aldrig. Widegren själv intygade att han låg till sängs vid den tiden. Samma pojkvän såg också att det lyste inne hos Widegrens både inne i huset och i källaren.
Citera
2010-08-21, 19:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lyste i Videgrens hus och källare.

[quote=Crime-boy][quote=Skaraborg2][quote=Crime-boy]

Ja..det var en pojkvän till grannens dotter som såg en okänd man korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten samma kväll. Polisen vädjade att mannen ifråga skulle höra av sig men detta skedde aldrig. Widegren själv intygade att han låg till sängs vid den tiden. Samma pojkvän såg också att det lyste inne hos Widegrens både inne i huset och i källaren.[/QUOTE]

Låter verkligen intressant. Även i källaren. Vet du hur sent det lyste i hus + källare enligt grannens dotters pojkvän?
Citera
2010-08-21, 19:48
Medlem
Crime-boys avatar
[quote=Skaraborg2][quote=Crime-boy][quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

Ja..det var en pojkvän till grannens dotter som såg en okänd man korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten samma kväll. Polisen vädjade att mannen ifråga skulle höra av sig men detta skedde aldrig. Widegren själv intygade att han låg till sängs vid den tiden. Samma pojkvän såg också att det lyste inne hos Widegrens både inne i huset och i källaren.[/QUOTE]

Låter verkligen intressant. Även i källaren. Vet du hur sent det lyste i hus + källare enligt grannens dotters pojkvän?

Det var vid tolv-tiden på natten. Dom hade varit på dans och huset låg precis mitt emot Widegrens.
Citera
2010-08-21, 22:37
Medlem
Jag tycker att allt tyder på att pappan ligger bakom. Systern borde veta, eller i alla fall ha sina misstankar. Kanske på tiden för henne att tala ut på äldre dagar. Nu när föräldrarna är döda. Dessutom kanske det finns en bra anledning till att hon flyttade långt hemifrån...
Citera
2010-08-22, 00:02
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitheKnight
Jag tycker att allt tyder på att pappan ligger bakom. Systern borde veta, eller i alla fall ha sina misstankar. Kanske på tiden för henne att tala ut på äldre dagar. Nu när föräldrarna är döda. Dessutom kanske det finns en bra anledning till att hon flyttade långt hemifrån...

En anledning till att Violas syster flyttade långt hemifrån kanske är de trakasserier familjen Widegren utsattes för i åratal? Grannarna var snara att döma Carl Widegren och det gjorde familjens inklusive den unga dottern liv svårt. En del av de trakasserier de utsattes för var enligt min mening direkt groteska! Jag undrar om detta är att betrakta som byaskvaller som gick för långt eller om skvallret och behandlingen av familjen Widegren underblåstes av någon eller några som hade goda skäl att hålla intresset från sig själv?
Citera
2010-08-22, 06:50
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
En anledning till att Violas syster flyttade långt hemifrån kanske är de trakasserier familjen Widegren utsattes för i åratal? Grannarna var snara att döma Carl Widegren och det gjorde familjens inklusive den unga dottern liv svårt. En del av de trakasserier de utsattes för var enligt min mening direkt groteska! Jag undrar om detta är att betrakta som byaskvaller som gick för långt eller om skvallret och behandlingen av familjen Widegren underblåstes av någon eller några som hade goda skäl att hålla intresset från sig själv?

Precis! Jag måste tillägga att styvmamman påstod sig varit vaken hela natten vilket ju kan förklara att det lyste i vissa rum. Föräldrarna höll även tyst med att Viola fått så kraftiga örfilar att hon blödit från näsan. Detta berättade systern senare i skolan. Så riktigt sanningsenliga var dom nog inte i början. Vilket naturligtvis vändes emot dom och förvärrades av grannarnas skvaller.

Ja..skvallret tog såna propotioner att pappan stämde flera grannar för förtal. Han begärde även polisskydd under vissa perioder. Nej..familjen Widegren var inte omtyckt. Inte heller före Violas försvinnande. Och deras beteende var ibland en smula underligt. Viola insjuknade i blindtarms-inflammation två år ( om jag minns rätt) före försvinnandet. Det började förstås med magont och hon blev liggande hemma. När en granne undrade hur det var med henne svarade Widegren att det inte var nåt fel på henne. Till slut sprack blindtarmen och hon fick bukhinneinflammation och måste tillbringa en lång tid på sjukhus. Men hela tiden försökte föräldrarna mörka och hemlighålla det hela. Precis som vid försvinnandet. Orsaken till deras beteende är en smula svårt att förstå.

Lilla-systern fick utstå mycket. På den tiden fanns ju ingen krishantering så hon fick nog bära allt själv. Hon blev mörkrädd och vågade inte gå ensam till skolan. Hon bodde en tid i Sollefteå men flyttade senare till Stockholm. En barndomskamrat till henne berättade för mig att hon inte orkar se Helgum igen. Hon har visst inte varit upp sen föräldrarna gick bort.

Om Viola inte tog sitt liv eller råkade ut för en olycka av nåt slag så är hon mördad. Det är min uppfattning. Men vem har ett intresse att en kropp aldrig ska återfinnas? En genomresande våldtäktsman eller en galning av nåt slag kanske inte gör sig så stort besvär. Visst.. han försöker förstås gömma kroppen så den inte återfinns genast men kanske bara tills han hinner undan i säkerhet. En bofast person däremot har ett större intresse av att kroppen aldrig återfinns. Jag tror att hemligheten finns/fanns där i byn. Nån ville aldrig berätta vad som hände Viola.
Citera
2010-08-22, 09:47
Medlem
Så länge det finns personer vid liv som kan berätta så finns det hopp om att lösa det hela. Få se, det var alltså 62 år sedan nu. Och lillasystern är alltså i 70-års åldern och lever?
Citera
2010-08-22, 10:39
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Så länge det finns personer vid liv som kan berätta så finns det hopp om att lösa det hela. Få se, det var alltså 62 år sedan nu. Och lillasystern är alltså i 70-års åldern och lever?

Hon lever såvitt jag vet. Men hur ska det lösas hade du tänkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in