Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Har du ingen aning om vilka som satt i testpanelen? Jävligt oproffsigt av skolan om de bjuder in ett gäng murare för att bedöma maten. Givetvis så är det toppen om käket faller alla i smaken, men ni tycks jobba på en nivå som kräver en jury från branschen.
Det värsta jag vet är krogrecencenter som inte har koll på klassisk matlagning, och det är ju så klart ännu värre och åt helvete om folk som ska bedöma aspirerande kockar saknar kunnande.
Nu vet jag att du inte är en 17-åring, men för såna kan det säkert vara en karriärdödare med oförtjänt dålig kritik.
Nu är det tyvärr så det är. Jag har vid flera tillfällen under utbildningen framfört önskemål om att man skall bjuda in personer som faktiskt jobbar med mat till provmiddagarna, så att det är folk som kan sin sak som gör bedömningarna. Tyvärr är det tydligen ganska svårt att få någon att ställa upp, vilket man i och för sig kan förstå, eftersom de flesta kockar säkert har ganska fullt upp med att preppa för kvällens service.
Skolan har både en storköks- och en á la carte-del, och driver en lunchrestaurang, och de som bjuds in till provmiddagarna är oftast restaurangens stamgäster, och då kan det tyvärr bli så att de inte förstår koncept - min mat fick till exempel ganska låga poäng (förhållandevis) för utseendet, då de tyckte att det fattades garnityr till exempel på soppan och desserten. Men en vichyssoise tycker inte jag skall ha en näve grönsallad på tallriken bara för att det "ska" finnas något grönt där. Likaså tyckte de att kycklingen skulle ha varit hårdare brynt - men då jag tillagade den utan skinn så skulle det ha lett till att ytan blivit hård och torr, och det vill man ju inte.
Hela menykonceptet var enkla, rena, svenska smaker med hösttema och enkla, rena presentationer. Jag har aldrig varit ett fan av att lägga något på tallriken bara för att det ser snyggt ut; allt som finns på tallriken anser jag skall finnas där för att det tillför något smak- eller texturmässigt.