2010-08-20, 17:49
Medlem
X666s avatar
Det där med tryffelmajjo till huvudrätten ska du skippa. Du kommer att få minuspoäng om du har en så karakteristisk smaksättare i både amuse och förrätt.
Tryffelolja är något fusk som inte behövs om du redan har färsk tryffel.

Det hetaste tipset jag kan ge dig är att provlaga rätten 2-3 gånger hemma, ialf om du var osäker på det där med manfelpotatisen.

Och sen... vart är huvudrätten?
Citera
2010-08-21, 20:58
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
Det där med tryffelmajjo till huvudrätten ska du skippa. Du kommer att få minuspoäng om du har en så karakteristisk smaksättare i både amuse och förrätt.
Tryffelolja är något fusk som inte behövs om du redan har färsk tryffel.

Det hetaste tipset jag kan ge dig är att provlaga rätten 2-3 gånger hemma, ialf om du var osäker på det där med manfelpotatisen.

Och sen... vart är huvudrätten?
Det kanske är bra om du läser första inlägget...
Citera
2010-08-22, 20:26
Medlem
X666s avatar
hah.. det är alltså varukorgen ni ska laga huvudrätten från?
fan, jag minns när jag gjort såna matlagningsprov, då fick man göra trerätters utifrån samma varukorg - hardcore!
Citera
2010-08-22, 21:24
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X666
hah.. det är alltså varukorgen ni ska laga huvudrätten från?
fan, jag minns när jag gjort såna matlagningsprov, då fick man göra trerätters utifrån samma varukorg - hardcore!
Precis, det är bara huvudrätten.

Och så mycket färsk tryffel har jag inte att det räcker till båda amuse och förrätt, dessutom vill jag ha vit tryffel till amusen och svart till förrätten, och jag har bara svart, så det får bli tryffelolja till amusen.
Citera
2010-08-23, 09:31
Medlem
X666s avatar
Det är som jag sa tidigare.. det kommer ge dig mindre poäng! Två rätter efter varandra ska inte ha en så karakteristisk smaksättare som tryffel, såvida du inte är nischad att bara laga mat med tryffel . Du bjuder ju liksom inte på kräftor med aioli innan en oxfilé provecale. Hajjar du?
Citera
2010-08-24, 23:53
Medlem
R.Stotzkys avatar
Sådärja, nu är min amuse, förrätt och dessert färdiga. Amusen blev en havskräftsallad med grön sparris, hårdkokt ägg, salladslök, sparrismajonnäs, lite dill och citron, som ska serveras på en minitoast. Smaken blev - enligt mig - helt underbar.

Förrätten blev också god, tycker jag fick en bra balans mellan kycklingfonden, potatisen, purjolöken och tryffeln. Ännu godare blev den med några hårt stekta strimlor ostronskivling.

Desserten blev väl bara okej. Hade ingen riktigt bra choklad, men med lite flingsalt till blev smaken ändå okej, och den blir nog ännu bättre imorgon med lite lättvispad vaniljgrädde (och eventuellt en björnbärskompott).
Citera
2010-08-24, 23:57
Medlem
angående dessert. försök dig på en choklad fondant med grand marnier grädde. blir den perfekt så är den oemotståndlig. good luck!
Citera
2010-08-25, 11:54
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Sådärja, nu är min amuse, förrätt och dessert färdiga. Amusen blev en havskräftsallad med grön sparris, hårdkokt ägg, salladslök, sparrismajonnäs, lite dill och citron, som ska serveras på en minitoast. Smaken blev - enligt mig - helt underbar.

Förrätten blev också god, tycker jag fick en bra balans mellan kycklingfonden, potatisen, purjolöken och tryffeln. Ännu godare blev den med några hårt stekta strimlor ostronskivling.

Desserten blev väl bara okej. Hade ingen riktigt bra choklad, men med lite flingsalt till blev smaken ändå okej, och den blir nog ännu bättre imorgon med lite lättvispad vaniljgrädde (och eventuellt en björnbärskompott).

Lycka till!

Om du kan vore det kul om du tog lite bilder på det hela.
Citera
2010-08-25, 16:36
Medlem
syke555s avatar
Med tanke på hur du hypade din amuse skulle jag hemskt gärna vilja prova att göra den själv, vågar du slänga upp receptet?
Citera
2010-08-26, 20:27
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syke555
Med tanke på hur du hypade din amuse skulle jag hemskt gärna vilja prova att göra den själv, vågar du slänga upp receptet?
Jag har egentligen inget recept, alltså med mängder och så. Jag hade sex havskräftstjärtar som fick ligga och dra i en fond jag kokade på kräftskalen. Stjärtarna hackade jag sedan ner och blandade med hackat hårdkokt ägg, hackad blancherad och stekt (i grillpanna) sparris. Allt detta rördes sedan ihop med en sparrismajonnäs som jag gjorde.

Jag tog helt enkelt de träiga ändbitarna på sparrisen och kokade dem i lättsaltat vatten tills de var mjuka, sedan mixade jag dem med rapsolja, silade genom en chinoise och använde den oljan för att göra en majonnäs.

Jag tillsatte en aning dill i majonnäsen, och några droppar citronsaft i röran, och pepprade lite. That's it.
Citera
2010-08-26, 20:35
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Lycka till!

Om du kan vore det kul om du tog lite bilder på det hela.
Tackar, det gick bra. Fick i och för sig låga poäng på min varmrätt, men lärarna tyckte att de var alldeles för låga. Det är nämligen inte lärarna som sätter poäng, utan fyra inbjudna gäster. Tydligen hade de inte riktigt förstått konceptet bakom min meny. Tyvärr vet man ju aldrig heller hur mycket gästerna kan om mat - jag fick till exempel kommentaren till min vichyssoise att "hade den varit varm så hade den varit 100%".

Här är lite bilder (de är en aning mörka):

min amuse: http://img843.imageshack.us/img843/5900/amuse.jpg

förrätt: http://img101.imageshack.us/img101/7766/vichyssoise.jpg

varmrätt, svampfyllt bräserat kycklingbröst med puré på mandelpotatis och jordärtskocka, med inlagda rödbetor och blomkål, och smörstekt savoykål: http://img716.imageshack.us/img716/2166/kyckling.jpg

och så då desserten till slut, paj med chokladtryffelfyllning, flingsalt och lättvisapd vaniljgrädde: http://img822.imageshack.us/img822/3929/dessertg.jpg

EDIT: glömde ju min "palate cleanser" som serverades efter förrätten, vad det nu heter på svenska. Det är hur som helst en morots- och citrusgranité, med lite friterad morotsblast ovanpå; morotsblast är väldigt bittert, men om man friterar den så tar den bara udden av graniténs sötma, så att de inte känns som att äta en sorbet:http://img137.imageshack.us/img137/1045/granite.jpg
Senast redigerad av R.Stotzky 2010-08-26 kl. 20:40.
Citera
2010-08-26, 21:08
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Tackar, det gick bra. Fick i och för sig låga poäng på min varmrätt, men lärarna tyckte att de var alldeles för låga. Det är nämligen inte lärarna som sätter poäng, utan fyra inbjudna gäster. Tydligen hade de inte riktigt förstått konceptet bakom min meny. Tyvärr vet man ju aldrig heller hur mycket gästerna kan om mat - jag fick till exempel kommentaren till min vichyssoise att "hade den varit varm så hade den varit 100%".

*massa bilder*

Helvete vad det både låter gott och ser gott ut! Kanske man vågar sig på att göra amusen någon gång framöver

Får man fråga vad du går för utbildning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in