• 1
  • 2
2010-08-17, 18:52
Medlem
Tja!

Går det att äta ur en gjutjärnspanna som är rostig?
Jag har tvättat den och så men går det att steka i den?

MVH
Citera
2010-08-17, 18:53
Medlem
klybans avatar
Så det är rost kvar eller du tvättat ur rosten?
Gravrost eller ytrost?
Citera
2010-08-17, 18:54
Medlem
Smörj in pannan med lite olja låt stå ett tag
sen stek som vanligt.
Citera
2010-08-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Så det är rost kvar eller du tvättat ur rosten?
Gravrost eller ytrost?

Jag har tagit diskborste och tvättsvamp och försökt tagit bort det men det sitter kvar, vad är skillnaden mellan gravrost och ytrost?
Citera
2010-08-17, 18:58
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _karlsson
Jag har tagit diskborste och tvättsvamp och försökt tagit bort det men det sitter kvar, vad är skillnaden mellan gravrost och ytrost?

Ta Svinto och försök på bort rosten.

Kanske inte så bra att steka i den i fall där är kvar rost i pannan, men är den noga rengjord kanske det inte borde vara något problem. Men vill du vara på säkra sidan, skulle jag avråda dig att göra det.
Citera
2010-08-17, 19:03
Medlem
Ytrost= puderaktig rost.
Gravrost = djupgående rost som har bildat porer.
Men det spelar ingen roll.
är det väldigt bubbligt så kanske det är gamla matrester, skrapa med en spackelspade eller något i så fall.
Det är bara att diska ur pannan, slå i lite matolja och gnida bort rosten med lite papper.
Gjutjärnapannan är än idag oöverträffad,De merve och andra skit pannor i rostfritt för flera laxar har inte en chans. Den håller i flera hundra år och kommer hela tiden att ge samma bra resultat.
Det är bara att KÖRA. Testamentera bort den till dina kottar den dagen du ska lämna in.
För övrigt så tillgodoser mat lagat i ett gjutjärnskärl en mans normala dagsbehov av järn.

mvh7T
Senast redigerad av kalletolv 2010-08-17 kl. 19:05.
Citera
2010-08-17, 19:06
Medlem
GrooveMerchants avatar
Enda sättet att få fason på en gjutjärnspanna är att använda den. Gör rent den ordentligt utan att använda svinto eller liknande (du kan gnugga hur mycket du vill men du kommer ändå inte ner i porerna på gjutjärnet). För en fräsh panna så är varmt vatten och diskborste det enda du behöver, men har den stått ett tag så kan lite diskmedel vara nödvändigt. Om du använder diskmedel så är pannan dock "förstörd" och måste stekas in igen. Mina nyaste pannor kommer från ett gjuteri i Blekinge (har glömt vad det heter) och deras rekommendation för att steka in gjutjärnspannor är *trumvirvel* prinskorv.

Så när pannan är ren, kuta ner till affären och köp prinskorv av bra kvalitet, värm på pannan och lägg i en klick smör och stek prinskorv. Servera gärna med dillstuvad potatis och en god öl av pilsnertyp (det har ingen betydelse för stekpannan, men stekt korv bör ju avnjutas på ett bra sätt).
Citera
2010-08-17, 19:30
Medlem
FittLisas avatar
Ett bra sätt att undvika rost är att smörja in den med olja/smör efter att man har diskat den.
En klick olja som man smetar ut med en bit hushållspapper. och som Groovemerchant säger här ovan. Använd inte diskmedel utan bara varmt vatten och rotborste.
Citera
2010-08-17, 19:32
Medlem
Men är det farligt?
Citera
2010-08-17, 19:38
Medlem
Det var förresten ytrost
Citera
2010-08-17, 19:42
Medlem
Nej det är helt ofarligt!!
Järn är en av dom mineraler kroppen behöver.
Rost är järn, om än i ett nedbrytningsskede.
Det är bara att steka på det!
Och som redan nämnts i tråden, gjutjärnspanna blir bara bättre och bättre med åren när man sköter den rätt. Spola ur med ljummet vatten och diskborste, torka pannan torr, några droppar matolja, gnid in med papper. Använd helst inte smör iom att det härsknar rätt fort i rumstemperatur.
Det till skillnad från andra "minkiga" skitpannor med teflon, telfal och va all skit det nu heter.
Senast redigerad av kalletolv 2010-08-17 kl. 19:46.
Citera
2010-08-17, 20:45
Medlem
Lysrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _karlsson
Tja!

Går det att äta ur en gjutjärnspanna som är rostig?
Jag har tvättat den och så men går det att steka i den?

MVH

Fyll den med coca cola och låt stå över natten.
Skölj, torka torr och smörj in med olivolja.

Sen kan Du steka. Kanske ägg och bacon..

Man får INTE diska stekpannor av gjutjärn. Torka ur överskjutande olja med papper.

Stek endast med olja. Nog om detta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in