• 1
  • 2
2010-08-18, 22:33
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysror
Fyll den med coca cola och låt stå över natten.
Skölj, torka torr och smörj in med olivolja.

Sen kan Du steka. Kanske ägg och bacon..

Man får INTE diska stekpannor av gjutjärn. Torka ur överskjutande olja med papper.

Stek endast med olja. Nog om detta..

Varför ska man endast använda olja menar du?

Gjutjärn ska diskas som vanligt, men utan diskmedel. Och smör fungerar utmärkt att steka med, jämför gjutjärn med teflon när du steker pannkakor får du se.
Citera
2010-08-18, 23:14
Medlem
O.X.s avatar
Diskmedel i panna = rost om den inte infettas..

rost = ofarligt men skit kan fastna...

DVS.. diska med vatten och bara i extremfall med diskmedel...

Men lagar du något med tomat så blir pannan ren och måste fettas in...

Vad har Coca cola i pannan att göra egentligen
Citera
2010-12-04, 17:04
Medlem
Ejekts avatar
Jag står och funderar på att slänga min gjutjärnsgryta nu. För en månad sedan cirka så kletade jag in den med matolja, glömde av det och ställde i skåpet. Resultatet är det klistrigaste kladdet man kan tänka sig, omöjligt att få bort!
Finns det någon räddning?
Citera
2010-12-04, 17:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ejekt
Jag står och funderar på att slänga min gjutjärnsgryta nu. För en månad sedan cirka så kletade jag in den med matolja, glömde av det och ställde i skåpet. Resultatet är det klistrigaste kladdet man kan tänka sig, omöjligt att få bort!

Förstår inte riktigt vad som har hänt. Tror inte att du ska behöva slänga grytan. Är det bara olja som utgör det kletiga? Du har väl provat att värma upp grytan och sköljt ur den?
Senast redigerad av rayravioli 2010-12-04 kl. 17:33.
Citera
2010-12-04, 17:14
Medlem
Ejekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Förstår inte riktigt vad som har hänt. Tror inte att di ska behöva slänga grytan. Är det bara olja som utgör det kletiga? Du har väl provat att värma upp grytan och sköljt ur den?

Kan inte påstå att jag förstår vad som hänt heller. Oljan har bara blivit seg och otroligt kladdig, den fastnar på allt den rör vid. Men ska testa att heta upp nu, ska även testa saltmetoden som jag läste om.

http://www.matklubben.se/matprat/tip...nna__1764.html
Citera
2010-12-04, 18:02
Bannlyst
Som elitmänniskale skulle jag bara putsa bort det som har flagnat och sen har du en kick-ass panna, med de äldres varsamma omrörningar som du kanske känner men som spöklikt omger spishällen när du använder den aktuella pannan...

Rent vetenskapligt nämner doktor krigsmat att, en flaga ferro, inte kan göra så mycket skada. Annat än att fastna mellan tänderna. Det åtgärdas bäst med tandpetare eller dylika tandvårdsprodukter.
Citera
2010-12-04, 18:18
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O.X.
Diskmedel i panna = rost om den inte infettas..

rost = ofarligt men skit kan fastna...

DVS.. diska med vatten och bara i extremfall med diskmedel...

Men lagar du något med tomat så blir pannan ren och måste fettas in...

Vad har Coca cola i pannan att göra egentligen

Coca Cola kan användas som rostborttagningsmedel!
Citera
2010-12-04, 18:19
Medlem
På med mer olja. lika löser lika

Citat:
Kan inte påstå att jag förstår vad som hänt heller. Oljan har bara blivit seg och otroligt kladdig, den fastnar på allt den rör vid. Men ska testa att heta upp nu, ska även testa saltmetoden som jag läste om.

http://www.matklubben.se/matprat/tip...nna__1764.html
Citera
2011-08-05, 17:08
Medlem
pojoels avatar
Citat:
Du har använt solrosolja eller någon annan olja med hög halt fleromättat fett. Ge fan i det.
Rapsolja, jordnötsolja, olivolja är stekoljor. Använd bara fleromättat fett till kalla saker, eller inte alls.
Citera
2011-08-05, 17:55
Medlem
Min gjutjärnsgryta används flitigt men jag diskar den med diskmedel när jag lagat mat som annars kommer smaka av sig, tex tacos, fisksoppa eller så. Har inga problem med rost eller att något bränner fast.
Citera
2011-08-08, 20:25
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Fick idag tag på en redig 5.5L Höganäs Järngryta.
Såg inte mycket ut för världen , men med lite kärlek så ser den mycket bättre ut nu.
Frågan är bara vad den ska invigas med för godsaker.
Citera
2011-08-11, 02:26
Medlem
sparrdals avatar
Gjutjaernspanna aer naestan en evighetsprodukt.

Stalull sedan lite matolja, sedan braenn in pannan broder.

Lat pannan braenna in pa spisplattan ett tag pa hoegsta vaerme. Kanske gar att goer i ugn oxa. Nagon annan med mer erfarenhet far fylla i.

Goer du det ett par ganger far du en belaeggning som aer battre en teflon.

Se till sa att det inte aer foer mycket olja bara. Som lekman finns det risk att du startar en brand eller har foer mycket olja som maste "skrapas". Foersoek undvika bada.

Dearefter galler sedanvanlig behandling av pannan. Dvs inga starka rengoeringsmedel och olja in den da och da. Naer man braent in pannan bra, bildas en belaeggning som goer det enkalt att diska pannan efter andvandning. Under vatten och en vanligt plastdiskborste. Rengoerningsmedel aer oeverfloedigt.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in