Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2010-08-19, 11:36
  #25
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Du... Det var ett skämt! Nu har du wocoat mig två gånger för samma inlägg. Jag har fattat att du inte fattar!

Men faktum är att en begagnad pryl är använd.

Haha okej förlåt då!
Citera
2010-08-20, 14:33
  #26
Medlem
morkfromorks avatar
De sägs vara ruskigt dyra som originaldel. Nån som vet exakt vad en ny airbag till BMW eller merca kostar?
Citera
2010-08-20, 16:00
  #27
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnoxSnus
rejäl och rejäl. 14 till 24 gram krut med en antändare på under gammet!

Det är inte krut i airbags, det är Natriumazid i pelletform, ett mycket giftigt och explosivt ämne, eftertraktat av dom som vill tillverka blyazid eller som helt enkelt behöver en ny airbag till en bil för dom är mycket riktigt väldigt dyra enligt en mekaniker jag känner........

Mvh, ZaphodB
Citera
2010-08-20, 19:51
  #28
Avstängd
Buzz-Aldrins avatar
Folk har sett för mycket Sopranos!
Citera
2010-08-21, 12:48
  #29
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Leka med krutet?
Citera
2016-05-30, 17:56
  #30
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag hörde nyss på nyheterna att airbags är väldigt eftertraktade o stjäls. Men sen snos det andra bildelar också. Här i Ängelholm har många (särskilt BMW-ägare) blivit utsatta där man endast har stulit ratten.

Förstår inte vad den skall användas till? (Eller jo, som ratt såklart), men rattar behöver väl sällan bytas?
Citera
2016-05-30, 18:24
  #31
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag hörde nyss på nyheterna att airbags är väldigt eftertraktade o stjäls. Men sen snos det andra bildelar också. Här i Ängelholm har många (särskilt BMW-ägare) blivit utsatta där man endast har stulit ratten.

Förstår inte vad den skall användas till? (Eller jo, som ratt såklart), men rattar behöver väl sällan bytas?
Enbart i min bil så styr jag infotaiment, volym, farthållare samt maxhastighet. Denna elektronik är sammankopplad i en svirvel som nöts varje gång man rör på ratten.
Så ju mer teknik som täcks in i ratten ju mer funktioner kan lägga av.

Ta bara helgens F1-lopp. En förares bil gick som skit o det första de gjorde var att byta just ratten. Deras rattar styr då lite mer än bilstereon, visserligen. Men i detta fall regnade det o jag tror de misstänkte fukt i kopplingen.
Citera
2016-05-30, 20:27
  #32
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Enbart i min bil så styr jag infotaiment, volym, farthållare samt maxhastighet. Denna elektronik är sammankopplad i en svirvel som nöts varje gång man rör på ratten.
Så ju mer teknik som täcks in i ratten ju mer funktioner kan lägga av.

Ta bara helgens F1-lopp. En förares bil gick som skit o det första de gjorde var att byta just ratten. Deras rattar styr då lite mer än bilstereon, visserligen. Men i detta fall regnade det o jag tror de misstänkte fukt i kopplingen.
Ja just det! Det är ju sant. En modern ratt innehåller ju i princip en hel dator numera...
Citera
2016-05-30, 20:59
  #33
Medlem
Marknaden är enorm i Östeuropa och Kina dit många stulna delar går. Rattarna i sig är dyra och även navigationssystemen. Precis som någon sa tidigare så har man också helt andra möjligheter att laga krockade bilar i många av dessa länder. Bilar som i Sverige skulle klassats som skrot får nya liv. Myndigheterna har ingen kontroll.

Det var ju inte så länge sedan man hittade över 200 rattar och delar i något skogsparti i Stockholm. Låt säg att man får 700 EUR per ratt så blir det en rätt hyfsad affär.

Lägg också dit det faktum att det svenska rättssystemet är hopplöst ineffektivt för denna typen av brott.

Gör gärna ett stickprov på Ebay, t ex http://www.ebay.com/itm/BMW-Steering...9Woh10&vxp=mtr

Edit: Ska väl också lägga till den åverkan som görs på bilar som drabbas av dessa inbrott. Det var ju någon BMW där det kostade över 100.000 att reparera skadorna som gjordes vid stölden.
Citera
2016-05-30, 23:33
  #34
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blargh
Marknaden är enorm i Östeuropa och Kina dit många stulna delar går. Rattarna i sig är dyra och även navigationssystemen. Precis som någon sa tidigare så har man också helt andra möjligheter att laga krockade bilar i många av dessa länder. Bilar som i Sverige skulle klassats som skrot får nya liv. Myndigheterna har ingen kontroll.

Det var ju inte så länge sedan man hittade över 200 rattar och delar i något skogsparti i Stockholm. Låt säg att man får 700 EUR per ratt så blir det en rätt hyfsad affär.

Lägg också dit det faktum att det svenska rättssystemet är hopplöst ineffektivt för denna typen av brott.

Gör gärna ett stickprov på Ebay, t ex http://www.ebay.com/itm/BMW-Steering...9Woh10&vxp=mtr

Edit: Ska väl också lägga till den åverkan som görs på bilar som drabbas av dessa inbrott. Det var ju någon BMW där det kostade över 100.000 att reparera skadorna som gjordes vid stölden.

Shit pommes frites... $770 för en ratt!
Ja, då förstår jag att de är attraktiva...
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2016-05-30 kl. 23:40.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback