Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-17, 12:32
  #1
Medlem
Läste i lokaltidningen att det går en liten inbrottsvåg just nu. Det är så att airbags blir stulna ur bilar, ofta nya BMW bilar eller liknande. Det ända jag inte förstår är varför. Vad har en airbag för värde? Ska dom användas till nått speciellt?

Någon som har nått svar?

Mvh
Citera
2010-08-17, 12:34
  #2
Medlem
dom kostar ju en hel del, antar att de kan sälja dom som reservdelar någonstans
Citera
2010-08-17, 12:34
  #3
Medlem
Litet gult djurs avatar
De innehåller en rejäl sprängladdning.
Citera
2010-08-17, 12:36
  #4
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Läste i lokaltidningen att det går en liten inbrottsvåg just nu. Det är så att airbags blir stulna ur bilar, ofta nya BMW bilar eller liknande. Det ända jag inte förstår är varför. Vad har en airbag för värde? Ska dom användas till nått speciellt?

Någon som har nått svar?

Mvh

Sälja utomlands till andra som t ex krockade bilar frör att byta ut eftersom det kostar en del att byta? det är vad jag tror i af
Citera
2010-08-17, 12:37
  #5
Medlem
dom försvinner till polen och baltikum
Citera
2010-08-17, 12:43
  #6
Medlem
annars så kan du göra som jag gjorde när jag var liten och ta airbag och spränga saker upp i luften.
Citera
2010-08-17, 12:55
  #7
Medlem
Kläppskogs avatar
Det finns en stor marknad för krockade vrak som sedan riktas upp nödtorftigt och säljs dyrt. Dessa bilar behöver nya airbags.
Citera
2010-08-17, 13:00
  #8
Medlem
har hört att folk har dött när dom försöker stjäla airbags.. det hade varit en kille med en skruvmejsel som skulle få upp och ta ut airbaggen då den utlöstes, fick skruvmejseln genom munnen och ut.. och en gubbe som körde i 10km/h krockade med en pipa i munnen.. rakt igenom.
Citera
2010-08-17, 13:19
  #9
Medlem
KnoxSnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
De innehåller en rejäl sprängladdning.

rejäl och rejäl. 14 till 24 gram krut med en antändare på under gammet!
__________________
Senast redigerad av KnoxSnus 2010-08-17 kl. 13:22.
Citera
2010-08-17, 13:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
De innehåller en rejäl sprängladdning.

Nej man stjäl inte airbags för att sno sprängladdningen.

Citat:
Ursprungligen postat av ziboez
har hört att folk har dött när dom försöker stjäla airbags.. det hade varit en kille med en skruvmejsel som skulle få upp och ta ut airbaggen då den utlöstes, fick skruvmejseln genom munnen och ut.. och en gubbe som körde i 10km/h krockade med en pipa i munnen.. rakt igenom.

Det är en myt och det har inte hänt. Dessutom är jag mycket tveksam till att krockkudden skulle lösa ut vid en sån låg hastighet. (?)

Anledningen till att airbags stjäls är just att dom är dyra. Merparten av airbagsen som stjäls i Sverige säljs även i Sverige. Då det finns en relativt stor marknad även här.
Citera
2010-08-17, 14:31
  #11
Medlem
Forbliranonyms avatar
För att du kanske får 3000-4000 för en begagnad!
Citera
2010-08-17, 14:35
  #12
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
För att du kanske får 3000-4000 för en begagnad!
Ehh... Begagnad=använd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback