2019-05-20, 14:50
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av negergubbe
Nej. Men du Tror ju?!
Nej, jag har ingen tro. Vad är ditt problem, fattar du inte svenska?

Citat:
Nej. Men om man dricker alkohol i den mängd som du gör, så är det kanske dags att inse att du är en alkoholist?
Om man inte har någon tro öht så är man starkt troende, är det så du menar?

Citat:
Man kan ju alltid tro att man inte tror också (som i ert fall), men enligt mig är man då än mer troende.
Har du någon slags Orwelliansk wanna-be dröm? Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka.
Väldigt skruvat resonemang.

Citat:
Tror du på evolutionsteorin, eller tror du om evolutionsteorin?
Jämfört med religiösa skapelseberättelser eller intelligent design så lägger jag mina pengar på evolutionen. Jag är beredd att revidera den åsikten ställd inför nya bevis eller fakta.
2019-05-20, 17:36
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad har din rasistiska ideologi med Topic att göra?

Jag har aldrig påstått att någon ras är bättre än någon annan.
Bara att olika raser har olika egenskaper.
2019-05-20, 17:58
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, jag har ingen tro. Vad är ditt problem, fattar du inte svenska?

Om man inte har någon tro öht så är man starkt troende, är det så du menar?

Har du någon slags Orwelliansk wanna-be dröm? Krig är fred, frihet är slaveri, okunnighet är styrka.
Väldigt skruvat resonemang.

Jämfört med religiösa skapelseberättelser eller intelligent design så lägger jag mina pengar på evolutionen. Jag är beredd att revidera den åsikten ställd inför nya bevis eller fakta.
När man pratar med någon som tror sig veta så mycket som du får man nog vara lite mer pedagogisk:

VAD är det du ’inte tror’ menar du?
Du vill inte inse att du då tror, eller vad?

Dina fördomar och kognitiva hållpunkter får du gärna revidera..
2019-05-20, 18:10
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
När man pratar med någon som tror sig veta så mycket som du får man nog vara lite mer pedagogisk:

VAD är det du ’inte tror’ menar du?
Du vill inte inse att du då tror, eller vad?

Dina fördomar och kognitiva hållpunkter får du gärna revidera..

Jag har ingen tro på någon gud. Att inte ha någon tro är att inte ha någon tro. Ditt semantiska runkande kan du lägga åt sidan.
2019-05-20, 18:20
Medlem
jipeesss avatar
det räcker gott och väl med antydningar,
det är en försvinnande liten bråkdel av befolkningen som kan redogöra för evolutionsteorins mekanismer,

resten av befolkningen är nöjda med att bekvämt, tryggt, slentrianmässigt och blint tro på den hellre än på någon rutten religion..
2019-05-20, 18:36
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Jag har ingen tro på någon gud. Att inte ha någon tro är att inte ha någon tro. Ditt semantiska runkande kan du lägga åt sidan.

Och ändå påstår du en massa saker om Gud(ar)?!

1. ”Gud kan inte”, ”Gud är inte” ”Gud skulle vara”, ”Gud skulle kunna”....
2. ”Jag tror ingenting om Gud”....

Du kallar mig orwelliansk.. kanske inte så konstigt när man lever i 1984..
Senast redigerad av negergubbe 2019-05-20 kl. 18:42.
2019-05-20, 18:55
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Och ändå påstår du en massa saker om Gud(ar)?!

1. ”Gud kan inte”, ”Gud är inte” ”Gud skulle vara”, ”Gud skulle kunna”....
2. ”Jag tror ingenting om Gud”....

Du kallar mig orwelliansk.. kanske inte så konstigt när man lever i 1984..

Jag diskuterar gud så som han beskrivs i bibeln. Precis som jag kan diskutera Pippi Långstrumps egenskaper utan att behöva tro att hon finns i verkligheten.
2019-05-20, 20:32
Medlem
Citat:
Jag diskuterar gud så som han beskrivs i bibeln. Precis som jag kan diskutera Pippi Långstrumps egenskaper utan att behöva tro att hon finns i verkligheten.
Tror du att Pippi inte finns i verkligheten eller tror du inte att Pippi finns i verkligheten?

OnTopic. Vet du om det plötsligt har uppstått en ny art någonstans, i Sverige t.ex.?
2019-05-20, 20:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Tror du att Pippi inte finns i verkligheten eller tror du inte att Pippi finns i verkligheten?
Samma sak.

Citat:
OnTopic. Vet du om det plötsligt har uppstått en ny art någonstans, i Sverige t.ex.?
En ny art av vadå? Romanfigurer?
2019-05-20, 21:04
Medlem
Citat:
Citat:
Samma sak.
Är det någon skillnad om man sätter dit ordet Gud istället för Pippi då?

Citat:

Citat:
En ny art av vadå? Romanfigurer?
I faunan och/eller floran.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2019-05-20 kl. 21:06.
2019-05-20, 21:52
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Är det någon skillnad om man sätter dit ordet Gud istället för Pippi då?
Det är ju bara en lek med ord. Om man säger "jag tror inte på x" så vill vissa hävda att man har en tro i alla fall, någon slags icke-tro eller vad vet jag. Semantik. Därför säger jag inte att jag inte tror, jag säger att jag har ingen tro. Det går inte att vränga till.

Citat:
I faunan och/eller floran.
Inte vad jag vet.
2019-05-20, 23:25
Medlem
negergubbes avatar
Citat:
Det är ju bara en lek med ord. Om man säger "jag tror inte på x" så vill vissa hävda att man har en tro i alla fall, någon slags icke-tro eller vad vet jag. Semantik. Därför säger jag inte att jag inte tror, jag säger att jag har ingen tro. Det går inte att vränga till..

Vakna upp. Det är ni ateister som begagnar semantisk icke-logik.
Om man 'inte tror att X existerar', Då TROR man något annat, nämligen att 'X är icke-existerande'.

Ni kan ju försöka att förneka att ni tror på något annat, men det gör det inte till faktum.
Faktum är att ni Tror något annat (för spekulerat har ni definitivt gjort) om universums och naturens grund.

Här diskuterar vi evolutionsteorin och axiomen som teorin bygger på.
Teorin som sådan och de empiriska stöden är bristfälliga som bäst, och bevisar egentligen inte alls varken hur nya arter uppstår eller hur liv eller livsformer uppstått här på jorden.
Men du Tror på den, och du vill också så väldigt gärna tro att den motbevisar Gud(ar).

Evolutionsteorin har betydligt fler hål än vad en evolutionsteori innefattande Gud skulle ha.. bara så att du vet det.

Du får absolut fortsätta Tro som du vill, och du får argumentera för och påstå vad du vill.
Men kom inte och påstå att du "inte tror"... så vida du inte vill göra dig själv till intellektuellt åtlöje.

Du doxar runt som en fundamentalist och slår knut på dig själv.
Du inser inte ens att du kommer med doxer, nej inte ens när det är paradoxer du spottar så synar du din saliv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in