• 1
  • 2
2010-08-16, 21:24
Bannlyst
Ja, jag har glömt totalt vad det heter.. I receptet ingår bla.

Lasagneplattor (färska)
köttfärs
ostsås
chili

Det är inte lasagne, och inte heller enchiladas (inte från de recept jag hittat iaf).. Men det är ett spansk klingande namn likt enchiladas.. Hjälp mig någon!!!

Man rullar in köttfärsen i rullar, häller över ostsås.. TACK
Citera
2010-08-16, 21:34
Medlem
Är det quesadillas du menar? Men då brukar man använda tortillas istället för lasagneplattor vad jag vet...
Citera
2010-08-16, 21:34
Medlem
Watchbitchs avatar
Kan det vara Canneloni? Annars väntar vi på svar från De Paul - han vet!!
Citera
2010-08-16, 21:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeppenP
Är det quesadillas du menar? Men då brukar man använda tortillas istället för lasagneplattor vad jag vet...

Jag trodde det när jag läste, så jag googlade quesadillas, men då kom det fram.. CANNELLONI VA DET haha, nu ska här cannelloni göras! Tusen tack för hjälpen MVH
Citera
2010-08-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Watchbitch
Kan det vara Canneloni? Annars väntar vi på svar från De Paul - han vet!!

Ja men titta, Exakt! Cannelloni va det vad glad jag blev nu! Tusen tack!! MVH
Citera
2010-08-16, 21:55
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameon1
Ja, jag har glömt totalt vad det heter.. I receptet ingår bla.

Lasagneplattor (färska)
köttfärs
ostsås
chili

Det är inte lasagne, och inte heller enchiladas (inte från de recept jag hittat iaf).. Men det är ett spansk klingande namn likt enchiladas.. Hjälp mig någon!!!

Man rullar in köttfärsen i rullar, häller över ostsås.. TACK

Är det inte tortillalasagne du menar? Dvs degplattor på majsmjöl.
Citera
2010-08-16, 21:55
Medlem
dePauls avatar
Bra att det löste sig. En kommentar dock. Canneloni är till utseende och form inte det minsta likt lasagneplattor. Det handlar om rör som man fyller med diverse ingredienser, bl a färs och som man sedan kan toppa med olika såser (t ex tomatsås), bechameler och röror, samt ricottaost/parmesanost osv.

~Paul~
Citera
2010-08-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bra att det löste sig. En kommentar dock. Canneloni är till utseende och form inte det minsta likt lasagneplattor. Det handlar om rör som man fyller med diverse ingredienser, bl a färs och som man sedan kan toppa med olika såser (t ex tomatsås), bechameler och röror, samt ricottaost/parmesanost osv.

~Paul~

Det finns många kockar som använder "lasangeplattor" eller lasangeplatteliknande pasta rektanglar till att göra Canneloni. Jag själv brukar göra det när texturen på fyllningen inte tillåts att spritsas ut eller om jag av någon anledning vill ha en annan storlek än de prefabricerade rören. Skulle man inte ha tillgång till färsk pasta, egentillverkad eller köpt, så går det bra att använda den torkade varianten men den får då självklart förkokas en kort stund så den går att jobba med.

Förstår TS nästan panikartade inlägg får man Canneloni cravings så måste man bara ha det. Är enligt mig en av de bästa pastarätterna som finns. Förtjänar nästan en egen tråd med tips på fyllningar.
Citera
2010-08-17, 08:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Det finns många kockar som använder "lasangeplattor" eller lasangeplatteliknande pasta rektanglar till att göra Canneloni.
Visst. Men när det gäller efterlysning på en specifik maträtt och anger plattor i stället för rör, samtidigt som man uppger att namnet är spanskklingande så blir beskrivningen helt enkelt felaktig och missvisande. Utav den beskrivningen skulle jag aldrig kunnat gissa att det handlar om just Canneloni. Snarare låter det som en variant på lasagne, Pasta Roma eller pastalåda.

~Paul~
Citera
2010-08-17, 11:34
Medlem
Förresten. Jag kan tycka att det är lite meckigt att få in nötfärsen & grejerna i rören, är det enklare att rulla lasagneplattor själv?
Citera
2010-08-17, 12:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underapa
Förresten. Jag kan tycka att det är lite meckigt att få in nötfärsen & grejerna i rören, är det enklare att rulla lasagneplattor själv?
På vilket sätt skulle det vara enklare?!? Du kommer ju ändå inte ifrån momentet där du måste fylla dina Canneloni, oavsett om de är hemrullade eller köpta.

Enklast är att spritsa in färsen.

~Paul~
Citera
2010-08-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Visst. Men när det gäller efterlysning på en specifik maträtt och anger plattor i stället för rör, samtidigt som man uppger att namnet är spanskklingande så blir beskrivningen helt enkelt felaktig och missvisande. Utav den beskrivningen skulle jag aldrig kunnat gissa att det handlar om just Canneloni. Snarare låter det som en variant på lasagne, Pasta Roma eller pastalåda.

~Paul~

Nu sa ju TS två inlägg innan ditt att det var just Canneloni som eftersöktes. Är inläggen på Flashbacks matavdelning så prestigeladdade att vi inte kan få komplettera varandra?

Citat:
Ursprungligen postat av underapa

För de som inte äger någon sprits samt har varit på Gekås i Ullared och inhandlat sina plastpåsar kan det vara mycket enklare att rulla själv. Testa, vet jag, gör 5 med färdiga rör och 5 med färsk pasta som du rullar själv och gör sen det DU tycker är enklast.
Senast redigerad av freddan76 2010-08-17 kl. 15:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in