Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-16, 10:16
  #1
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan

Vet inte riktigt om detta ska var i juridik eller privatekonomi, moderator får flytta efter behag.

Jag är student och bor i en lägenhet som kostar 7 000 i månaden, därför ansökte jag i januari om bostadsbidrag för att underlätta min ekonomiska situation. På försäkringskassans hemsida läste jag att det brukar ta cirka 1 månad om att få ett definitivt svar om man får det eller inte. I april tyckte jag att det hade gått för lång tid och då ringde jag till dem och undrade hur det stod till med min ansökan. Fick svaret på vanligt FK-manér att hon inte hade en aning och jag fick snällt vänta ett tag till.

En månad senare kom ett brev från dem, de hade slarvat bort ett papper i min ansökan som jag var tvungen att skicka in för att min ansökan skulle gå vidare. Skickade in pappert i fråga dagen efter och sedan hände det ingenting på två månader. I juli provade jag att ringa igen och försöka skynda på processen och fick då svaret att "vi har en hel del att göra nu, klick".

Nu har det snart gått nio månader och jag har fortfarande inte sett röken av varken något bostadsbidrag eller något besked i saken. Kan jag på något sätt klaga hos någon över att det tar för lång tid, 9 månader kan väl inte anses vara "skälig" tid. Det verkar ju ganska uppenbart att det inte hjälper att ringa till sockärringarna och klaga...

MVH
Citera
2010-08-16, 10:20
  #2
Medlem
cdxz11s avatar
Ja att sverige & dess myndigheter är ett stort jävla skämt är ju ingen nyhet. Man borde fan privatisera skiten, då hade man fan fått ordning på väntetiderna jävla fort.
Citera
2010-08-16, 23:06
  #3
Medlem
Scudds avatar
Jag sitter i exakt samma sits. Det är runt 10 månader sedan jag skickade in min ansökan, har ringt väldigt ofta och får samma svar som du. Att man ska vänta, de har mycket att göra och att det kommer när det kommer. Börjar undra ifall de slarvat bort min ansökan. Man tycker ju det borde betalas ut retroaktivt när de väl fått tummen ur, men vilka bevis finns det för att jag skickat in? Inga. Jävla FK.
Citera
2010-09-06, 13:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scudd
Jag sitter i exakt samma sits. Det är runt 10 månader sedan jag skickade in min ansökan, har ringt väldigt ofta och får samma svar som du. Att man ska vänta, de har mycket att göra och att det kommer när det kommer. Börjar undra ifall de slarvat bort min ansökan. Man tycker ju det borde betalas ut retroaktivt när de väl fått tummen ur, men vilka bevis finns det för att jag skickat in? Inga. Jävla FK.

Jo det betalas ut retroaktivt. Om du loggar in på dina sidor på Försäkringskassans hemsida kan du se vilket datum de mottog din ansökan.
Citera
2010-10-15, 18:04
  #5
Medlem
denargetysks avatar
sitter i telefonkö just nu hos f-kassan och har väntat 18 veckor på besked och tyckte de var jävligt drygt men nu inser jag att det finns värre fall, varför görs det inget åt detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback