Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-15, 20:04
  #1
Medlem
MrStrangers avatar
Har haft en diskussion med ett par kompisar gällande de grova käkarna på många MMA-fighters.
Kompisen tyckte att majoriteten av MMA-fighters har ovanligt grova och framskjutande käkar/hakor.

Diskussionen gled in på testosteron och dess inverkan.
Tankarna kretsade kring huruvida dom redan under uppväxten, utan doping, utvecklat grova käkar p.g.a. högre testosteronproduktion.
Jag påpekade då att testosteron inte har någon effekt på skelettet, utan detta är det tillväxthormonet som sköter.

Då svarar en annan kompis att han läst om en studie där man kollade testosteronnivån redan på fosternivån...??? Man hade då upptäckt att de foster som hade högre nivå av testosteron utvecklade längre ringfinger än pekfinger...och även mer markant käke senare i livet.
Ett längre ringfinger än pekfinger är alltså ett tecken på att man har haft en något förhöjd testosteronproduktion från fosterstadiet...
Det började tydligen redan då.

Jag frågade om han var helt säker på att det verkligen var testosteron dom menade och inte tillväxthormonet? Jag menade att testosteron i första hand endast har en direkt, anabol effekt på muskler som är kopplade till skelettet. Men att det är tillväxthormonet som styr tillväxten på skelettdelar, t.ex. fingrarna...

Men han stod på sig och menade att det var testosteron och frågade mig om jag inte sett de tävlande, kvinnliga kroppsbyggarna som tagit steroider? Dom utvecklar ju mycket markantare käke!!

Jag ifrågasatte fortfarande och påpekade att de kanske även brukar tillväxthormoner?

Vad säger ni?

Ger testosteron en mer markant haka och käke?
Har MMA-fighters fått sina käkar från doping...eller var det medfött och har det gynnat dom i sitt tävlande inom MMA? Kan ju faktiskt hålla med kompisen om att de flesta ser ut som bulldogs.
Kanske har dom haft en högre produktion av testosteron vilket gett dom dels grövre käkar, men också ett ökat självförtroende och en ökad drift att vilja lyckas och inte ge upp i första taget?
Kanske en kombination av både gener och doping?

En teori från kompisen är att den större hakan skyddar nerverna där och gör dom mer stryktåliga.
Min mening är att det inte spelar någon roll, även den med största hakan kan visa sig ha "glaskäke"...
Nerverna ligger väl utanpå hakbenet? Så även om hakan är 1 meter lång så kortsluter hjärnan av en ren träff?

Bara en rolig diskussion vi haft och säkert inte så lätt att svara på...

Som sagt, vad tror ni?

PS. Vågar satsa ballen på att alla ni som läst detta kollat in era fingrar

Mvh
Citera
2010-08-15, 20:12
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrStranger
H

Ger testosteron en mer markant haka och käke?


Ja. Testosteron är ett hög androgent prepp, vad gör androgener? De gör dig mer man.
Så att skäggväxten blir grövre, mer hår på kroppen, hakan blir grövre av hög androgena prepp är ingen nyhet.

Jag har sysslat mycket med kampsport och slagen man får på käken bidrar nog till en hel del brosk också.
Citera
2010-08-15, 21:12
  #3
Avstängd
slyslapsalots avatar
Prova o ta ett gäng, då menar jag inte 10-20st, rejäla smällar på hakan varje dag i ett par års tid o se vad som händer med den...
Eller på kindbenen för den delen...
Citera
2010-08-16, 02:04
  #4
Medlem
MrStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slyslapsalot
Prova o ta ett gäng, då menar jag inte 10-20st, rejäla smällar på hakan varje dag i ett par års tid o se vad som händer med den...
Eller på kindbenen för den delen...
Äh, kom igen nu Sly...du verkar vara en hygglig kille. Du ställer väl upp som försökskanin?

Själv tyckte jag det kändes smidigare att fråga här på FB
Citera
2010-08-16, 02:05
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av slyslapsalot
Prova o ta ett gäng, då menar jag inte 10-20st, rejäla smällar på hakan varje dag i ett par års tid o se vad som händer med den...
Eller på kindbenen för den delen...

Inte konstigt att jag har en arnold haka då
Citera
2010-08-16, 06:22
  #6
Medlem
Yes, detta har jag också lagt märke till.
Jag tränade i en nystartad kampsportsförening (en stil med lite hårdare kontakt), det dök upp en hel del gamla rävar på träningen och vi hade fan alla rejäla käkar.
Kunde lika gärna varit en Tommy Körberg look alike-klubb.

Och nerverna som knockar dig ligger inte på utsidan av hakan utan strax under öronen (käken trycks bakåt och in nerverna). Annars är det väl egentligen, typ, hjärnskaknings-knock som är vanligast (knock utan direkt träff på hakan).

Det där med testosteron i fosterstadiet och längden på fingrarna såg jag ett TV-program om.
Riktigt intressant, genom att mäta fingrarna kunde forskaren avgöra hur bra man kunde prestera i olika övningar (löpning, Go Cart, något med spatialt seende...).
Citera
2010-08-16, 09:58
  #7
Medlem
Gabrozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirEatalot
Yes, detta har jag också lagt märke till.
Jag tränade i en nystartad kampsportsförening (en stil med lite hårdare kontakt), det dök upp en hel del gamla rävar på träningen och vi hade fan alla rejäla käkar.
Kunde lika gärna varit en Tommy Körberg look alike-klubb.

Och nerverna som knockar dig ligger inte på utsidan av hakan utan strax under öronen (käken trycks bakåt och in nerverna). Annars är det väl egentligen, typ, hjärnskaknings-knock som är vanligast (knock utan direkt träff på hakan).

Det där med testosteron i fosterstadiet och längden på fingrarna såg jag ett TV-program om.
Riktigt intressant, genom att mäta fingrarna kunde forskaren avgöra hur bra man kunde prestera i olika övningar (löpning, Go Cart, något med spatialt seende...).

Det där med långa ringfingrar har visats på Discovery.
En professor kunde med hjälp av mätning av testgruppens ringfingrar ta ut i vilken ordning de kom i mål på ett 100-meterslopp. Och det var just mammans testosteronvärde under graviditeten som avgjorde längden på fostrets ringfinger.
Citera
2010-08-16, 11:04
  #8
Medlem
bodymoulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirEatalot
Yes, detta har jag också lagt märke till.
Jag tränade i en nystartad kampsportsförening (en stil med lite hårdare kontakt), det dök upp en hel del gamla rävar på träningen och vi hade fan alla rejäla käkar.
Kunde lika gärna varit en Tommy Körberg look alike-klubb.

Och nerverna som knockar dig ligger inte på utsidan av hakan utan strax under öronen (käken trycks bakåt och in nerverna). Annars är det väl egentligen, typ, hjärnskaknings-knock som är vanligast (knock utan direkt träff på hakan).

Det där med testosteron i fosterstadiet och längden på fingrarna såg jag ett TV-program om.
Riktigt intressant, genom att mäta fingrarna kunde forskaren avgöra hur bra man kunde prestera i olika övningar (löpning, Go Cart, något med spatialt seende...).

Tja!

De olika hormonerna samverkar självklart för att bygga upp personlighetsdrag hos en individ. Generellt kan väl testonivåerna, så att säga även styra tillväxthormonutsöndringen hos en man. Höga nivåer testo, även naturligt, ger ju också hög aromatiseringsgrad till östrogen. Precis som när man preppar. Naturen eftersträvar ju alltid balans i enlighet med genetiska särdrag. Jag inbillar mig att balansen upprätthålls delvis genom utsöndrande av tillväxthormon....men det är en gissning!

Käken har mao säkert med testoutsöndringen att göra. Även om det är INDIREKT! Det är ju också skillnad på tillväxt av käkens MUSKLER och tillväxt av KÄKBENET! Tillväxt i benet borde vara omöjligt om individen har slutna tillväxtzoner.......men man undrar ju ibland när man ser proffsen. Själv har jag en BRED käke och även den klassiska "ringfingern". Goda anlag för muskelbygge finns oxå.

Galen sexlust och en allmän tävlingsattityd till hela livet. Skulle dock aldrig hålla på med kampsport........

BM
Citera
2010-08-16, 13:26
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SirEatalot

Och nerverna som knockar dig ligger inte på utsidan av hakan utan strax under öronen (käken trycks bakåt och in nerverna). Annars är det väl egentligen, typ, hjärnskaknings-knock som är vanligast (knock utan direkt träff på hakan).

Varför käken är ett hett tips att knocka en person på är för att hjärnan får sig en rejäl omgång när den flyger in i ditt kranie efter en smäll på hackan. Tillräckligt bra slag så tuppar hjärnan några sekunder.
Citera
2010-08-16, 13:41
  #10
Medlem
BengtZzs avatar
När jag tittar på gamla bilder ifrån mig så ser jag verkligen hur mer manligt mitt ansikte är utformat nu är för 2-3 år sedan. Mycket grövre haka, ser mer biff ut i ansiktet liksom.
Citera
2010-08-16, 13:53
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
När jag tittar på gamla bilder ifrån mig så ser jag verkligen hur mer manligt mitt ansikte är utformat nu är för 2-3 år sedan. Mycket grövre haka, ser mer biff ut i ansiktet liksom.

The work of androgens.
Citera
2010-08-16, 14:35
  #12
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashycrash
The work of androgens.
Helt klart, märker bredare axelparti också, märkte det redan första kuren. Alltså skelettet, skulle jag tappa alla mina muskler nu skulle jag fortfarande ha en större kropp så att säga.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback