Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-12, 23:32
  #7753
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Är 99 procent säker på att jag har fel, men gissar Kung Salomos skatt i hopp om fler ledtrådar!

Kände ju inte igen dig först med din nya avatar! Du får inte skrämmas så...

Inte rätt men visst blir det nya ledtrådar! Två ganska allmänt hållna men är också redo att fortsätta med ledtrådar som kan placera in verkat lite mer i tid och rum...

Den fjärde ledtråden är rund och våt och hade kunnat upprepas.

Den femte ledtråden som helt enkelt får tala för sig själv.
Citera
2016-10-14, 00:32
  #7754
Medlem
Kundalinis avatar
Så vi har (1) nån slags militärgrad - sergeant, löjtnant, kapten? Protagonisten eller kanske författaren själv...

Och (2) diamanter. Som kan syfta på nån skatt, nån själslig metamorfos eller bara vara namnet på nån anglosaxisk jude..

(3) Självaste uppståndelsen. Transformation? Nån icke-död, vår militär från ledtråd 1, som återvänder till de levande?

Sen går äktenskapet åt helvete (4) när den döde mannen återvänder hem till sin måttligt sörjande EMO-slyna (5)?

Fan vet. Det är väl som brukligt nåt mycket känt medeltida ungerskt epos som efterfrågas, men jag kör på med De Nakna och De Döda av Mailer.
Citera
2016-10-14, 01:10
  #7755
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Så vi har (1) nån slags militärgrad - sergeant, löjtnant, kapten? Protagonisten eller kanske författaren själv...

Och (2) diamanter. Som kan syfta på nån skatt, nån själslig metamorfos eller bara vara namnet på nån anglosaxisk jude..

(3) Självaste uppståndelsen. Transformation? Nån icke-död, vår militär från ledtråd 1, som återvänder till de levande?

Sen går äktenskapet åt helvete (4) när den döde mannen återvänder hem till sin måttligt sörjande EMO-slyna (5)?

Fan vet. Det är väl som brukligt nåt mycket känt medeltida ungerskt epos som efterfrågas, men jag kör på med De Nakna och De Döda av Mailer.

Bra, nu börjar vi se lite systematisk analys, men det är inte Mailers mästerverk vi söker denna gång. Det rör sig helt riktigt om en sergeant, och det är därtill en av verkets huvudpersoner. Just uppståndelsen är inte vad som fick mig att välja denna ledtråd... Möjligen kanske diamanterna hade symbolisk betydelse för författaren men det kan vi nog bortse ifrån, fast de finns där och har en viss betydelse för handlingen. Ett äktenskap har helt riktigt gått åt helvete med vidare konsekvenser, om än inte riktigt som du beskriver det... Scenen med gravstenen bör faktiskt vara bekant för den som känner verket även om tjejens ansiktsuttryck inte är det korrekta, och även om just klädseln inte är tidsmässig finns det ändå en viss poäng med den.

Det är inte ett ungerskt medeltida epos men det är korrekt att vi inte befinner oss i nutid. Så låt oss ge lite ledtrådar till tiden vi befinner oss i.

[Edit: Ledtråd sex korrigerad och utbytt, se min nästa post nedan]

Ledtråd 7 är också en ungefärlig tidsmarkör (är ingen expert här) men relaterar även helt klart till handlingen i romanen...
__________________
Senast redigerad av Venator 2016-10-14 kl. 02:02.
Citera
2016-10-14, 01:24
  #7756
Medlem
Kundalinis avatar
okej...

Lady Chatterleys älskare?

Bör ju stämma på tiden och kanske var trädgårdsmästaren gammal sergeant?
Citera
2016-10-14, 02:00
  #7757
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
okej...

Lady Chatterleys älskare?

Bör ju stämma på tiden och kanske var trädgårdsmästaren gammal sergeant?

En djärv gissning och jag ser att jag tog fel i tid när det gällde huvudbonaden med dubbelörnen... Den är för ny. Men även givet detta så stämmer det inte i tid då Lady Chatterly hade sin affär med skogvaktaren (inte trädgårdsmästaren) efter första världskriget (där hennes make förlamades).

Så jag ber så mycket om ursäkt och försöker rätta till det felet med en motsvarande huvudbonad från rätt tid, och här är landet också rätt, även om det inte är rätt regemente och denna är för manskap och inte en sergeant.

Ledtråd 6 uppdaterad till rätt årsmodell och land.

Och så tar vi en 8:e ledtråd som har något gemensamt med kyrkofönstret.
Citera
2016-10-14, 17:41
  #7758
Medlem
Venators avatar
När ni nu inte gissar så får ni skylla er själva om jag lägger ut en klockren ledtråd som ändå förmodligen inte gör gåtan lättare...

Ledtråd 9, vad ni nu kan få ut av den...
Citera
2016-10-14, 21:54
  #7759
Medlem
iters avatar
Jag drar till med en bok jag löjligt nog inte har läst, Anna Karenina.
Citera
2016-10-15, 01:50
  #7760
Medlem
Venators avatar
Nej, inte är det Anna Karenina (som jag då kan erkänna att inte heller jag har läst).

Ledtråd tio är lekamlig spis
men ock till orten blir man därav vis.
Citera
2016-10-16, 08:51
  #7761
Medlem
Inte säker på att jag får ihop det med alla ledtrådar, men jag tänker på Krig och fred.
Citera
2016-10-16, 10:43
  #7762
Medlem
Cohibas avatar
Nej, nu får jag komma och styra upp allt igen efter att jag varit utrikes i två veckor. Det går an.
Citera
2016-10-16, 12:31
  #7763
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Nej, nu får jag komma och styra upp allt igen efter att jag varit utrikes i två veckor. Det går an.

Där satt den ju, bra! Jag började ju bli lite orolig för er men jag fick lägga ut fler ledtrådar på det sättet och det var ju kul.

Sergeanten i ledtråd 1, som fick en tschakå m/1815 i ledtråd 6, är ju Albert som möter glasmästardottern Sara Videbeck på resa mellan Stockholm och Lidköping. Sara har varit i Stockholm bland annat för att köpa diamanter (ledtråd 2) för att skära glas med, då hon efter faderns död tagit ansvar för verksamheten. Ledtråd 3 är ett kyrkofönster och sådana repareras av hennes medarbetare. Själv säljer hon också glasaskar som hon gör själv (ledtråd 8). Vid två tillfällen kastas ringar i vattnet (ledtråd 4), en gång när Saras mamma erkänner att hennes äktenskap med glasmästaren varit ett helvete som också gjort henne till alkoholist som fördärvat hennes hälsa. När Sara kommer hem till Lidköping har modern gått bort och hon möter liktåget. Som kvinna får hon inte gå i tåget och hon är resklädd och inte sorgeklädd och kan därför inte visa sig på kyrkogården utan gömmer sig bakom en gravsten (ledtråd 5). Ledtråd 8 är en parvagn - de reste med någon variant av en sådan under delar av resan. Första etappen från Stockholm, där Albert började försöka lära känna Sara, reste de med ångbåten Ynge Frey, som faktiskt fanns på riktigt (ledtråd 9). Den etappen slutade i Arboga, där de också åt på gästgiveriet (ledtråd 10). Utifrån moderns och hennes egna erfarenheter vill Sara inte gifta sig men Albert accepterar att bli hennes jämlike och "sambo". Nästa ledtråd skulle ha varit ur "Fyra bröllop och en begravning" som också slutar med att paret lovar att förbli ogifta med varandra resten av livet.

Jag är faktiskt ända sedan gymnasietiden lite kär i Sara Videbeck och en aning sotis på Albert som vinner hennes hjärta i denna roman av Almqvist, vilken ju som ni vet vållade en våldsam skandal när den kom ut. Då hade definitivt ingen kunnat tro att Sara både skulle få en gata uppkallad efter sig i Lidköping och därtill få stå staty i staden.

Över till Cohiba!
Citera
2016-10-17, 10:44
  #7764
Medlem
Cohibas avatar
Då kör vi igen!

Första ledtråden blir fåfängligheters fäfänglighet, allting är fåfänglighet...

2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback