2005-09-28, 04:09
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag har ju tidigare i den här tråden skrivit om okända dykare vid Estonias vrak, det bekräftas också på en videoupptagning där man SER en annan dykare som inte är en av Rockwaters dykare i ett par frames. Visst har okända dykare varit nere vid Estonia, frågan är bara vilka de är? Några "vanliga" dykare är det inte eftersom djupet (ca 85 m) kräver lite mer avancerad utrustning än medelsvensson oftast (i 99,95% av fallen) har. Ledtråd: militären har den utrustning och kunskap som behövs....

Ångström har helt rätt även om det känns konstigt att säga så om en miljöpartist!!

Vad kan vara motivet att dom då bakom detta? Varför skar de av räcken till rampen? Och varför letade haverikommissionen på fel plats? Om nån dök praceis dagarna efter lär det varit militär eller nåt som snabbt kudne vara på plats? Eller kan hobbydykare vara där så snabbt?

Ångström tycker jag brukar ge ett intelligent intryck. Han verkar driftig. Synd han är i det knäppartiet.

Uppgiften om att någon tog sig in på
Estonias bildäck och öppnat och stängt
bilrampen bygger Ångström på bilder,
som visar att räckena till rampen
ligger avskurna utanför fartyget
.

Dykningarna kunde genomföras eftersom
haverikommissionen, enligt Ångström,
samtidigt medvetet letade efter
bogvisiret på fel plats
.
Citera
2005-09-28, 04:27
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Om du specificerar dig lite så kanske vi kan försöka förklara för dig? I all vänlighet alltså, menar inget spydigt.

Jag försöker fatta något utav konspirationerna kring Estonia. Fattar inte ett skit.
Det beror inte på att jag är trött. Har försökt att fatta vad ni misstänker och konspirerar kring under dagen också. Men inte fan blev jag klokare efter det.

Kan ni inte bara förklara simpelt, utan att be mig att besöka engelska sajter fullproppade med texter.... Är det splittrade teorier? Försökte även med all tålamod tolka herr Ångströms teorier, men jag hittade inget i den texten som kunde tolkas som en teori eller konspiration för den delen.
Citera
2005-09-28, 05:23
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Jag försöker fatta något utav konspirationerna kring Estonia. Fattar inte ett skit.
Det beror inte på att jag är trött. Har försökt att fatta vad ni misstänker och konspirerar kring under dagen också. Men inte fan blev jag klokare efter det.

Kan ni inte bara förklara simpelt, utan att be mig att besöka engelska sajter fullproppade med texter.... Är det splittrade teorier? Försökte även med all tålamod tolka herr Ångströms teorier, men jag hittade inget i den texten som kunde tolkas som en teori eller konspiration för den delen.

VEt ej om detta kan ge nåt, det är mina fårgor jag skrev förut om vad som talar för och emot att något annat än den officiella förklairngen skett. Annars får gärna Oddball hjälpa till och förkalra mer, själv tänkte jag sova lite nu:

Varför verkar så många vilja dölja något?
Hur kunde fartyget sjunka enbart genom vatten på bildäck? (varför flöt inte fartyget upp och ner som många experter hävdar borde inträffat?)
Varför verkar myndigheter helt låst sig vid en enda teori? (hade man inget att dölja skulle man väl vara mer öppen för alternativa förlopp?)
Vad hände med befälen på Estonia? (uppgavs först leva, sen var dom döda? Hur kan det komma sig? Borde inte de första uppgifterna stämma eftersom man knappast uppger att någon lever om den är död/saknad?)
Varför tas inte vittnesmål (som går emot den officiella linjen?) från experter, kaptener på andra fartyg m m på allvar?
Vad hände med bogvisiret? (hittades det vid vraket eller en bit ifrån?)
Är det en slump att så många experter, politiker från olika håll och länder, myndighetsfolk, normalt sansade männsikor osv tvivlar på den teori som är den officiella?
Vad hände med/under dykningarna egentligen?
Stämmer rutter, kursangivelser, kordianter?
Varför tog man tillbaka löftet om bärgning (av både kroppar och fartyg)?
Vad hände med bettongingjutningen? Varför stoppades den? (efter vad jag förstår redan stora investerade pengar)
Finns det några ekonomiska intressen som tjänar på än det ena än det andra? (vilka och hur i så fall?) Rederi, varv, regeringar, myndigheter, försäkringsbolag osv.

Å andra sidan:
Om något stort finns att dölja, hur har man lyckats dölja det så länge när så många varit inblandade, från både olika länder, intressen och olika regeringar? Borde det inte vara väldigt svårt att hålla på en stor hemlighet med så många inblandade?
Något riktigt exeptionellt måste ha hänt för att så många, så länge, så ihärdigt lyckas dölja vad som hände, emot massa annan expertis, är det troligt att det skulle lyckas?
Om något exeptionellt inträffat, skulle regeringen Bildt och Carlsson vågat försöka hemlighålla det med tanke på risken för upptäckt? I så fall, var det så viktigt att hemlighålla att man tog den risken och snackade ihop sig?
Kan det helt enkelt vara så att Estonia sjönk av helt (andra än den linje som nu är officiell) naturliga orskaker (icke sjövärdig? läckage? vårdslöst körd? brister i kompetens hos besättningen?) men att man tidigt låste sig vid "bogvisret rmalade av"-teorin och att man sen inte velat gå till botten (ja lustigt jag vet, inte meningen, hittade inget bättre uttryck) med vad som hände av bekvämlighetsskäl/prestigeskäl/andra skäl?

Så jag har många frågor, och det som enligt mig talar emot en "konspiration" är risken att den skulle spricka med så många, av olika hemvist, inblandade. Men det kan också vara så att dagens förklaring är fel, men att det finns en annan naturlig/oskydlig förklaring, och det inte är ett mörkläggande, utan enbart att man tidigt valde att tro på den nu officiella linjen och att man sedan, av något/några skäl, inte velat undersöka saken igen. Alltså, man gick tidigt in på den här linjen och den upphöjdes till sanning, all kritik var konspirationsfanatitism osv, alla vettiga skulle köpa förklraingen, varför tvivla på detta, det lät ju bra!? osv
Citera
2005-09-28, 08:15
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Vad kan vara motivet att dom då bakom detta? Varför skar de av räcken till rampen? Och varför letade haverikommissionen på fel plats?
Återigen för att militären VAR inblandad in någon fuffens smugglingshistoria, med något från forna Öst.. Säkerligen då något som regeringen inte var medveten om. Regeringen kanske varskoddes när väl båten sjunkit, kanske inte? Troligt är väl att några i regerimgen i varja fall fick reda på vad som hänt. Jag kommer osökt att tänla på Guillous bok där någon försöker smuggla kärnvapen till Sverige
Citera
2005-09-28, 18:12
Medlem
Oddballs avatar
I-S och FetFulElak skrev det viktigaste kring detta. Det är helt enkelt för många frågetecken kring hela haveriet för att den som läst lite på egen hand om det ska kunna svälja det rakt av.

Jag är inte ens förtjust i konspirationer egentligen, blir mest irriterad på t.ex användaren 'sten.b' som babblar om sina sammansvärjningar kring allt. Men här finns så många saker som inte stämmer, det har en nära svensk anknytning och slutligen det som kanske skrämmer mig mest, om man mörklagt/ljugit om en så här stor sak, vad mer ljuger man om då i samhället?! Vad mer kan man tro på av det som regeringarna säger? Observera att det gäller både borgerliga och socialdemokratiska regeringar, så det är inget politiskt utfall mot sossarna eller liknande.

Ju mer man läser/forskar om Estoniakatastrofen, desto mer förbannad och ledsen blir man!!
Citera
2005-09-29, 06:47
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
I-S och FetFulElak skrev det viktigaste kring detta. Det är helt enkelt för många frågetecken kring hela haveriet för att den som läst lite på egen hand om det ska kunna svälja det rakt av.

Jag är inte ens förtjust i konspirationer egentligen, blir mest irriterad på t.ex användaren 'sten.b' som babblar om sina sammansvärjningar kring allt. Men här finns så många saker som inte stämmer, det har en nära svensk anknytning och slutligen det som kanske skrämmer mig mest, om man mörklagt/ljugit om en så här stor sak, vad mer ljuger man om då i samhället?! Vad mer kan man tro på av det som regeringarna säger? Observera att det gäller både borgerliga och socialdemokratiska regeringar, så det är inget politiskt utfall mot sossarna eller liknande.

Ju mer man läser/forskar om Estoniakatastrofen, desto mer förbannad och ledsen blir man!!

Det skulle vara intressant att höra kaptenerna på Mariella och Europas tankar kring haveriet. Höra deras observationer och tankar om vad som hänt. Har någon av dom sagt något "officiellt" eller "inofficiellt" som är av intresse? Skulle vara kul att prata med dom och fråga om deras upplevesle av både det som hände ute till havs den natten och deras syn på "efterspelet" till katastrofen och syn på saken rent allmänt i "enrum". Skulle verkligen vara intressant att få veta dessa båda herrars tankar kring detta, skulle kunna ge lite mer klarhet åt både det ena (regeringens/haverikommisionens teori) eller andra (alternativa förlopp/orsaker) hållet.
Citera
2005-09-29, 11:03
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att höra kaptenerna på Mariella och Europas tankar kring haveriet. Höra deras observationer och tankar om vad som hänt. Har någon av dom sagt något "officiellt" eller "inofficiellt" som är av intresse? Skulle vara kul att prata med dom och fråga om deras upplevesle av både det som hände ute till havs den natten och deras syn på "efterspelet" till katastrofen och syn på saken rent allmänt i "enrum". Skulle verkligen vara intressant att få veta dessa båda herrars tankar kring detta, skulle kunna ge lite mer klarhet åt både det ena (regeringens/haverikommisionens teori) eller andra (alternativa förlopp/orsaker) hållet.
Här finns intervjuer som haverikommissionen gjort med en hel del folk, bland annat dessa kaptener.

http://www.estoniasamlingen.se/estoniasamlingen/mmstart.aspx
Citera
2005-09-29, 11:05
Medlem
Jag tror aldrig att en olycka har varit så konstig som denna. Normalt sett brukar folk kritisera haverirapporter för att dom inte specificerar vilka skruvar som andvänts eller om det är möjligt i teorin att det kanske skulle kunna gått anorlunda om något som inte nämns i rapporten skulle fungerat annorlunda.

I fallet Estonia tar det ca 10 minuter, sedan kommer alla, som inte är bundna till den officiella utredningen , fram till att rapporten bara är "skit". Inget stämmer, indicier och fakta. Och hemligstämplar i en fartygsolycka?

Min teori är att svenskarna smugglade militär elektronik. Ryssarna sa ajabaja! Dom svenska byråkraterna agerade som dom hade under 70IQ(som vanligt alltså) och sa: Vi vet inget om det, vi kan inte utala oss, hemligstämplat! Och utan att ha förstått någonting fortsatt med smugglingen. Och då sänkte ryssarna estonia.

Jag träffade en riktig gammal vänstermurvel som berättade detta för mig för 5 år sedan. Jag tyckte han var en gammal paranoid hashtomte. Han berättade utförligt om hur dom utförde metallurgiska tester som tydligt visat extremt höga temperaturer på delar av bogvisiret, och tolkat detta som förslitningsskador. Om hur elektronik förts ut för försvarets och försvarsindustrins räkning. Nu börjar jag känna mig som en paranoid hashtomte!
Citera
2005-09-30, 03:08
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

Esa Mäkelä är en rätt god vän till familjen och jag har talat med honom många gånger om bl.a Estonias förlisning. Min far jobbade med honom i många år under sin 35-åriga karriär på Silja Line. Esa och jag är ganska överens i våra teorier kan man nog säga.
Citera
2005-09-30, 17:48
Medlem
Silent Storms avatar
Citat:
Esa Mäkelä är en rätt god vän till familjen och jag har talat med honom många gånger om bl.a Estonias förlisning. Min far jobbade med honom i många år under sin 35-åriga karriär på Silja Line. Esa och jag är ganska överens i våra teorier kan man nog säga.
Jaha? ... försvann resten av ditt inlägg eller? Vad anser karln?! Vilka teorier?!? Och vem fan är han?!?
Citera
2005-09-30, 17:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silent Storm
Jaha? ... försvann resten av ditt inlägg eller? Vad anser karln?! Vilka teorier?!? Och vem fan är han?!?

Läs inte bara det sista inlägget i en tråd utan läs hela tråden, då kommer du att förstå både vem han är och vilka teorier jag pratar om.
Citera
2005-09-30, 18:05
Medlem
Paul Tibbetss avatar
Finns det någon seriös sida med info om Estonia som motsäger haverikommisionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in