2010-08-11, 07:56
Medlem
CochonSordides avatar
Okej, verkar inte finnas en allmän tråd om den underbara musikern Mike Oldfield. Är det fler som gillar honom än jag? Vilket/vilka är era favoritalbum/favoritlåtar?

Iallafall anser jag att han är väldigt underskattat och egentligen förtjänar mer uppmärksamhet.
Citera
2010-08-11, 08:53
Bannlyst
Jag håller med dig om att denne man är värd en egen tråd!

Mike Oldfield är ju ett riktigt musikgeni, som spelar alla instrument utom trummor och blåsinstrument på sina tidiga skivor. Jag tycker faktiskt att Tubular Bells fortfarande är hans bästa album! Bland de helt instrumentala gillar jag också Ommadawn, och Amarok från 1990 är en av hans allra bästa skivor: en enda lång komposition på 60 minuter, där det händer mycket hela tiden, många intressanta musikaliska element.

Jag började mitt Oldfield-lyssnande med samlingen Elements: The Best of Mike Oldfield. En bra start, men den innehåller för lite av hans långa instrumentala kompositioner och fokuserar mer på poplåtarna.

Här är en video som jag tycker är underbar att titta på - Mikes tolkning av Rossinis "Wilhelm Tell Overture": http://www.youtube.com/watch?v=iGC7OEG2TUU
Citera
2010-08-11, 09:25
Medlem
CochonSordides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag håller med dig om att denne man är värd en egen tråd!

Mike Oldfield är ju ett riktigt musikgeni, som spelar alla instrument utom trummor och blåsinstrument på sina tidiga skivor. Jag tycker faktiskt att Tubular Bells fortfarande är hans bästa album! Bland de helt instrumentala gillar jag också Ommadawn, och Amarok från 1990 är en av hans allra bästa skivor: en enda lång komposition på 60 minuter, där det händer mycket hela tiden, många intressanta musikaliska element.

Jag började mitt Oldfield-lyssnande med samlingen Elements: The Best of Mike Oldfield. En bra start, men den innehåller för lite av hans långa instrumentala kompositioner och fokuserar mer på poplåtarna.

Här är en video som jag tycker är underbar att titta på - Mikes tolkning av Rossinis "Wilhelm Tell Overture": http://www.youtube.com/watch?v=iGC7OEG2TUU

Jag håller med dej. Amarok är helt underbar! Och Tubular Bells!
Jag började lyssna på honom av en tillfällighet. Jag hade någon blandskiva hemma med Shadow On The Wall på, och tyckte den var riktigt bra. Jag tror det är därför jag gillar albumet Crises så mycket.

Jag vet inte om du vet, eller om någon annan vet, om en sak är sann, dock. Jag har hört att Maggie Riley inte fick betalt för att hon sjöng på Moonlight Shadow förrän typ flera år efteråt. Jag vet inte om det är sant, men jag har hört det...
Citera
2010-08-11, 10:44
Medlem
epost72s avatar
Jo vars.

Shadow On The Wall
Tubular bells

Är nog mina favoriter.

Dock är det ett bra tag sedan jag lyssnade på Mike nu, kanske dags att ändra på det.
Citera
2010-08-11, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CochonSordide
Jag håller med dej. Amarok är helt underbar! Och Tubular Bells!
Jag började lyssna på honom av en tillfällighet. Jag hade någon blandskiva hemma med Shadow On The Wall på, och tyckte den var riktigt bra. Jag tror det är därför jag gillar albumet Crises så mycket.

Jag vet inte om du vet, eller om någon annan vet, om en sak är sann, dock. Jag har hört att Maggie Riley inte fick betalt för att hon sjöng på Moonlight Shadow förrän typ flera år efteråt. Jag vet inte om det är sant, men jag har hört det...

Jag har inte hört eller läst något sådant om Maggie Reilly. Trots klassikern "Moonlight shadow" tycker jag att Crises är ett av Oldfields sämre album; titelspåret är ingen av hans bättre långa instrumentalare och så tycker jag inte att någon sjunger hans låtar bättre än Maggie Reilly och har tyvärr lite svårt för övriga sångare på hans skivor, framför allt de manliga... Att Mike sjunger själv emellanåt kan jag däremot acceptera! Jag tycker mycket bättre om det föregående Five Miles Out - betydligt vassare "långlåt" ("Taurus II") och inga andra sångare än Mike och Maggie. Jag gillar också QE2 från 1980, kanske ett av hans mer bortglömda album, som bland annat innehåller en utmärkt cover av ABBAs instrumentallåt "Arrival".
Citera
2010-08-11, 23:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Kommer ihåg att jag kollade på omslaget till "Crisies" när jag var liten och tyckte den var så häftig och "Moonlight shadow" är en av de första låtarna jag överhuvudtaget minns att jag hörde och lyssnade på
Citera
2010-08-12, 02:52
Medlem
zunkits avatar
Mike Oldfield är ju en briljant musiker.
Älskar hans karakteristiska gitarrspel/ljud.
Tubular bells, Five miles out & Amarok är schyssta album.
Crises, Saved by a bell & The Lake är några favoritspår.
Gillar trummisen Simon Phillips som medverkar på Crises och Discovery
Citera
2010-08-12, 05:03
Bannlyst
Moonlight Shadow är ju en väldigt bra låt.
Citera
2010-08-12, 10:51
Medlem
Moonlight Shadow är ärligt talat den enda låt jag hört av honom, en riktig klassiker och bara att han skrivit den får mig att tycka om honom. Borde titta upp hans låtar lite mer noggrant.
Citera
2010-08-12, 10:52
Medlem
CochonSordides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eqelia
Moonlight Shadow är ärligt talat den enda låt jag hört av honom, en riktig klassiker och bara att han skrivit den får mig att tycka om honom. Borde titta upp hans låtar lite mer noggrant.

Moonlight Shadow är på ett sett lite "annorlunda" än en del av hans musik. Den är lite mer pop än andra låtar. Han har riktigt härliga instrumentala låtar =)
Citera
2010-08-12, 16:31
Medlem
Min favorit är nog Tubular bells II.

Liveframförandet av den från Edinburgh castle är sanslöst mäktig och den ska upplevas på storbild och med riktigt bra ljud.
Citera
2010-08-12, 16:35
Medlem
Bluebeast72s avatar
QE2 och Crises är de största albumen enligt mig. Sett han flera ggr live o det är en herre av rang.

Sally oldfield gjorde enormt mkt för hans insperation o senaste skivorna har väl han funnit tillbaka lite till ursprunget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in