2013-12-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Jag kan för min del inte sluta fundera över varför en del personer i diskussionen inte kan se att SB verkar vara den enda hederliga människan i hela historien efter att han blivit avgiftad från både narkotika och terapi! Jag undrar också varför vissa inte kan släppa det han gjorde som ung, utifrån att det är många många som själva gått över gränser för både det ena och det andra utan att få det sej tillvitade resten av sina liv.Det vet väl de flesta hur det kan gå till i drogernas och rusens tecken!

Obs det är inget försvar för det han gjorde men en förklaring.Skulle alla "nitas som han" resten av sina liv för dårskaper de gjorde som unga ginge inte många fria som på den tiden och efteråt också gjort sina övertramp.

Det vi diskuterar hr är ju hur det kunde bli som det blev. Jag håller fortfarande på och läser Josefssons bok och där hittar jag en sak jag funderar över. Kwast säger till Josefsson att han förstod att SB ljög under utredningen av det första mord han erkände Thomas Blomgren för han hade alibi. Han SB alltså ville bli stoppad och att nån skulle se att han ljög. Ändå ljög Kwast för utredarna mordet på Thomas Blomgren var preskriberat. Vad säger det om rättssäkerheten. Jo att den inte finns!Trots det gick de vidare med mordutredningen som senare las ner jag tror av det skälet att det var just preskriberat. Nu blev TQ inte fälld just för det men från det blev det en "gående bord" av morderkännanden i narkotikarus med hjälp av terapi och sen blev det till slut 8 domar utan ett enda bevis.

Nu kommer i alla fall facit på måndag om det blir offentligt samma dag vet jag inte det vet nog ingen. Men då vet vi i alla fall vad den gett.

I vilket fall anser jag rätt eller fel att SB fått ta alltför mycket av skulden på sej,han var ju för 17 vårdad på ett sjukhus där man borde kunna vårda personer med svåra problem och de andra proffs..

Och så tycker jag att det blir skönt att få kommissionens rapport om vad som gått snett både vad gäller rätts och vårdrötan i januari

Jag vill tillägga för säkerhets skull att jag aldrig druckit alkohol eller använt narkotika i hela mitt liv men jag har sett andra som gjort det...........
Inte alls konstigt att just brott mot barn är just det som människor avskyr mest av allt.
En pedofila störningar kan ej skyllas på alkohol/droger.
Citera
2013-12-14, 19:06
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Inte alls konstigt att just brott mot barn är just det som människor avskyr mest av allt.
En pedofila störningar kan ej skyllas på alkohol/droger.
En sexuell läggning är man född med och inget man kan göra något åt. En del av dessa läggningar är olagliga och ska så vara. Har man sådana drifter får man försöka hämma dem. Bergwall har klarat av detta i nyktert tillstånd och drogfri. Han är väl medveten om sina drifter och vad han gjort. Nu har han varit drogfri i 12 år. Han är en kändis vars varje steg kommer att bevakas, inte minst av sånna som du. Bergwall är idag en gammal mogen man, ingen missbrukande tonåring.
Citera
2013-12-14, 19:08
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Och så tycker jag att det blir skönt att få kommissionens rapport om vad som gått snett både vad gäller rätts och vårdrötan i januari

2015, ja...
Citera
2013-12-14, 19:31
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
2015, ja...

Nejdå den kommer i slutet av januari nästa år stod det nånstans på internet häromdagen
Citera
2013-12-14, 19:48
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Nejdå den kommer i slutet av januari nästa år stod det nånstans på internet häromdagen
Nej, de har väl inte ens satt sig ner och börjat jobba än. Senast 29/1 2015 är vad som gäller.
Citera
2013-12-14, 19:58
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:

Tror du på Regeringskansliets egen hemsida? http://www.regeringen.se/sb/d/17984/a/229443

Skulle man tvingas vara klara till januari 2014 skulle det bli Lambertzklass på arbetet.
Citera
2013-12-14, 20:03
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Utredningen ska redovisa sitt uppdrag senast den 29 januari 2015."

Aha jag hade fel förlåt
Citera
2013-12-14, 20:03
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Nej, de har väl inte ens satt sig ner och börjat jobba än. Senast 29/1 2015 är vad som gäller.
Det skulle vara ganska oroväckande om de påstod att de skulle kunna vara klara redan i januari
Citera
2013-12-14, 20:43
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
http://www.psykologforbundet.se/Psykologtidningen/Nyheter-och-artiklar/Aktuellt-BH/Psykolog-Tomas-Wange-om-den-psykoterapeutiska-behandlingen-av-Sture-BergwallThomas-QuickbrPsykologfo rbundet-bor-tillsatta-en-haverikommission/

Psykologförbundet reagrera över sammanblandningen av terapi,rättsliga utredningar osv. Värt att läsa

Intressant att Birgitta Ståhle inte nämns. Ett förbieseende eller var det medvetet?
Citera
2013-12-14, 21:23
Medlem
snillet_1s avatar
Sven Å Christianson anmäler SVT:

Citat:
Psykologiprofessorn Sven Å Christianson anmäler SVT till granskningsnämnden för två program som sänts i höst, skriver dn.se.

Det rör sig om ett program i Vetenskapens Värld och dokumentären "Kvinnan bakom Thomas Quick".

Christianson skriver i anmälan att inslaget i dokumentären är "ägnat att undergräva min roll som yrkesman samt kränker min personliga integritet". När det gäller Vetenskapens Värld tycker Christianson att det rör sig om en total osaklighet.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18024331.ab

Jag har inte sett programmen, anser ni att det finns någon grund för denna anmälan (ni som har sett dem dvs)?
Citera
2013-12-14, 21:51
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Jag har inte sett programmen, anser ni att det finns någon grund för denna anmälan (ni som har sett dem dvs)?

http://www.svtplay.se/video/1628788/kvinnan-bakom-thomas-quick

Som jag uppfattar det så kom bara sanningen fram,men han kanske inte tänkt sej att bli wallraffad
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-12-14 kl. 21:55.
Citera
2013-12-14, 22:00
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Bra att han ryter till! Men det vore spännande att veta vad han tycker är osakligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in