2012-09-19, 20:07
Medlem
ALLA mailen i 2 länkar nederst i den länkade artikeln:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/har-kan-du-lasa-lambertz-mejlvaxling_7512908.svd
Citera
2012-09-19, 20:11
Medlem
Klosss avatar
En liten röd tråd över mailen Lambertz går på om hur "vi" måste agera, hur "vi" det och det och "vår" sak. Alltså detta liknar en sammansvärjning mer än något annat. Och Claes Borgström som sitter och agerar i denna maskopi mot sin tidigare klients intressen, den karljäven är mer skadad än man någonsin kunde tro!

Ska man skratta åt dessa idioter när de gör bort sig eller är det bara för tragiskt? Just snygga företrädare för svenskt rättväsende.
Citera
2012-09-19, 20:17
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Tror det där är något av en gråzon och kan bero på hur man tolkar lagtexten. Har själv försökt begära ut mejlkonversation från offentligt anställd, men vägrats med hänvisning till just denna distinktion mellan privat och tjänsterelaterad mejl.

Nu verkar ju Lambertz emellertid själv ha beslutat att lämna ut alla sina mejlkonversationer trots att han, enligt egen utsago, inte är tvungen till det.
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det skulle jag överklaga med en gång. Är man på jobbet är man fanimig i tjänst. Att det är väldigt svårt att följa hur Lambertz tänker är en annan sak.

Även om tiderna kanske visar dagtid så kan man inte dra slutsatsen att någon är på jobbet. Lambertz och JK har kanske byggt ett VPN-klient-system som medför inloggning hemifrån (sannolikt har han varit på jobbet dom flesta mejltillfällena). Däremot är det ju, som flera har påpekat (tror jag, har skummat de senaste sidorna bara) inledningsvis Lambertz sak att bedöma om om mejlen är av privat karaktär eller ej. Han lämnade ut dom. Vet inte om det är ett tecken på
Citat:
"värt att offra tornet för att rädda damen."

eller om Lambertz faktiskt är tämligen naiv ibland. (jag har en känsla av det sistnämna)

Därmed inte sagt att jag själv har tagit ställning till om dessa mejl är att anse som privata eller offentliga. Jag finner det hela jätteintressant, att GL faktiskt lämnade ut dom och att vi kan följa deras gemensamma dans. Ojoj vilken soppa.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-09-19 kl. 20:19.
Citera
2012-09-19, 20:27
Medlem
buggenbus avatar
Lambertz har rätt i att alla mail som går till en jobbmail på en myndighet av något slag inte redan pga detta blir allmän handling. Skickar du t.ex. en inköpslista "köp mjöl och jordgubbar, älskling" så hör detta uppenbart inte till ett ärende hos myndigheten och skrivelsen är då inte allmän handling.

Emellertid rör dessa mail ett flertal tidigare avkunnade domar. Lambertz söker information till en debattartikel som han ämnar skriva och förklara att det inte handlar om någon rättsröta osv. En debattartikel som dessutom - som av en händelse - kommer att försvara hans egna ställningstaganden som JK. Det tycks som om Lambertz menar att då Quick för närvarande inte är föremål för handläggning av honom i HD så blir dessa mail inte "i tjänsten".

När Lambertz sedan får ihop sina texter och argument så publiceras dessa i DN. Under texterna står:

Göran Lambertz justitieråd i Högsta domstolen och fd justitiekansler

Titta själva:
http://www.dn.se/debatt/bevisningen-mot-quick-ignoreras-eller-forminskas
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/goran-lambertz-thomas-quick-affaren-ar-ett-journalistiskt-haveri

Jag utgår från att Lambertz själv har fått välja hur han skulle presenteras. Genom att skriva under debattartikeln med att han är justitieråd och fd justitiekansler så handlar det inte längre om privatpersonen Göran som nyttjar sin grundlagsskyddade yttrandefrihet. Nej, detta är skrivet av justitierådet och ex-kanslern som förklarar varför rättsväsendet faktiskt fungerar, och att hans egna insatser också varit OK. Det kan inte tolkas på annat sätt än att han deltar i debatten i egenskap av högre tjänsteman. Och då har det inte funnits något alternativ annat än att lämna ut mailen såsom allmänna handlingar.

Antingen är alltså Lambertz inkompetent och kan inte läsa 2 kap. TF, eller så är det ett försök från hans sida att mot bättre vetande upprätthålla skenet av att inte ha något att dölja.

Ser fram emot att få läsa honom förklara vilket av alternativen ohederlig eller inkompetent som gäller.
Citera
2012-09-19, 20:36
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Lambertz har rätt i att alla mail som går till en jobbmail på en myndighet av något slag inte redan pga detta blir allmän handling. Skickar du t.ex. en inköpslista "köp mjöl och jordgubbar, älskling" så hör detta uppenbart inte till ett ärende hos myndigheten och skrivelsen är då inte allmän handling.

Emellertid rör dessa mail ett flertal tidigare avkunnade domar. Lambertz söker information till en debattartikel som han ämnar skriva och förklara att det inte handlar om någon rättsröta osv. En debattartikel som dessutom - som av en händelse - kommer att försvara hans egna ställningstaganden som JK. Det tycks som om Lambertz menar att då Quick för närvarande inte är föremål för handläggning av honom i HD så blir dessa mail inte "i tjänsten".

När Lambertz sedan får ihop sina texter och argument så publiceras dessa i DN. Under texterna står:

Göran Lambertz justitieråd i Högsta domstolen och fd justitiekansler

Titta själva:
http://www.dn.se/debatt/bevisningen-mot-quick-ignoreras-eller-forminskas
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/goran-lambertz-thomas-quick-affaren-ar-ett-journalistiskt-haveri

Jag utgår från att Lambertz själv har fått välja hur han skulle presenteras. Genom att skriva under debattartikeln med att han är justitieråd och fd justitiekansler så handlar det inte längre om privatpersonen Göran som nyttjar sin grundlagsskyddade yttrandefrihet. Nej, detta är skrivet av justitierådet och ex-kanslern som förklarar varför rättsväsendet faktiskt fungerar, och att hans egna insatser också varit OK. Det kan inte tolkas på annat sätt än att han deltar i debatten i egenskap av högre tjänsteman. Och då har det inte funnits något alternativ annat än att lämna ut mailen såsom allmänna handlingar.

Antingen är alltså Lambertz inkompetent och kan inte läsa 2 kap. TF, eller så är det ett försök från hans sida att mot bättre vetande upprätthålla skenet av att inte ha något att dölja.

Ser fram emot att få läsa honom förklara vilket av alternativen ohederlig eller inkompetent som gäller.

Bra formulerat (kursiveringen). Det hjälper till att reda ut hur man kan förhålla sig till privat/offentligt.

Expressen för en stund sen: Leijonhufvud starkt kritisk.

Jag förstår inte härdsmältan. Jag bara gör inte det. Förvisso gjorde GL en slarvig insats när han som JK tittade på Quickdomarna. Men hur kunde han drömma om att de senaste veckornas agerande skulle kunna kompensera hans tidigare misstag? Ur askan i elden.
Senast redigerad av Lodjuren 2012-09-19 kl. 21:05. Anledning: bör blev kan
Citera
2012-09-19, 20:40
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Jo det är det om avsändaren är demonåklagaren Christer van der Kwast och de sammansvurna skall träffas i sin frimurarloge och (bland annat) snacka ihop sig inför nästa galna utspel.
Citera
2012-09-19, 20:41
Medlem
Är helt mållös efter dagens avslöjanden. Nu måste CB och GL vara totalt rökta. Hur jävla dum i huvudet är det möjligt att vara och ändå ha lyckas komma så pass långt i livet som dessa herrar?

Det besvärar mig att tex Mårten Schultz vägrar vika från GL:s sida. Gör det så ont att se en idol falla eller vad är problemet? Den här soppan hade ingen författare kunnat tota ihop trovärdigt. Helt fenomenalt!
Citera
2012-09-19, 20:50
Medlem
OldWolfs avatar
Jag har skrivit lite om mejlen och spåren bak till 2006, samt lekt försvarsadvokat:
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/2012/09/you-got-mail-mr-lambertz.html
Citera
2012-09-19, 20:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Ja jädrar, nu börjar de stora elefanterna mullra. Nu är det väl bara en tidsfråga innan någon av GL's kollegor ser sig nödd att uttala sig, och sedan så går det nog fort. Jag tror att vi får se GL "frivilligt" lämna sin post som JR inom en snar framtid. Hoppas han tar den chansen istället för att behöva genomlida förnedringen av att bli avsatt av sina kollegor i HD, för det känns liksom lite ovärdigt den gärning han ändå gjort under sin tid som JK.
Citera
2012-09-19, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spursmusen
Det besvärar mig att tex Mårten Schultz vägrar vika från GL:s sida. Gör det så ont att se en idol falla eller vad är problemet? Den här soppan hade ingen författare kunnat tota ihop trovärdigt. Helt fenomenalt!

Mårten Schultz pratar om rätten för domare i HD att ha och uttrycka en åsikt och där håller jag med i stort. Han undviker dock frågan hurvida det är lämpligt att GL sitter kvar efter att aktivt ha ägnat sig åt desinformation, för att skydda sig själv och/eller den grupp som har allt att förlora på att sanningen kommer fram.

Att det gör ont att se en idol falla kan säkert även det spela in.
Citera
2012-09-19, 21:02
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Bra formulerat (kursiveringen). Det hjälper till att reda ut hur man bör förhålla sig till privat/offentligt.

Jag förstår inte härdsmältan. Jag bara gör inte det. Förvisso gjorde GL en slarvig insats när han som JK tittade på Quickdomarna. Men hur kunde han drömma om att de senaste veckornas agerande skulle kunna kompensera hans tidigare misstag? Ur askan i elden.

Cool-Göran saknar uppenbart omdöme. Citat från artikeln:
"...jag har nu meddelat Expressen och Aftonbladet i dag och sagt till kansliet här att i fortsättningen använder vi min privata mejlbox för den här sortens korrespondens..."

Korrespondens som syftar till dylika debattartiklar är definitivt inte privata!
Citera
2012-09-19, 21:08
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Cool-Göran saknar uppenbart omdöme. Citat från artikeln:
"...jag har nu meddelat Expressen och Aftonbladet i dag och sagt till kansliet här att i fortsättningen använder vi min privata mejlbox för den här sortens korrespondens..."

Korrespondens som syftar till dylika debattartiklar är definitivt inte privata!
Nästan lite synd att det publicerades redan nu, hade gott kunnat få fortgå ett tag till. Har själv haft kul när jag skrivit till en del personer i offentlig verksamhet eftersom de varit medvetna om att trafiken loggas i sin helhet. Märkligt att Von Skyffel, Lambertz och övriga inte haft koll..

Har någon mailen på ett lite mer läsbart format, Expressens är ibland rätt jobbiga att läsa-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in