Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Sanningen är ändå den att han kunnat hantera sin sexualdrift sedan han skrevs ut 1977. Han var fri i 14 år. Vi kan också konstatera att var var berusad när han begick sina brott. Vid de 30 mord han erkände var han spik nykter!
Såvitt dokumenterat av dömande och straffande myndigheter så har han lyckats med det. Vad beträffar det odukumenterade så vet jag icke.
Min infallsvinkel i trådämnet är inte huruvida Quick har begått de mord han dömts för, den frågan är praktiskt taget klappad och klar när jag skriver mitt första inlägg. Då jag var vuxen redan när domarna föll, vet jag också att de inte togs riktigt på det djupa allvar de borde ha tagits - om de vore riktiga. Kerstin Weigls och Gubb-Jan Stigsons stämmor var inte allenaljudande, där fanns t.ex. Pelle Svenssons invändningar, m.fl. m.fl. Det rådde inte konsensus på det sätt som man skulle kunna tro om man hade Weigl som enda källa till verkligheten.
Så jag har påpekat vad jag anser vara Quicks/Bergwalls verkliga skuld och vad som kan ha fått "apparaten" att nappa på honom som tänkbar seriemördare. Vad han har gemensamt med i stort sett alla kända (verkliga) seriemördare är, sexualiserat våld utövat i tidig ålder, snabbt uppdykande sociala problem i skolan, tidig begivenhet för missbruk av "substanser".
Vad han däremot
inte tycks ha gemensamt med
flertalet av dessa seriemördare, är uppväxt i en brutal och kärlekslös familj, det verkar faktiskt kunna vara tvärtom. Jag har alltså inget belägg för något sådant antagande och att jag gjort sådana i tråden får jag
be berörda individer (Bergwalls) om usäkt för. Jag har här uttryckt mig förhastat och med bristfälliga källor.
Att det bara är en preskriptionstid emellan Kwast och ett fängelsestraff får väl närmast ses som en självklarhet. Detsamma gäller Borgström. Pentinnen, tjänstefel visst, Ståhle, Christianson ... och så vidare.