Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-05, 23:01
  #21373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det mest patetiska med Lambertz är väl att han inte orkat sätta sig in i Quick fallet en enda gång på egen hand, han litar på dessa 'hedersmän' som han kallar dem...
Konstigt att inte Quick-ligan ger upp.
Citera
2019-02-11, 13:00
  #21374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Konstigt att inte Quick-ligan ger upp.

Men vad skulle dom tjäna på det? Flera av dem är väl pensionärer, dom kan inte främja sin karriär eller sitt anseende genom att ändrea sig eller erkänna att dom har fel. Snarare klamrar dom sig fast vid den lilla ära de uppfattar att de här genom att hävda att de minsann har, och alltid har haft, rätt.

Vidare finns det kanske lojalitetsband dem emellan. Om en av dem ändrar sig kanske det ses som ett förräderi mot övriga gruppen? Kanske dom har hållhakar på varann?
Citera
2019-02-11, 13:09
  #21375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Konstigt att inte Quick-ligan ger upp.

Vilka avser du med "Quick-ligan"?
Citera
2019-02-11, 13:36
  #21376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vilka avser du med "Quick-ligan"?
Hultman. Seppo. Lambertz och några till.
Citera
2019-02-11, 14:07
  #21377
Medlem
Beträffande "Quick-ligan" har jag tänkt på en sak som det inte är känt att de eller de som menar motsatsen, att han absolut inte har begått något mord aktivt framhåller, och som ytterligare gör honom osannolik som mördare.

Han sa att han hade begått det första mordet 1964 och greps i december 1990 för ett bankrån. Av alla mord som begåtts i Skandinavien (dit man kan åka utan pass) under den tiden som anses lösta, eller att en fantombild på en helt olik Bergwall (Palme-fallet) har kommit upp, har det i inget fall visat sig vara han. Han blev heller, så vitt jag vet, inte misstänkt för något av de morden, bara för olösta mord, och det började med att han själv sa att han hade mördat några. Därefter blev han misstänkt för fler olösta mord, men innan han själv började pladdra om att han hade mördat var han inte misstänkt för något mord.

"Quick-ligan" hävdar ju att han var kapabel till morden. Det var han kanske, men troligen inte till att kunna gömma sig utan att vara misstänkt för något mord, vare sig han blev det först på 1990-talet eller att någon annan som var misstänkt blev gripen. För bankrånet blev han ju direkt misstänkt, och de övergrepp han tidigare hade begått blev han kort därefter fälld för.
Citera
2019-02-11, 14:44
  #21378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Hultman. Seppo. Lambertz och några till.

Tack för upplysningen. Jag har aldrig hört benämningen "Quick-ligan" tidigare. Liga brukar vi väl i svenskan använda i nedsättande syfte som t.ex. Maskerad-ligan, Sala-ligan och liknande kriminella grupperingar. "Hultman, Seppo, Lambertz och några till" kan väl inte kallas kriminella över huvud taget?! Så jag tänkte att du eventuellt menade deras antagonister i sakfrågorna, som inte drar sig för att använda förtal och andra grepp för att stärka sin sak. Vilken den nu är.
Citera
2019-02-11, 15:15
  #21379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Beträffande "Quick-ligan" har jag tänkt på en sak som det inte är känt att de eller de som menar motsatsen, att han absolut inte har begått något mord aktivt framhåller, och som ytterligare gör honom osannolik som mördare.

Han sa att han hade begått det första mordet 1964 och greps i december 1990 för ett bankrån. Av alla mord som begåtts i Skandinavien (dit man kan åka utan pass) under den tiden som anses lösta, eller att en fantombild på en helt olik Bergwall (Palme-fallet) har kommit upp, har det i inget fall visat sig vara han. Han blev heller, så vitt jag vet, inte misstänkt för något av de morden, bara för olösta mord, och det började med att han själv sa att han hade mördat några. Därefter blev han misstänkt för fler olösta mord, men innan han själv började pladdra om att han hade mördat var han inte misstänkt för något mord.

"Quick-ligan" hävdar ju att han var kapabel till morden. Det var han kanske, men troligen inte till att kunna gömma sig utan att vara misstänkt för något mord, vare sig han blev det först på 1990-talet eller att någon annan som var misstänkt blev gripen. För bankrånet blev han ju direkt misstänkt, och de övergrepp han tidigare hade begått blev han kort därefter fälld för.

SB/TQ hade en ganska gedigen lista på gärningar som han hade begått från sin tonårstid och fram till den sista domen för bankrånet+gisslantagandet i december 1990. Öje-gruppen har gjort gedigna genomgångar av det offentliggjorda om hans personliga liv och leverne. Redan under tonåren hade han begått övergrepp på småpojkar på ett sjukhus. Han blev under sin korta tid som elev på gymnasiet i Uppsala undersökt och utredd av barnpsykiatriker för sina handlingar mot jämnåriga skolkamrater. Så många vuxna runt honom var bekymrade över hans 'personlighet' och oroade för hans framtid.

Så de ni kallar ""Quick-ligan" har inte i tomma luften gripit idén om att han kanske "var kapabel till mord". Det finns formulerat i läkarintygen att SB/TQ uppvisade flera psykopatologiska drag och han dömdes till rättspsykiatrisk vård flera gånger. En gång (1974) fick han också avbryta sin permission och åka tillbaka till Säter efter att ha knivhuggit en man så svårt att denne med knapp nöd överlevde. Bergwall själv erkände och slapp rättegång med en åtalsunderlåtelse då han redan var dömd till vård. Offret var nöjd med att slippa möta sin gärningsman då denne redan var omhändertagen och "inte skulle slippa ut". Men dådet var så allvarligt att det inte kan föreligga någon tvekan om att SB/TQ var kapabel till mord vid 20-25 årsåldern.

Det som föranledde min fråga var att i de första stegen mot kravet på resning så undanhölls samtligt om t.ex. dådet 1974 liksom de tidiga övergreppen på småpojkarna. Det undanhållandet fick mig att fundera över om det möjligen kan vara grupperingen kring SB/TQ som kan beskrivas som "ligan".
Citera
2019-02-11, 16:07
  #21380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Tack för upplysningen. Jag har aldrig hört benämningen "Quick-ligan" tidigare. Liga brukar vi väl i svenskan använda i nedsättande syfte som t.ex. Maskerad-ligan, Sala-ligan och liknande kriminella grupperingar. "Hultman, Seppo, Lambertz och några till" kan väl inte kallas kriminella över huvud taget?! Så jag tänkte att du eventuellt menade deras antagonister i sakfrågorna, som inte drar sig för att använda förtal och andra grepp för att stärka sin sak. Vilken den nu är.

Nja, är väl snudd på kriminellt det de tre du nämner har pysslat med.

För övrigt tycker väl författaren av inlägget att Quick-ligan var ett passande namn. Jag är benägen att tycka det samma.
Citera
2019-02-11, 17:10
  #21381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Nja, är väl snudd på kriminellt det de tre du nämner har pysslat med.

För övrigt tycker väl författaren av inlägget att Quick-ligan var ett passande namn. Jag är benägen att tycka det samma.

De tre jag nämner är inom citationstecken och jag vet faktiskt inte vad de "har pysslat med" som är "snudd på kriminellt". Ingen av de tre har väl begått några sådana handlingar i frågan (frågorna) om vad de har yttrat sig om. Vad Hultman gjort som skulle vara snudd på kriminellt vet jag verkligen inte. Lika lite framgår det av Seppo Pentinäns bok, som han skrev tillsammans med Yrsa Stenius, att något skulle vara det. Menar du på fullt allvar att Lambertz bok "Quickologi" skulle vara "snudd på kriminellt" då han argumenterar för att de domar som avkunnades på framlagt material var korrekta. Ungefär som att det sen är helt juridiskt korrekt att de revs upp. Lambertz yttrar sig om vad de olika domstolarna hade att ta ställning till då de utfärdade sina fällande domar och han tycker inte att domstolarna fattade fel beslut på det underlaget. Sen är det en annan sak att saken har omprövats.

Då tycker jag att hela resningshistorien är "snudd på kriminell" då man, precis som sker ovan av jo5h2pe gör, hoppar från 1964 till 1990 i ett lätt skutt som om allt bara hade varit fint och lugnt under alla dessa år. Jag menar att det där med "säga sanningen, inget förtiga, tillägga eller förändra" är väsentligt och viktigt i en rättsstat och i ett rättssäkert samhälle.

Nu vet vi att SB är utskriven från vården och har ett eget boende och har väl fått en ålderspension. Han är inte längre beroende av läkemedel och alkohol utan står på egna ben som andra vuxna. En journalist, eller möjligen flera, har konstaterat att han har slutat ljuga och är lyckligt förenad med sina släktingar. Just det här med tidsförskjutningarna tycker jag är intressant, då det länge framställdes som att han blivit alkoholiserad och tablettmissbrukare under vårdtiden från 1990-talet men historien visar ju att han missbrukat olika droger hela sitt vuxna liv. (Han skyllde ju knivöverfallet 1974 på att han var extremt drog och alkoholpåverkad t.ex.) Det har väl varit en del smärre skillnader i diagnoserna genom åren, men 'mytomanin' har väl hängt med stadigt sen han var ung. SB är språkligt begåvad och jag har läst hans böcker, vilka kanske ändå inte tyder på att han genom åren har haft alla besticken i rätt låda och rätt ordning. Han har varit extremt vårdberoende och har fått vård. Nu är han utskriven och mår bra (?).

Jag tycker det är bra att hans fall har blivit omskrivet så att fler får ökad förståelse för personer vi dömer till psykiatrisk vård respektive fängelse. Människor med de störningar han har lidit av kommer endast i undantagsfall att dömas till rättspsykiatrisk vård i Sverige. Det blir raka vägen i fängelse utan att passera Gå. Är det svåra brott som mord så är det livstids fängelse som kommer att gälla för de ansvariga. Så något gott har det väl fört med sig att SB blev frisk och skrevs ut.
Citera
2019-02-11, 20:44
  #21382
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
/…../

Nu vet vi att SB är utskriven från vården och har ett eget boende och har väl fått en ålderspension. Han är inte längre beroende av läkemedel och alkohol utan står på egna ben som andra vuxna. En journalist, eller möjligen flera, har konstaterat att han har slutat ljuga och är lyckligt förenad med sina släktingar. Just det här med tidsförskjutningarna tycker jag är intressant, då det länge framställdes som att han blivit alkoholiserad och tablettmissbrukare under vårdtiden från 1990-talet men historien visar ju att han missbrukat olika droger hela sitt vuxna liv. (Han skyllde ju knivöverfallet 1974 på att han var extremt drog och alkoholpåverkad t.ex.)

Det fetade tror jag du har missuppfattat å det grövsta.
Tror inte att det är någon som påstått att SB blivit alkoholiserad under vårdtiden, vart har du fått den märkliga idén ifrån? Vad gäller tablettmissbruket så vill du väl knappast mena att man hjälpte honom att bli fri från det under tiden han vårdades på Säter, eller vill du det?

Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det har väl varit en del smärre skillnader i diagnoserna genom åren, men 'mytomanin' har väl hängt med stadigt sen han var ung. SB är språkligt begåvad och jag har läst hans böcker, vilka kanske ändå inte tyder på att han genom åren har haft alla besticken i rätt låda och rätt ordning. Han har varit extremt vårdberoende och har fått vård. Nu är han utskriven och mår bra (?).

Ja, synd bara att de (delar av Quick-ligan) som under alla år tillsammans med honom fantiserade ihop alla dessa sagor inte hade läst på, så att även de hade förstått att han var en "mytoman"!

Men det allra värsta är att Quick-ligan fortfarande verkar tro på dessa fantasier
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
/........../
Citera
2019-02-11, 21:29
  #21383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det fetade tror jag du har missuppfattat å det grövsta.
Tror inte att det är någon som påstått att SB blivit alkoholiserad under vårdtiden, vart har du fått den märkliga idén ifrån? Vad gäller tablettmissbruket så vill du väl knappast mena att man hjälpte honom att bli fri från det under tiden han vårdades på Säter, eller vill du det?


Ja, synd bara att de (delar av Quick-ligan) som under alla år tillsammans med honom fantiserade ihop alla dessa sagor inte hade läst på, så att även de hade förstått att han var en "mytoman"!

Men det allra värsta är att Quick-ligan fortfarande verkar tro på dessa fantasier

Nej, jag var otydlig angående SB's alkoholmissbruk. Det har han endast hållit på med utanför vården. Det har inte varit så särskilt omfattande är mitt intryck. Han är väl inte klassad som alkoholist utan han har legat på nivån "missbruk".

Däremot narkotikamissbruket etablerades tidigt och jag har för mig att han även "sniffade". Jo, jag kan tänka mig att hävda att man på Säter försökte stävja hans höga konsumtion av beroendeframkallande narkotiska medel. Men vi ska också komma ihåg att han inte hade en egen isolerad vårdavdelning utan vistades tillsammans med andra patienter. Han tog så mycket tid och kraft i anspråk av personalen att medpatienterna klagade. Han var skrikig och gapig, hotfull och manipulativ. De listor med preparat och extradoseringar han fick, som han själv har presenterat är i huvudsak valda utdrag. Det finns inget av det han själv har beskrivit som tyder på att överanvändningen ökade under vårdtiden. Han var missbrukare när han kom in och hade redan en hög tolerans. Han blev ursinnig när han kom till Växjö och St Sigfrids rättspsykiatri och förvägrades vad han själv ansåg vara rimliga doser och extra doser vid behov. Så han blev inte gammal i Växjö utan krävde att få resa hem till Säter igen. Då fick han nästan så mycket han ville även om han tvingades gapa, skrika, banka, störa och vråla tills han fick vad han ville ha.

Det var han själv som hade begärt att få "psykoterapi" och samtal med en psykolog. Det är närmast omöjligt att genomföra med en narkotikapåverkad person. Så det troliga är att man har försökt trycka ned hans användning. När han väl ställdes inför fullbordat faktum att han skulle vara frisk och nyter, sluta ljuga och manipulera så var han tvungen att sluta missbruka alla de läkemedel han hävdade att man närmast matat honom med. Då blev det upp till bevis även på den sidan av livet och då var det andra som tog för givet att han inte alls använde dessa preparat sen han sluppit ifrån sin erkännanden och skulle "frias". Karlen är ju inte dum på alla vis så att säga.

Råstam och Josefsson fick möta en måttligt drogad narkotikamissbrukare. Var har du fått det ifrån att Öje-gruppens medlemmar inte insett att SB var mytoman? Det är för fåglarna Josefsson som har gett ut boken "Mannen som slutade ljuga"! Men när kraven på avbrutet läkemedelsmissbruk ökade och det blev press från två håll så gick det ganska fort att bryta, för han var själv klar över att han nu skulle verka normal och välfungerande. Sen vet ju varken du eller jag vad han står på idag. Ingenting eller en välordnad ordination med tabletter 1x2 samt 1 tablett till natten kanske? Och inget alls vid behov. Inget Stesolid i stjärten utan bara tabletter på bestämda klockslag. Utskrivet av primärvårdsläkaren på HVC.

Så jo, jag hävdar att man hjälpte honom på Säter men han var ingen lättarbetad och medgörlig patient. När hans mytomani hade lett honom till vägs ände vad det gällde behovet av samtalsterapi, så tog han tankepaus och så fick han ny inspiration av Råstam som fixade en ny sanning. Vet du hur läkemedelsterapin såg ut sen då?
Citera
2019-02-11, 22:10
  #21384
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vilka avser du med "Quick-ligan"?
Quickligan, Quickgänget, Lambertzgänget eller Öjegruppen. Det är alltså ett och samma gäng:
Justitierådet Göran Lambertz har själv skickat över bilden på sin privatspanargrupp. På grund av att några personer inte vill figurera på bild i sammanhanget har han bett Expressen beskära bilden.
https://www.expressen.se/nyheter/dis...a-skutan-ratt/
Om du skrollar ner lite här på deras egen hemsida här så ser du fler medlemmar:
http://www.mysterium24.se/?p=1681
__________________
Senast redigerad av Draifos 2019-02-11 kl. 22:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback