2014-10-07, 01:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Alltid konstigt med motsägelsefulla resultat i drog- dopingtester. Hur kan ett prov indikera amfetamin om man inte använt preparatet? Vet Nurse R kanske?

Bra att han tvingas till dessa tester en gång i veckan. Annars vet man aldrig hur det skulle sluta. Bra att läkarna tar det säkra före det osäkra också. En vecka bakom låsta dörrar kan dessutom bara göra gubben gott.
Därför att en drogscreening inte är så väldigt exakt. Om man analyserar provet så får man ett exakt svar.

http://www.rmv.se/?id=124
http://www.ferle.se/allmant-om-drogtester/
http://www.webmd.com/news/20100528/drug-tests-often-trigger-false-positives
Citera
2014-10-07, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Alltid konstigt med motsägelsefulla resultat i drog- dopingtester. Hur kan ett prov indikera amfetamin om man inte använt preparatet? Vet Nurse R kanske?

Bra att han tvingas till dessa tester en gång i veckan. Annars vet man aldrig hur det skulle sluta. Bra att läkarna tar det säkra före det osäkra också. En vecka bakom låsta dörrar kan dessutom bara göra gubben gott.
Nja det jag vet är att man tar en s.k. urinsticka för sådana här drogtester och att dessa är extremt känsliga för de ämnen de ska detektera.

Det kan vara så att provröret eller nåt annat blivit "smittat" ("kontaminerat" som termen lyder) med amfetamin och vips får man ett positivt resultat.

En sådan provtagning säger inte något om hur mycket av substansen som fanns i urinprovet, för att få veta hur mycket som patienten har av substansen i kroppen, måste man ta ett blodprov.

Man kan dra en parallell med de gamla kemiska "blåsrören" som polisen hade där kristaller färgades olika beroende på om man hade alkohol i utandningsluften eller inte.

Om det verkligen var såhär i detta fallet vet jag ingenting om men det verkar litet märkligt att bara ett enda av tre urinprov visade på att det förekom amfetamin i provet.

EDIT: Sedan är det ju helt centralt för hans fortsatta vård att han underkastas dessa drogtester, eftersom drogerna verkar trigga igång hans allra mörkaste sidor. Omss . . . . . .
Senast redigerad av NurseRatched 2014-10-07 kl. 07:53.
Citera
2014-10-07, 07:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Genom att låsa in folk när det blir fel i tester? Varför tog de inte dig i stället i så fall?
Jag har litet svårt att svara på det. Fråga beslutsfattarna.

Citat:
Genom att man testade igen, två gånger till och med, som visade negativt.
Två ggr är ju bara en gång mer än en gång. Varför är test två och tre riktiga men inte test ett. Har man använt olika metoder med olika tillförlitlighet?

Citat:
Efter att man visat att han testat negativt, finns det inget intresse av att lägga mer skattepengar på att hålla honom inlåst.
Jag håller med dig om att det sannolikt är en resursfråga att gubben inte sitter inlåst.

Citat:
Jag förstår att du blir lite våt i brallan när SB blir inlåst. Men kan du inte vänta med skadeglädjen tills du faktiskt har anledning. Det är fortfarande inte osannolikt att han trillar dit. Jag är lite förvånad över att det gått så bra som det gjort för honom, men till skillnad från dig tycker jag det är alldeles utmärkt att han sköter sig.
Jag tycker också att det är bra om gubben sköter sig men ser helst att det sker i inlåst tillstånd.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2014-10-07 kl. 08:35.
Citera
2014-10-07, 07:53
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det jag vet är att man tar en s.k. urinsticka för sådana här drogtester och att dessa är extremt känsliga för de ämnen de ska detektera.

Det kan vara så att provröret eller nåt annat blivit "smittat" ("kontaminerat" som termen lyder) med amfetamin och vips får man ett positivt resultat.

En sådan provtagning säger inte något om hur mycket av substansen som fanns i urinprovet, för att få veta hur mycket som patienten har av substansen i kroppen, måste man ta ett blodprov.

Man kan dra en parallell med de gamla kemiska "blåsrören" som polisen hade där kristaller färgades olika beroende på om man hade alkohol i utandningsluften eller inte.

Om det verkligen var såhär i detta fallet vet jag ingenting om men det verkar litet märkligt att bara ett enda av tre urinprov visade på att det förekom amfetamin i provet.
Tack. I tveksamma fall ska man ju fria så det är naturligtvis i sin ordning att resultatet betecknas som negativt. En liten darrning i fortroendet skulle jag ändå vilja kalla det.
Citera
2014-10-07, 10:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Jag kom att tänka på att det var länge sedan jag läste något om Gubb-Jan Stigson. Är det någon som vet något om hans förehavanden på sistone. I och med SÅC har han kommit lite i skymundan som storpajasen i sammanhanget.

JGS's skvallertråd börjar med en länk till en artikel av Råstam där han skämmer ut GJS. Där referas också till ett mord 1994 SB skulle ha tagit på sig, under den frigång han hade. Nu vet vi att han snarare än att mörda, åkte ner till Stockholm för att läsa på i gamla tidningar, för att framstå som trovärdig mördare.

Men vad var det för mord det här handlade om? Jag vet faktiskt inget alls något om det. Om det nu var ett mord till att börja med förstås.
Det var mordet på Thomas Blomgren 1964. Då det var preskriberat så erkände han det för ett test. Det intressanta är att vid den tiden så konfirmerade han sig. Den höll på i två dagar och det var så udda att den gjorde förstasidan. På samma förstasida stod det även om mordet på Blomgren, så det var nog då Bergwall fick den dåliga idén.

För att det skulle stämma så skulle han inte bara ha kunnat färdats 1000 km utan att någon hade saknat honom. Han skulle även ha kunnat stryka omkring i folkets park i Växjö utan att någon av grabbarna grus hade reagerat på hans dialekt. (Ja, Sverige var helt enkelt lite mer insnöat och våldsamt då. Att slåss med utsocknes ingick helt enkelt.)
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Jag vet inte om han är skyldig, som jag tidigare skrivit i tråden: "Det är bara den kriminella pedofilen som vet om han har begått några mord, ingen annan." En del andra tror fortfarande att han är skyldig som till exempel polisen i Drammen som fortfarande tror att han är skyldig till mordet på Therese Johannesen.

Läs domarna, läs vad han själv skriver i sin bok "Kvarblivelse", läs vad han själv säger i journalisten Janne Mattssons intervjubok med honom och bilda dig en egen uppfattning. Enligt min mening är han totalt rubbad. Janne Mattsson var också en som trodde att han var skyldig.
Så du kan inte bilda dig en egen uppfattning? Försök, vetja!

För diskussionens skull kan vi väl säga att det bara är Åsa Romson som vet om hon är kannibal. (Vi kan väl bortse från eventuella medhjälpare eller vittnen, ja? ) Betyder det att man kan påstå att hon är det? Nej, det går det inte. För så länge det inte finns några som helst bevis eller ens antydningar om det så går det inte att vara "agnostisk" som du är. Du garderar dig helt enkelt. Att bara säga saker som du utan att ta ställning är att göra sig märkvärdig. Gubb Jan Stigson tog ställning. För det fick han yttrandeförbud av Dala-demokraten. Alltså finns det någon slags heder i hans vansinne.

Du behöver heller inte ta ställning till olika fakta. För dig räcker det med ett väldigt enkelt FAKTUM. Han begick brott innan 1990. Alltså är han en seriemördare. Hjärnan i friläge och bara rulla ner för backen.

Och detta handlar varken om dig eller Bergwall. Den större frågan är myten om de förträngda minnena. Jag rekommenderar att du läser Dan Josefssons bok Mannen som slutade ljuga. Konceptet förträngda minnen visades vara falskt redan under mitten av 90-talet. Men den sista morddomen föll så sent som 2001.

För vad du och alla andra säger när ni hänger upp allt på Bergwalls bevisade brottslighet är detta: Så länge någon har gjort tillräckligt motbjudande saker så är det rätt att låta minst 4 mördare gå fria för alltid och låta svenskt och norskt rättsväsende slösa bort ofantliga summor pengar. Detta så att sådana som du kan intala er att någon slags kosmisk rättvisa har skipats. Men den ekvationen kan bara gå ihop med att det är mer värt att du får känna dig viktig än att 5 st familjer kan få någon slags avslut. För lynching är alltid fel, även om personen i fråga har en historia.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2014-10-07 kl. 10:45.
Citera
2014-10-07, 11:11
Medlem
Stina-Linas avatar
Det visade sej ju vad jag förstår när det första urinprovet kom till det ansvariga huvudlabbet så var det negativt. Men innan dess (det tar ju några dagar) kallades han tillbaka till mottagningen omgående och lämnade två negativa prover till[/b]. Man hotade med att polisen skulle hämta honom enligt TV4s nyheter om han inte kom frivilligt på en gång.
Utifrån de provresultaten skulle inlåsningen inte alls ha gjorts

Efter fyra dagar ska ärendet prövas rättsligt det gjordes inte heller därför att man menade att han stannade frivilligt,fast han inte gavs något val.Om han inte stannat hade de konverterat vården till tvångsvård.

Om jag fattat det rätt ska en person få gå från mottagning efter lämnat negativt prov. Nu har hans advokat anmält övergrepp för det är vad det är enligt JO ( var det JO)

Oavsett vem det drabbar hur illa en del tycker om SB ger det inte vården rätt att handla lagstridigt
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-10-07 kl. 11:43.
Citera
2014-10-07, 11:23
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Det visade sej ju vad jag förstår när urinprovet kom till det ansvariga labbet så var det negativt. Enligt lag får man inte låsa in en person som man nu gjorde mer än 4 dagar efter det måste det tas till prövning Det var märkligt att inlåsningen gjordes alls med tanke på att SB samma dag lämnade två negativa prover till. Efter fyra dagar ska ärendet prövas rättsligt det gjordes inte och han hade inget val. Om han inte stannat hade de konverterat vården till tvångsvård. Om jag fattat det rätt ska en person få gå från mottagning efter lämnat negativt prov. Nu har hans advokat anmält övergrepp för det är vad det är enligt JO ( var det JO)

Oavsett vem det drabbar hur illa en del tycker om SB ger det inte vården rätt att handla lagstridigt

När jag läste på lite om rutinerna är det tydligen inte alls ovanligt att ett sådant där prov felaktigt visar positivt. Man kan förstås tycka att de borde försöka få detta första prov säkrare, men rutinen är tydligen så att de fortsätter med ett säkrare sätt att testa. (Man undrar hur många falska negativa svar man får.) Då blir det än mer konstigt att de höll SB inlåst så länge, när det följande proven direkt friade honom.
Citera
2014-10-07, 11:55
Medlem
Sture/THOMAS personnummer flimrade faktiskt förbi i någon av
nyhetssändningarna i går. Lite slarvigt ...
Citera
2014-10-07, 12:04
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
När jag läste på lite om rutinerna är det tydligen inte alls ovanligt att ett sådant där prov felaktigt visar positivt. Man kan förstås tycka att de borde försöka få detta första prov säkrare, men rutinen är tydligen så att de fortsätter med ett säkrare sätt att testa. (Man undrar hur många falska negativa svar man får.) Då blir det än mer konstigt att de höll SB inlåst så länge, när det följande proven direkt friade honom.

Jo så är det såna där stickprov kan man inte lita på att de stämmer.De kan ge en första vink men om det är positivt ska det göras om för kontroll och dessutom skickas för noggrannare analys. Om kontrollprovet är negativt (i detta fallet 2 st) så borde han ha fått gå.Dessutom det påstods att det fanns "spår" det av amfetamin (som sen inte fanns) Alltså inget säkert positivt

I ett sånt här rum där proven sköts om hanteras alla prover ifrån de patienter som kommer in både blod och urinprover ,saliv och avföringsprover. Stickorna är hyperkänsliga och om hygienen brister kan en sticka tex komma i kontakt smittat material från annan person som tidigare lämnat prov.Det behövs inte mer.
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-10-07 kl. 12:09.
Citera
2014-10-07, 18:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Man tror nästan att bilden i artikeln är något slags überbisarrt skämt av Expressens redaktörer, men vad jag förstår vill dessa privatspanande clowner framställa sig själva i denna dager:

Citat:
Var sjätte månad träffas det gamla gänget i utredningen kring Sture Bergwall - tidigare Thomas Quick. Hittills har de träffats fyra gånger och mötena sker på journalisten Gubb Jan Stigsons släktgård i Dalarna.

– Jag föreslog att mötena skulle äga rum på min släktgård. Här blir vi inte störda, säger Gubb Jan.

"Quickgänget", som justitierådet Lambertz kallar ”gruppen”, består förutom Lambertz av journalisten Gubb Jan Stigson, åklagare Christer van der Kwast, professorn i psykologi Sven Å Christianson, förhörsledaren Seppo Penttinen och journalisten Kristina Hultman.

– Ja, vi träffas och diskuterar Quickfallet regelbundet, säger Göran Lambertz. Vi åker upp till Gubb Jans stuga på fredagskvällen och stannar till på söndag eftermiddag.

http://www.expressen.se/nyheter/diskuterar-hur-vi-ska-vanda-skutan-ratt/

Vända skutan rätt; man tackar.
Citera
2014-10-07, 19:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man tror nästan att bilden i artikeln är något slags überbisarrt skämt av Expressens redaktörer, men vad jag förstår vill dessa privatspanande clowner framställa sig själva i denna dager:

Är inte exakt det där reportaget gjort tidigare fast i en annan publikation? Det känns som om citaten är bekanta i minsta detalj. Nån dalatidning typ.
Citera
2014-10-07, 20:09
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Nä men va fan. Har Hultman gett sig i lag med Q-gang nu också! Det blir värre och värre, går väl knappast att få tag i fler dårar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in