2014-09-05, 10:17
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
McEnzino skrev

Min tro är inte att TQ virrade runt i rättssalen under rättegångarna och fick ångestattacker (jag får utgå från att domstolen i så fall hade reagerat). Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar. Knepigt att på plats ljuga ihop detaljer om brott man inte begått, t o m för en kreativ påhittare. När berättelsen sen är "framvärkt" (under terapi, förhör eller vallningar) är det värsta gjort. När patienten fått sin bekräftelse av skaran runt omkring honom ("-Bra gjort Sture, nu förstår vi, nu hänger det ihop!") är det sen bara att hålla fast vid den sista versionen som man fått bekräftat stämmer. Då behöver man bara jämn underhållsmedicinering för att klara vardagen och leverera slutstoryn t ex i domstol. Och denna underhållsmedicinering lär ju inte "synas utåt", den har ju till syfte att få patienten lugn och stabil och som sådan tedde han sig med all sannolikhet då han uppträdde i domstol. Då var han i kontroll, visste att hans story inte skulle bli ifrågasatt, den var ju redan godkänd av Seppo och Kvasten m fl.

"Utifrån det material jag tagit del av verkar hans värsta ångest ha inträffat då han känt sig pressad att "leverera", t ex under vallningar."

Presentera gärna det materialet.

"ljuga ihop detaljer om brott man inte begått"

Om vi nu håller oss till Zelmanovits-fallet eftersom vi var inne på det. Har du någon form av övernaturliga krafter som gör att du kan se vad som försiggår i den kriminella pedofilens hjärna? Eftersom du tvärsäkert säger "brott man inte begått". Hur vet du att han inte ljuger när han tar tillbaka sitt erkännande i samband med Zelmanovits-fallet?

Som nämnts tidigare så fälldes han i det fallet i huvudsak på grund av sitt erkännande.

Åklagare Håkan Nyman säger i nedläggningsbeslutet: "Piteå tingsrätts fällande dom 1994-11-16, mot B avseende mordet 1976-11-13 på CZ grundar sig väsentligt på SBs erkännande. Teknisk bevisning saknas helt."

Lagmannen Rickard Brännström som avkunnade den första domen mot äcklet, säger i NSD:

"Rickard Brännström säger att cirka 80 procent av domen vilade på Quicks egen berättelse." "– Den enda bristen i utredningen som jag ser det är att det inte fanns någon som helst teknisk bevisning."

Som sagt det saknas teknisk bevisning. Den såg som polisen hittade var ju ingen teknisk bevisning:

"polisen vid sök med metalldetektor anträffade en motsvarande såg i skogen under mossan längs den sträckning där SB berättat att han kastat sågen. Sågen anträffades först efter det att SB fört den på tal."

Det bälte med speciellt spänne som pedofilen sa i förhör att han använt, hittades aldrig heller:

Ur domen:

"Charles hade en livrem med ett speciellt spänne. Han mindes bältet eftersom han använde det för att binda ihop armarna."

Ur en intervju i Piteå-Tidningen, 2 november 2012:

"Det var också dit han anlände vid 18.30-tiden, Charles Zelmanovits, en finlemmad 15-årig pojke med axellångt hår, tajta jeans, tröja, bruna playboyskor och en skinnjacka med en kvarting Bacardi dold i innerfickan.
- Jag minns så väl det fräna skärp han hade på sig då han kom, berättar Ola Hedlund, 51, kusin, och den som Charles ringde för att få tillträde till festen ett par hundra meter från sitt eget hem."
Citera
2014-09-05, 10:38
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
severus skrev

Det jag skulle se som åtminstone möjligt att argumentera för är detta. Medan han befann sig i tvångsvård valde man att förstärka vad som måste ses som ett kvalificerat självskadebeteende. Visst han må vara frånstötande och han gjorde ett mot sig själv. Samtidigt så har ju staten ett ansvar även gentemot störda individer.

Visst har den det. I just SB:s fall så satt han med SUP, staten har ett ansvar för att skydda samhället mot kriminella pedofiler. Det är Förvaltningsrätten som har det yttersta ansvaret.
Citera
2014-09-05, 11:05
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Vresrosen skrev

När man talar om skada tänker de flesta som dig, och bortser från att frihet har ett eget värde. Frihetsberövande på så sätt som skett i Sture Bergwalls fall är en kränkning av hans grundläggande mänskliga rättigheter. Sture Bergwall har varit inspärrad på Säter utan relevant diagnos och adekvat vård. Den vård han vägrat ta emot har faktiskt minskat på hans skador och inget jag anser staten kan tillgodoräkna sig eller använda emot honom. Det visar bara på att han varit frisk under den tid, överläkaren vilseledde förvaltningsrätten om hans tillstånd.

Ännu ett häpnadsväckande foliehattsinlägg.

Vad är det som du inte förstår?

Pedofilen genomgick en undersökning vid Statens Rättsmedicinska Klinik i Huddinge mellan 13 januari och den 25 mars 1991 i samband med det grova rån, den grova stöld och den stöld han hade begått, vid undersökningen var han även misstänkt för grovt bedrägeri och mordbrand.

Han dömdes i Falu tingsrätt den 17 april till sluten psykiatrisk vård för stöld, grov stöld, grovt rån, grovt bedrägeri och mordbrand. Domen överklagades till Svea Hovrätt som i sitt beslut den 14 juni 1991 ogillade åtalet för grovt bedrägeri och mordbrand, men i övrigt stod domen fast.
Citera
2014-09-05, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Pedofilen genomgick en undersökning vid Statens Rättsmedicinska Klinik i Huddinge mellan 13 januari och den 25 mars 1991 i samband med det grova rån, den grova stöld och den stöld han hade begått, vid undersökningen var han även misstänkt för grovt bedrägeri och mordbrand.

Han dömdes i Falu tingsrätt den 17 april till sluten psykiatrisk vård för stöld, grov stöld, grovt rån, grovt bedrägeri och mordbrand. Domen överklagades till Svea Hovrätt som i sitt beslut den 14 juni 1991 ogillade åtalet för grovt bedrägeri och mordbrand, men i övrigt stod domen fast.

Det du framhärdar är den lättjefulla inställningen till medmänniskors lidande som ledde till att man dömde Sture Bergwall för en massa mord han inte begått, och struntade i att utreda dessa mord. Nu går det riktiga mördare fria, och de anhörigas lidande har varit enormt.

Arvoden och löner betalades ut på trams till dessa aktörer i Qvickgänget. En sak som visar att skattebetalarna avlönat dessa personer för ett nonsens-yrkesliv.
Citera
2014-09-05, 13:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx

Det du framhärdar är den lättjefulla inställningen till medmänniskors lidande som ledde till att man dömde Sture Bergwall för en massa mord han inte begått, och struntade i att utreda dessa mord. Nu går det riktiga mördare fria, och de anhörigas lidande har varit enormt.

Arvoden och löner betalades ut på trams till dessa aktörer i Qvickgänget. En sak som visar att skattebetalarna avlönat dessa personer för ett nonsens-yrkesliv.

Nu har jag Merxen på ignore, så jag läste inte hans inlägg i original. Men här han en poäng. Du upprepade än en gång det mycket märkliga påståendet att SB var intagen på Säter utan diagnos enligt någon sorts sovjetisk modell. Du vet mycket väl att så inte var fallet, som Merxen mycket riktigt påpekar. Är det så svårt att hålla sig till fakta som t.ex. kvacksalverimetoderna de tillämpade?

Varför kan du inte heller svara honom på ett vettigt sätt? I stället sätter du igång och mumlar om något helt annat på klassiskt rättshaveristiskt vis.
Citera
2014-09-05, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nu har jag Merxen på ignore, så jag läste inte hans inlägg i original. Men här han en poäng. Du upprepade än en gång det mycket märkliga påståendet att SB var intagen på Säter utan diagnos enligt någon sorts sovjetisk modell. Du vet mycket väl att så inte var fallet, som Merxen mycket riktigt påpekar. Är det så svårt att hålla sig till fakta som t.ex. kvacksalverimetoderna de tillämpade?

Varför kan du inte heller svara honom på ett vettigt sätt? I stället sätter du igång och mumlar om något helt annat på klassiskt rättshaveristiskt vis.

Och VAD är det i Vresrosens (utmärkta) argumentation som är "på klassiskt rättshaveristiskt vis"????
Var god redovisa hur dennes argumentation alls kan klassas såsom "rättshaveristisk".

Är det f.ö. inte Lambertz och hans galna gäng, som borde åsättas en stor stämpel för att agera "Rättshaveristiskt"?? DOM kretiner som drar ett stort löjets skimmer, både över sverige som helhet och över dess rättssystem.
Citera
2014-09-05, 17:26
Medlem
Citat:

Förlåt, jag var väl inte tydlig, och det är bra att Du har koll!

Visst hade de en diagnos, som placerade Sture Bergwall på Säter, men den diagnosen var inte relevant på en seriemördare placerad på livstid på dårhuset Säter.

Den diagnosen Du åsyftar är dessutom ålderdomlig och felaktig. En diagnos som inte motsvarar den "vård" av terapeuter och jurister som drabbade Sture Bergwall, och kallades för vård.
Citera
2014-09-05, 17:51
Medlem
Stina-Linas avatar
'

http://www.magasinetparagraf.se/bilden/mannen-som-slutade-ljuga

En för länge sen efterfrågad artikel av Leif Sundevall jag nu hittat om hans ändrade syn på TQ-fallet
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-09-05 kl. 18:34.
Citera
2014-09-05, 20:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Förlåt, jag var väl inte tydlig, och det är bra att Du har koll!

Visst hade de en diagnos, som placerade Sture Bergwall på Säter, men den diagnosen var inte relevant på en seriemördare placerad på livstid på dårhuset Säter.

Den diagnosen Du åsyftar är dessutom ålderdomlig och felaktig. En diagnos som inte motsvarar den "vård" av terapeuter och jurister som drabbade Sture Bergwall, och kallades för vård.

Vi vet att han var på väg ut när han började erkänna, och modifierade diagnoserna därefter. Problemet var inte diagnoserna, åtminstone inte i början, utan att "terapin" fick fortsätta.

Däremot att de tillät SB att efter avgiftning upphöra med behandling, utan att ens försöka med något annat. Som exempelvis en annan anstalt, vilket vi diskuterat många gånger, och som tydligen är en vanlig åtgärd när det går snett i behandlingen.

Min gissning är kanske lite konspiratorisk, men jag tror att Säter inte ville att deras metoder skulle komma ut.
Citera
2014-09-05, 20:33
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Vi vet att han var på väg ut när han började erkänna, och modifierade diagnoserna därefter. Problemet var inte diagnoserna, åtminstone inte i början, utan att "terapin" fick fortsätta.

Däremot att de tillät SB att efter avgiftning upphöra med behandling, utan att ens försöka med något annat. Som exempelvis en annan anstalt, vilket vi diskuterat många gånger, och som tydligen är en vanlig åtgärd när det går snett i behandlingen.

Min gissning är kanske lite konspiratorisk, men jag tror att Säter inte ville att deras metoder skulle komma ut.

JagHarEnLiten:Jag tror att Du har inte så litet rätt.Kanske trodde samtliga iblandade att det aldrig skulle bli känt någonstans i något sammanhang hur det var .För vem skulle tro SB? Och vem skulle våga ta sej an byken?????????????
Senast redigerad av Stina-Lina 2014-09-05 kl. 20:43.
Citera
2014-09-06, 04:13
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
GL

Min högst bestämda uppfattning, sedan lång tid tillbaka, är att GL antingen drabbats av psykisk ohälsa, förmodligen i så fall på något sätt åldersrelaterad, eller lider av en hjärntumör.
Citera
2014-09-06, 04:20
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
En för länge sen efterfrågad artikel av Leif Sundevall jag nu hittat om hans ändrade syn på TQ-fallet

Jaha ja, nu låter det annorlunda från fjanten Dick Sundevall. Nu, när alla med åtminstone en lätt dos sunt förnuft och basala kunskaper om utredningarna genomskådat den rättsskandal som från första början varit alldeles uppenbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in